olofanders
07-08-2008, 07:39
Hej!
Jag har under flera år letat efter en s.k. PASSERVAGGA som används vid kokning av äppelmos.
Vet någon var jag kan hitta en sådan?
Vet vad du menar men har inte sett en sån på många år kanske på loppis kanske hos myrorna fast jag tvivlar på att dom vet vad det är om du frågar
Har råkat ut för att en ung tjej kallade en kaffekokare för vinkaraff.
Annars är mitt råd att du skär frukten helt ren kokar den och mosar med gaffel, potatisstöt eller mixer beroende på hurdant mos du vill ha
*Stintan*
07-08-2008, 12:11
Jag har för mig att jag sett en modernare variant på COOP eller ICA. Dom brukar ha lite grejer för saftning och syltning mm samlat så här års.
En passervagga kan man nog få tag på i järnhandeln eller också i en större välsorterad matbutik. Det är ingen ovanlig pryl precis och används flitigt just nu i dessa äppelskördartider. Har man mängder med äpplen, och då menar jag kilo/litervis funkar inte en gaffel, mixer eller stöt.
skogstroll
10-08-2008, 09:21
med risk för att göra bort mig men går det inte att koka äpplena och köra dem i en assistent?
CITAT (skogstroll @ 10-08-2008, 10:21)

med risk för att göra bort mig men går det inte att koka äpplena och köra dem i en assistent?
Med vaggan behöver man inte skala äpplena innan, utan de (skalen alltså) blir kvar i vaggan. Har man mycket frukt så går det betydligt fortare.
skogstroll
10-08-2008, 09:31
aha
*Stintan*
10-08-2008, 09:49
CITAT (skogstroll @ 10-08-2008, 10:21)

Jodå det kan man. Själv har jag en Elektrolux hushållsassistent och till den en passertillsats och det är det absolut bästa när man ska göra mycket äppelmos tycker jag. Frukten behöver inte skalas eller kärnas ur före kokning när man använder den bara delas lite.
skogstroll
10-08-2008, 09:53
nä det var det jag hade för mig
Kontakta
lilli-anne.bergius@hotmail.com
hon har en till salu för 75:-
Gammal passervagga i trä
Ålder okänd.
Storlek 49 x 19 cm.
I gott skick.
Inga sprickor.
En hushållsassistent med passertillsats är mycket effektivare, man behöver inte koka frukten lika mjuk. Tyvärr får man oftast inte med någon passertillsats om man köper en begagnad maskin, men man kan köpa till.
Pote2illa
27-10-2008, 13:52
Jag har sedan många år en BILLIG variant i plast med uppsamlingsbunke och passerrulle, köpt hos Coop. Har sett motsvarighet också hos ICA. Brukar plockas fram under konserveringssäsongen. Min passervagga funkar alldeles utmärkt. Ett litet råd: Väg bunken tom OCH med mos, då är det lätt att beräkna sockermängden OCH man spar disk.
Eva i Höga
27-10-2008, 15:36
Ja, som flera säger här så har COOP och Ica Maxi passervaggor i plast, de kommer fram till syltningssäsongen. Har de ingen framme så fråga. Jag har en gammal passervagga i trä som jag är jätteglad för. Den står i mitt stora skafferi bland andra gamla bra köksprylar. När man öppnar dörren ser man dessa härliga klenoder!
Sommartorparn
04-11-2008, 00:24
Har en gammal ärvd passervagga i trä och den funkar hur bra som helst. Har också en nyare i plast och den är jättejobbig att använda eftersom den har en plastspak som man ska trycka ner äpplena genom hålen med. Den gamla passervaggan har en rulle man drar fram och tillbaka och det krävs mycket mindre kraft att göra mos med den.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.