|
Jag håller på att orientera mig i rosvärlden och igår kom min beställning av nya Rosor för nordiska trädgårdar del 1 och 2! Hurra! (Tänker önska mig del 3 i julklapp)
Nu tänkte jag göra en sådan där måste ha-lista, och jag har redan mycket att sålla bland. Men det är så roligt att höra om andras erfarenheter. Så vilka rosor tycker ni att man måste ha? Om man ska ha några klätterrosor, några buskrosor, några rabattrosor... Era största favoriter genom tiderna, helt enkelt.
Jag vill så gärna höra (och ännu hellre se, om ni har bilder). Och allra helst med motivation varför. Det kan räcka med att "den är så underbar", men ibland är de ju extra regntåliga, sjukdomståliga, överdådigt blommande, väldoftande...
det är svårt det där! jag (och säkert de flesta här) har köpt flera rosor som jag antagligen inte kommer köpa om igen. Jag tror det är svårt igentligen att säga hur pass sjukdomståliga alla är, visst finns det ett visst mått fakta i det hela och jag skulle aldrig köpa en ros som någon sa har mycke sjuka. Men det varierar nog ändå mycket hur friska de håller sig i vilken trädgård. Jag i zon 1 har mycket problem med barksjukefläckar, antagligen pågrund av det fuktiga vädret. Kanske kommer dessa sjukdomar fram mer hoss mig än hoss någon annan?
Jag tipsar iaf om Angel Face, den har varit frisk här hoss mig, blommade otroligt mycket från tidigt av sommaren och förhoppningsvis kommer den blomma lite igen när den kommit igång efter sitt stritangrepp.
Nostalgie verkar trivas här hos mig med, lite barksjuka men förhållandevis lite.
Störst problem har jag med Claude monet. Den har allt och lite till, det skulle ändå inte vara en sån förskräcklig sjukling av det jag läste innan jag köpte den
Adelina
07-08-2008, 10:45
Jag tycker att en MÅSTE-ROS är Alchymist, om man bor i zon 1 som du. Den är så vansinnigt vacker. Bara så. Den är ju engångsblommande (även om det kan komma nån ströblomma senare) men ändå är den ett måste! Likaså Ghislaine de Féligonde, den remonterar ju dessutom så de två passar jättebra ihop!
En annan favorit är Austinrosen William Shakespeare; den är så fin och frisk hos mig och har en underbar doft och färg. Men jag vet att Austinrosor kan vara svåra.
Sen älskar ju jag Therése Bugnet. Så vacker i bladverket, helt frisk, vackra blommor, doftande, skuggtålig. Jag har nog 10 stycken runtom i trädgården! För mej är hon den perfekta rosen!
kan tilläggas att jag inte är så inne på rosor med modernt utseende, vi har ett jättegammalt hus och trädgård och sånt passar inte in här...
Här en del älsklingsrosor utifrån min zon 3 - 4 för det är trots allt det som avgör vad som blir bra och trivs. BUSKROSOR  Linnaeus, kom förra året men maken till ros, den är helt frisk och blir ca 1.20 hög, vilka färger !  Prairie Joy, Kanadaros som är frisk och mycket vacker, många grenar, tät ca 1.20 - 1.5 m, zon 6  Wild Edric, en Austinros och en rugosa, ovanligt. Den är helt frisk, doften slår varenda ros i trädgården, jag bara älskar denna ros, blir ca 1.20 - ev högre, zon 5 kanske mer, den är ganska ny. Andra bra är Diamond Border, Mary Rose, Hansaland, Henry Hudson. RABATTROSOR  Lions Rose, den är testad i WIJ trädgård en zon 5 ros, har många av denna, helt frisk, stora ljuvliga blommor och mörka blanka blad. En toppenros, har fler bilder i album/Floribunda rosor.  Golden Eye, Easy Elegance ros den har stora 10 cm breda enkla blommor, frisk, ca 80 cm, lite buskig  Leonardo da Vinci, ser ut som en gammaldags ros, frisk och blir kraftig ca 1 - 1.20 hög, zon 4 Andra bra är Bonica 82, The Fairy, Sommerwind, Friesia, Aspirin rose KLÄTTERROSOR  Bonica Cl. den ser ut som den låga Bonica och blev ca 3 m i sommar, växer kraftigt, troligen zon 5  Constance Spry, Austins första ros, blommar en ggn med jätte blommor, man nästan svimmar så vacker är denna ros, fryser aldrig ner, troligen zon 5 ros.  Irma Balsgårdsros, jätteblommor och välfyllda, fryser aldrig ner, blir ca 2.5 m, blommar om. Andra är Freja Balsgårdros, Etude, Flammentanz, Louise Odier Alla övriga finns i mitt album
Hazel: Tack för tipset om Angel Face. Jag var redan sugen på den, och Lavender Pinocchio  Någon som känner till skillnaden på dem, förresten? Adelina: Alchymist är redan med på listan  Fast Ghislaine de Féligonde är jag mer tveksam till. Jag vet att alla älskar den och hyllar den, men jag har inte känt mig så särskilt påverkad de gånger jag sett en. Har ingen aning om varför, faktiskt... Therese Bugnet har jag sett ett vackert exemplar av, det var riktigt fint växt. En sak som förargar mig är att Flora Linnea tycker att den är odlingsvärd om man bor i en besvärlig zon. Vad då, är den inte odlingsvärd om man kan välja bland ömtåligare rosor?? Nå ja, det får stå för dem (kanske bara en olycklig formulering). Kajsa, tänk vad du var duktig på att begränsa dig  Linnaeus ser verkligen spännande ut. Fantastiskt nog är den med i nya LÅG...! Fast den bilden är inte lika fin som din  Din kommentar om Constance Spry får mig att känna att jag nog borde skaffa en sådan. Det är sådant jag är ute efter - rosor man svimmar av. Ska kolla upp alla de andra också, Irma har jag sett och tyckte var väldigt vacker. Doftade gott också. Kanske ska jag publicera min lista här när den är klar?
Adelina
07-08-2008, 15:37
Holyanna, det där med rosor är ju personligt till 1000. Ghislaine är på rätt ställe oöverträffad, jag har den som klätterros och den är magnifik. Dock har den blivit väldigt ljus i år (p g a mycket sol antagligen) normalt är den väldigt schatterad;från bronsaprikos till gult till vitt.
Många kanadarosor blir vackrare längre norrut än här i södern, kanske det Flora Linnea syftar på. T ex Morden-rosorna blir rätt sjuka här nere, då finns det bättre sorter att odla här. Dock blir Therese B väldigt fin även här!
AnnammA
07-08-2008, 18:08
"Ghislaine de Féligonde" i min(vår)zon kan bli en rejäl ros, som blommar i all evighet och doftar!!!! GH2.JPG Andra i samma grupp: myskroshybrider, är den lilla söta gott doftande "Felicia" Felicia2.JPG och "Cornelia" Corn.JPG Corn2.JPG Och givetvis, tycker jag att varje rosenträdgård, skall innehålla rosen "Rosa Mundi", även om hon endast är eng.blommande.(Detta foto är från ett slott vi besökte i somras, dock inte Bosjökloster.) BosjRm2.JPG BosjRm.JPG Det är svårt att välja ut, men jag får väl sluta nu....
AnnammA: vad då, sluta? Jag är förvånad över att ni lyckas begränsa er så bra, trodde att jag skulle överösas av "måsten"
AnnammA
08-08-2008, 15:08
CITAT (holyanna @ 08-08-2008, 08:59)  AnnammA: vad då, sluta? Jag är förvånad över att ni lyckas begränsa er så bra, trodde att jag skulle överösas av "måsten"  Jo, men det finns ju hur många rosor som helst, både nyare och äldre sorter...Och man hittar olika favoriter allteftersom...
Ja nästa år kan vi ta en del andra sorter  man köper nya rosor och nya favoriter tillkommer.  Jag satt och klurade på denna klätterros för mina favoriter Kordes Rose Aloha, jag hade den insnurrad i vinterväv i vinter så det gör det hela lite osäkert, men den åker in på min egen favoritlista -08
Nu är jag rätt så ny på rosor, köpte mina första ifjol... Men hittills har jag hittat några som jag bara inte kan mista. Morden sunrise - Kanadensisk, lite annorlunda form, doftar underbart Rhapsody in blue- Så blå en ros kan bli, sagolik, doftar gott Dresden doll- Underbart söt minimossros, köpt från Peter Beales. JP Connell - Kanadensisk, cremevit- ljusgul, doftar gott Wasagaming- Kanadick, rugosa, underbar doft Rosa Mundi - Talar för sig själv, den bör ingen vara utan Louise Bugnet- Kanadensisk rugosa, vit med röda knoppar, underbar! Min blommar nog först nästa år
AnnammA
09-08-2008, 07:54
Jo, "Rhapsody in Blue" har en härlig färg. Den rosen köpte jag från odla förra hösten, och så här blev den i sommar: Rhaps2.JPG Jag förväntar mig lite mer storlek i framtiden, för jag har sett Stiffes foton på sin Rhapsody...
Favvisrosor - härligt! Vi bor i en gammal skånegård på landet, och jag tycker inte att något annat än gammeldags rosor passar här. Framförallt är det nog färgerna, de gammaldags milda pastelltonerna. De passar till den svenska naturen, till faluröda hus, och till varandra. Detta är den vägledande övergripande principen. Det viktigaste urvalskriteriet för mig är DOFTEN, den ska vara stark och god. Jag vill också ha härdiga, tåliga och friska rosor. Detta för att utan daltande ha vackra, välväxta & rikblommande rosor/trädgård varje år, oavsett vinter- och/el sommarväder. Rose de Recht - för den underbara doften. Sedan är det ju inte fel att blommorna är regntåliga och att den remonterar. Celeste - för doften, blommorna och det vackra bladverket i matt grågrönt. Mme Plantier - för doften och den oerhörda blomrikedomen. Le Ville de Brussels - för den härliga doften och de vackra blommorna. Stanwell Perpetual - doften, samt att den är frisk och remonterande. Frühlingsduft - doften, samt stor och vacker buske (förhoppningsvis). Single Cherry - underbar fruktig doft, tidigblommande samt fräckt läckra blommor och fräcka nypon. Officinalis - för att dess blommor är nästan självlysande mörka murriga regndagar. Roserai d´la Hay - för dess starka och goda doft, bl a med ett litet stick av citruston, vilket gör den överlägsen andra rugosor. Dessutom har den en läckert purpurlila färg. Louise Bugnet - för doften och de läckra halvutslagna blommorna "med läppstift". Communis - stark och ljuvlig doft (delad 1:a-plats m RdR), samt mycket vackra blommor. Mossan är fräck samt fräscht hartsdoftande. Om man har flera buskar kan man varma och soliga dagar känna hur det luktar typ solvarm tallskog när man går förbi. Hybrida - doft, storlek & utseende. Rhapsody in Blue slutligen - för växtvillighet, blomvillighet (remonterande), blomfärgen och doften. (Trots att denna inte är gammaldags! Den är väl från 2003 el något sådant? Den har arbetat sig in på egna meriter. Har aldrig varit sjuk, el fryst ner ett dugg trots att vi inte vintertäcker. Den är inköpt 2004. Det är en Warner-ros, en mini-klättrare. Vad som är mini med denna ros begriper jag inte...  ) [attachment=22528:Rhapsody...lue_2008.JPG] Rhapsody in Blue från tidigare i somras. /S
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|