Full version: Daturafrågor
karin på balkongen
Fick en datura av min mamma tidigare i somras (eller ja, hon fick min änglatrumpet så fick jag hennes datura eftersom änglatrumpisen inte fick plats på min balkong rolleyes.gif )

Den är ganska liten, ca 50 cm max, men har blommat i flera omgångar - stora ljusgula dubbla blommor som doftar underbart. Är alla daturor så små?

Har läst att man inte rekommenderar att övervintra daturor, är dom ettåriga eller är det för att det inte är "värt" besväret?

En av blommorna från tidigare i somras har nu övergått till frukt, en taggig grön boll. Kommer jag kunna ta frön ur den? Hur går jag tillväga isf?

Kommer helt klart satsa på daturor istället för änglatrumpet på balkongen nästa år - förslag på vart man kan beställa frön på nätet?

Tack på förhand smile.gif Bild på underverket finns i albumet.
/karin
kerstin z5-6
Du kan ta frö från din egen ...vänta till taggbollen är brunaktig och ser ut att öppna sig
Spara moderplantan över vintern är inte värt det ..tycker jag blink.gif
karin på balkongen
Tack för svaret smile.gif
Ska hålla koll på taggbollen och spara fröna tills i vår!
Eva St
Du kommer att kunna få en hel djungel av datura av fröna i dina taggbollar dessutom är de hur lätta som helst att få igång så Lycka till hälsar
Eva St
Annki
En liten varning! När den taggiga bollen med frön är mogen har den en sprängkraft som är enorm! Så har du husdjur bör du vara försiktig, eftersom fröna far iväg åt alla håll och dessutom är giftiga! Jag har undulater som gärna går och pickar på golvet. Så förra året tejpade jag fast en plastpåse runt fröhuset innan det exploderade, för att hålla fröna på plats. Men tro det eller ej - den sprängde plastpåsen också!!!! ohmy.gif
karin på balkongen
Eva st: En daturadjungel låter underbart smile.gif Dock kommer jag nog inte ha plats på pyttebalkongen för så många som jag kunde önska. sad.gif

Annki: tack för tipset. Hade tänkt sätta runt en plastpåse, men kanske får tänka om och hitta något hållbarare.
Annki
Ta en gammal nylonstrumpa eller nåt! Den tål "smällen"! biggrin.gif
karin på balkongen
Aha! Smart värre smile.gif Ska testa det när det börjar bli dags.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon