Full version: Inlagd gurka
Lady Hamilton
1 kg slanggurka
1 gul lök
1 msk gula senapsfrön
2-3 dillkronor

3 dl vatten
2 dl ättikssprit
5 dl socker
2 msk salt

Skiva gurka och lök tunt, varva tillsammans med senapsfrö och dillkronor i en burk.
Koka upp vatten, ättikssprit, socker och salt och häll det över gurkan

Blir ännu godare efter att det har stått någon vecka
Platinum
Hur länge håller sån gurka?
Lady Hamilton
Minst ett par månader i kyl tummenupp.gif De är super gott redan när den har svalnat och blir godare o godare för var dag........... yes.gif
Chamomille
Åh det låter jättesmarrigt! Jag älskar mormors "snabbgurka" så det här ska provas!
Hur använder du din? smile.gif
Lady Hamilton
Jag använder den sm 'vanlig' smörgås gurka På mackor oct till olika maträtter. Jag gillar inte den där sorten som heter 'saltgurka'
Chamomille
Nää... Inte saltgurka inte sleeping.gif
Då använder vi inläggningen (mormors och din) till samma sak yes.gif Mums!
MrQuint
CITAT (Lady Hamilton @ 07-08-2008, 12:30) *
1 kg slanggurka
1 gul lök
1 msk gula senapsfrön
2-3 dillkronor

3 dl vatten
2 dl ättikssprit
5 dl socker
2 msk salt

Skiva gurka och lök tunt, varva tillsammans med senapsfrö och dillkronor i en burk.

Hej!
Jag (som däremot avgudar stark saltgurka med vitlök/chili) har precis kokat upp en ättikslag och undrar om man måste vänta till den svalnat innan man häller den över gurkorna, och i så fall varför?

/Jocke
Lady Hamilton
Man häller över den varm kompiskram.gif
uno
Jag använder samma recept förutan att jag skalar gurkan samt att jag första dagen häller saltet över gurkskivorna som får stå i press ett dygn i kylskåp. Dag två häller jag av vattnet, gör iordning lagen utan salt o.s.v.

CITAT (Lady Hamilton @ 07-08-2008, 12:30) *
1 kg slanggurka
1 gul lök
1 msk gula senapsfrön
2-3 dillkronor

3 dl vatten
2 dl ättikssprit
5 dl socker
2 msk salt

Mu i myllan
Måste bara berömma receptet på smörgåsgurka. Skippade dillkronorna för de var inte så pigga (de i örtagården) men det gick lika bra med dillfrön. Familjen pep av glädje och jag fick äntligen ett sätt att göra åt överflödet av slanggurkor i växthuset. Här äts gärna leverpastejsmörgås med gurka så jag har gjort en bamsesats och givit bort en burk till min bästis. Alla är lika förtjusta.

thanks.gif thanks.gif thanks.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon