Full version: Pion"frön"
evvy
Hej!
Här i södra Skåne skiner solen å´ det är 27 grader varmt - härligt!
Undrar om jag kan spara de vissnade knopparna från pion och torka och sedan sätta i såjord i vinter/vår?

Hälsn Evvy
Christer i Falköping
Nä, så enkelt är det inte. Fröerna finns i fröhuset som bildas efter blomman vissnat. De är ganska stora och svarta (finns några som har lite annan färg på fröerna). De skall helst sås nu, för de behöver minst en köldperiod för att kunna gro. Sedan tar det ytterligare ett år innan du ser något ovan jord. Finns andra sätt att få dem att gro, men är du nybörjare är detta det enklaste sättet.
Christer.
evvy
hej å´ tack för snabbt svar! Jag menade fröhuset, jag prövar!
Mvh, Evvy
Lady Hamilton
Hakar på i denna tråd Jag har några "fröhus" men är de mogna ännu? Om inte, kommer de att hinna mogna? Här har det varit frost och annat är ju inte att vänta framöver. På de 2 första bilderna visar frökapslar som har öppnats av sig själva.

Bild 1
[attachment=25103:DSCN1459.JPG]

Bild 2
[attachment=25104:DSCN1460.JPG]

Bild 3
[attachment=25105:DSCN1461.JPG]
Christer i Falköping
Lite frost är ingen större fara för dem, så jag tror de hinner mogna. Borde egentligen vara klara nu, men i och med att några börjat öppna sig är nog de andra på gång de med.
Christer.
Lady Hamilton
Men de kapslar som öppnat sig....är de fröna "klara"?
Christer i Falköping
Ja det skall de vara.
Christer.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon