Björkblad
07-08-2008, 15:25
Hejsan!
Vilket material ska jag ha om jag vill ha en gift-fri upphöjd odlingsbädd? Jag har alltså ingen lust att ha impregnerat trä direkt mot jorden då jag ska odla ätbart där.
Jag hade ett tag fundering på kärnvirke....men det kanske är lite svårt att få tag i. Någon som vet?
Är mura svårt? Finns det någon sten som inte är för bred (då platsen är begränsad).
Tacksam för om någon vill dela med sig med sina tips!
Jag brukar använda vanliga överblivna eller upphittade plankor som jag ibland stryker med lite linolja på, och ibland orkar jag inte göra det - de håller många år, mina är fem år och ingen är det minsta rutten än.
Håller med, vanliga plankor håller betydligt längre än man i allmänhet tror.
Kan du få tag på formplywood är det nog ännu bättre.
Min båtställning av trä byggde jag för över 30 år sedan ligger på bockar under sommaren utsatt för väder och vind, står under presening under vintern, lite sliten yta men i övrigt helt felfri
Jan Lindgren
12-08-2008, 09:53
Hej!
Trätjära går ochså bra. Blanda med lite rödsprit så är det lättare att stryka på.
MVH
Jan Lindgren
CITAT (Jan Lindgren @ 12-08-2008, 10:53)

Hej!
Trätjära går ochså bra. Blanda med lite rödsprit så är det lättare att stryka på.
MVH
Jan Lindgren
Och hur giftfritt är det då..?
Jan Lindgren
12-08-2008, 11:21
Hej Betty!
Vad är giftfritt? Använder du trä så får du en massa konstiga kemikalier i jorden. Har du furu så får du bla trätjära. Jord innehåller också mer eller mindre giftiga ämnen. Naturen framställer betydligt giftigare kemikalier än man gör på fabrik. Ska du minska risken för giftiga ämnen i växterna så måste du odla i något inert ämne och använda kemiskt ren växtnäring. Det är oftast inte särskilt praktiskt eller ekonomiskt. Vi borde också göra grundliga försök och analyser av vara födoämnen eftersom vi vet att de ibland innehåller giftiga ämnen helt naturligt. Det är tur att vi tål så mycket. Ät lite av varje så får man inte för mycket av några naturliga gifter. Själv äter jag aldrig ekologisk mat, både av miljöskäl och hälsoskäl.
MVH
Jan Lindgren
Hej Jan! Tack för ditt svar.
Chilinovisen
01-09-2008, 19:33
CITAT (Björkblad @ 07-08-2008, 16:25)

Vilket material ska jag ha om jag vill ha en gift-fri upphöjd odlingsbädd? Jag har alltså ingen lust att ha impregnerat trä direkt mot jorden då jag ska odla ätbart där.
Jag hade ett tag fundering på kärnvirke...
Går själv i samma tankar, om upphöjd odlingsbädd. För mig lutar det mot att jag bygger den av lärk.
Vet inte om det är det bästa men jag ska nog göra ett försök iaf.
vaniljstången
04-09-2008, 10:40
Hej!
För att undvika odlingsbäddar i trä som ser ruttna ut efter ett par års odlande har jag valt att mura mina bäddar i lecablock och därefter putsat dem. De är precis nya så jag har ännu inte provat att odla i dem men hoppas att det kommer fungera...
Jag använde lecablock i storlek 9x19x59 och limmade ihop dem med sättlim (2 lager). Ska bli spännande att se hur det fungerar att odla i dem!
Mvh
Petra
ingrids
04-09-2008, 10:51
Jag har funderat på brädor av återvunnen plast sedan jag såg sådan på en trädgårdsmässa för säkert 8 år sedan. Har hittat två produkter,
Gova plast och
Replankan men inte snokat vidare.
Någon som har testat?
Helt vanliga plankor och så måla med lite falufärg eller annan utomhusfärg på
utsidan. Om det nu är så att man tycker att trärent är fult. Jag har använt helt vanliga plankor till upphöjda bäddar mm. Det håller MKT längre än folk tror! Dessutom är det billigt = mer pengar till växter och annat roligt!

//Heda
blomkronan
12-09-2008, 14:58
Jag har samlat på mig lastpallar. Det är ett

jobb att få isär pallen, dom är ju byggda att hålla!!!
Men om man vill hålla ner kostnaden är detta ett bra alternativ. Sedan på med någon passande färg.
//Mari
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.