Vi har nyss flyttat till hus där det finns ett staket. Jag skulle i stället vilja ha en häck och ta bort staketet. Innanför staketet står en jättefin stor lummig rönn. Fick ett tips av en vän om att man kunde sätta rönnskott och låta en häck växa upp. Häckens placering skulle bli öster mot morgonsolen med sol ända fram till sen eftermiddag. Vi bor i zon 3-4 med lä från omkringliggande hus. Vad behöver jag tänka på? Hur får man tag på rönnskott och när är det lämpligast att plantera - nu eller till våren? Är det en svårskött variant av häck? Jag tar tacksamt emot alla tankar och idéer eftersom jag inte tidigare har haft trädgård
Huggorm
07-08-2008, 18:17
En variant är ju att samla in rönnbär nu och plantera till våren. Unga rönnar växer mycket fort. Annars kan man köpa rönnar förstås, men jag vet inte hur vanligt det är att se vår svenska rönn på plantskolorna. En del övriga rönnar kan ha problem med härdigheten i zon 3-4, även om det finns sorter som klarar sig bra. Men jag tror aldrig jag set någon rönnhäck faktiskt, så jag vet inte hur det funkar
Hej!
Så vitt jag vet är inte en rönnhäck svårskött, tvärtom!
Mina föräldrar har haft en sen 50-talet uppe i zon 6 i norrbotten.
Den är fortfarande strålande fin.
Den står och har sol från tidiga morgonen till ganska sent på kvällen.
Inte har den någon särskild lä heller.
Det enda vi gjort med den är att klippa den i höjd och bredd.
Den växer ordentligt så minst en, kanske två gånger/sommar
behöver den klippas för att vara snygg.
Den har vi klippt ner några gånger med bara ca. ett par dm kvar,
för att den ska komma med nya unga skott och bli tät igen.
Plantor har jag ingen aning om ....
jag har heller inte sett dem på plantskola ... går förmodligen att
ta skott och få dem att rota sig rätt lätt .... men jag vet inte.
Lotta