|
Krokodilen
07-08-2008, 17:02
Behöver hjälp att identifiera två buskar i vår trädgård. Buskarna behöver beskäras och det skulle ju vara stor hjälp att veta vad det är, så vi kan ta reda på vad de tål.
Den första busken var översållad av små gula blommor i maj. Humlorna var helt galna i blommorna. Bladen är väldigt mjuka och nästan ludna. Här ett par bilder: [attachment=22369:Humlebuske_1.jpg] [attachment=22370:Humlebuske_2.jpg]
Den andra busken är antagligen gammal eftersom den har en tjock grundstam. Den stod och gömde sig under vildvuxna syrénsnår och fick inte mycket ljus, och har därför blivit väldigt spretig och ful. De få blommor den hade kom i maj, var i två olika gula nyanser och liknade kaprifolens blommor. Nu har den röda bär. Bladen är lite stelare men även dessa blad är nästan ludna. Så här ser busken och bladen ut: [attachment=22372:Gammal_buske_1.jpg][attachment=22373:Gammal_buske_2.jpg] OBS att allra sista bilden hör till första busken (förstår inte hur den hamnat längst ner)
Den förtsa...kan det va nån Berberis eller Ginst???? andra gissar jag är en Vildkaprifol eller en Karagan.
Krokodilen
07-08-2008, 18:28
CITAT (lämås @ 07-08-2008, 19:16)  Den förtsa...kan det va nån Berberis eller Ginst???? andra gissar jag är en Vildkaprifol eller en Karagan. Den första är ingen berberis, blommorna på alla berberis jag googlat fram hänger ner och bladen ser inte riktigt likadana ut heller. Den här busken fick blad först och blommor sen, så ginst är det väl inte heller. Även om blommorna mer liknar hur ginstens blommor sitter än berberisen. Kanske är tvåan vildkaprifol. Har googlat och tittat på bilder och på vissa av bilderna ser bladen ut liknande som på vår okända gamla buske. Men klättrar inte all kaprifol? Det gör inte vår buske.
fröhamstern
12-08-2008, 20:21
tja. ja vet inte men dom första (+sista  ) liknar min vita brudspirea.
Krokodilen
12-08-2008, 20:52
CITAT (fröhamstern @ 12-08-2008, 21:21)  tja. ja vet inte men dom första (+sista  ) liknar min vita brudspirea. Tyvärr, nån brudspirea är det inte. Tror inte det är nån spirea överhuvudtaget. Även grannen har en sån buske som frösått sig, men dom vet inte heller.
Aqvakul
12-08-2008, 20:56
Den första är gullregn, eller...
Krokodilen
12-08-2008, 20:59
CITAT (Aqvakul @ 12-08-2008, 21:56)  Den första är gullregn, eller... Absolut inte. Det här är en buske, och det syns tydligt att det aldrig blir nåt träd. Blommorna är visserligen gula som gullregnets, men dom sitter inte i hängande klasar utan en och en på grenarna.
Aqvakul
12-08-2008, 21:01
Det är i alla fall en ärtväxt. Bilderna är väldigt suddiga. Kan det vara en Sibirisk ärtbuske?
Madeleine1
13-08-2008, 04:10
Det första (och sista) ser ut som häckkaragan Caragana arborescens och det andra vildkaprifol om inte bladen under blomman/frukten är ihopväxta.
Aqvakul
13-08-2008, 06:55
Caragana arborescens är väl samma sak som Sibirisk ärtbuske?
Madeleine1
13-08-2008, 08:30
Japp. Den heter häckkaragan enligt SKUD (Svensk kulturväxtdatabas), men sibirisk ärtbuske förkommer också på samma växt.
Eva 33c
13-08-2008, 11:34
Fast det är inte caragana arborescens, den har nämligen fler flikar på bladen, lite "rönnlika" om ni förstår. Jag har varit ute och tittat på min. Bladen liknar med gullregnets, men blommorna och växtsättet är som sagt helt fel för ett gullregn. Jag var ut och tittade på min lyckobladsbuske, caragana frutex, men min har "fyrklöver-blad" och din ser ut att ha treklöver modell. Jag sökte lite på den ifall det skulle finnas fler varianter, men det var dåligt med närbilder på den. Förutom caragana har jag letat bland cytisus och genista släktena. Det är alla ärtväxter med gula blommor, men ingenting tycks passa. Så nu ger jag upp Den andra busken tror jag att du redan identifierat som skogstry, lonicera xylosteum? Tycket jag såg det i en annan tråd.
Krokodilen
15-08-2008, 12:48
Bild 1, 2 och sista bilden är helt klart en caragan av något slag, det inser jag när jag jämför med bilder på de förslag som kommit. Tack Eva, Madeleine och Aqvakul. Jag får gå hem och detaljgranska hur bladen på vår buske sitter. Blommorna är exakt som på de bilder på caragan jag kan hitta på nätet. Nu ska jag bara försöka komma på hur den kan beskäras.  Ja Eva, buske nr två verkar vara en skogstry.
Platinum
15-08-2008, 12:54
Så här ser min gullregn ut när den blommar om det kan vara till hjälp. 
Krokodilen
15-08-2008, 13:22
CITAT (Platinum @ 15-08-2008, 13:54)  Så här ser min gullregn ut när den blommar om det kan vara till hjälp. Vackert, men nån gullregn är det alltså inte.
Platinum
15-08-2008, 14:04
CITAT (Krokodilen @ 15-08-2008, 14:22)  Vackert, men nån gullregn är det alltså inte. Det är ju bra att den kunde uteslutas iaf då  Skulle det kunna vara en Caragana arborescens 'Pendula'? http://www.jvh-nurseries.com/language/mult...rborescens1.jpghttp://www.odla.nu/artiklar/images/bilder/...scens-pendu.jpg
Krokodilen
15-08-2008, 19:19
Nu har jag varit ute och tittat närmare på busken. Visst ser bladen ut exakt som på en karagan, och blommorna gjorde också det om jag googlar. Men enligt den virtuella floran är den parbladig med 4-6 par småblad, och precis som Eva säger så har vår buske 3 blad som sitter tillsammans. Skumt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|