Lena N
Hej alla!

Idag slutade jag arbetet vid lunch och åkte hem och grävde där jag ska göra gång till våren. Har just kollat vädret, blir nog läge att gräva lite till imorgon. Härligt att bo i en zon där vi slipper tjälen under större delen av vintern. Men mörkret har vi - imorgon kommer adventsstakarna fram, jättemysigt. wub.gif

Är det någon mer än jag som tycker att november är en bra månad för att gräva? Man orkar mer när det inte är så varmt, regnet har mjukat upp jorden och växternas rötter tycks mindre sega och svårforserade än vid andra tider på året. rolleyes.gif
Fialotta

Här går det inte att gräva nåt nu...svinkallt ute o blåser nordan
för inte tala om mörkret...tycker inte det blir
ljust på hela dagen unsure.gif
Men snart vänder det...då åker spaden fram igen i en
rasande fart rolleyes.gif
Känner mig jättesugen på att göra massor nu av
alla fina tips jag läser här wub.gif wub.gif
Kramis
Inga från Närke
Nej november tycker jag är skitmånad egentligen. Längtar till ljusare tider.
Här i Närke går det inte att gräva när man har lerjord det är alldeles för blött och kladdigt och kallt. Tjäle är det nog inte ännu för vi har inte haft så kallt. Idag är det -1,8 grader.
Eva Swahn
Ja, du Lena vi är lyckligt lottade som kan hålla på med trädgårdsarbete fortfarande. Igår planterade jag en murgröna mot ett armeringsnät som jag har satt ut 90 grader från väggen vid ytterdörren. I Skåne är det ju blåsten som man med olika arrangemang måste lura att inte ständigt göra sig påtaglig. Murgrönan [Hedera colchica "Sulphur Heart] är storbladig med olika nyanser av grönt samt gult och brunröd stam – jättevacker! Jag har massor av trädgårdsprojekt på gång så jag lever som om tjäle inte fanns som fenomen alls. Får se hur länge jag kan leva i den villfarelsen.
Hannele
Jag tänkte att det är lika svårt varje år
att gräva fram alla adventljus!
Just nú saknar jag en transformator till uteslingan... unsure.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon