Full version: Hallon
Platinum
Ni som har hallon vad brukar ni använda dem till utöver till saft och sylt?

Fryst in för vinterbehov har jag gjort och syltning och saftning pågår. Buskarna formligen dignar av hallon, det finns bortåt 40L kvar minst att plocka av (om man orkar).

Nån som har nått uppslag eller recept?
Platinum
Ingen med uppslag? Kom precis på att man borde kunna göra hallonglass eller sorbet, hur gör man det?
ingrids
Hallonsorbet är ganska lätt att göra, inget recept i handen just nu men det finns säkert där ute i cyberrymden. Vad jag tänkte däremot är att man oftast gör det på frysta hallon som man mixar, så om du börjar få ont om plats i frysen kan du mixa hallon och frysa in mixet, skriv bara på hur stor volym hallon det var från början ifall receptet utgår från volym och inte vikt. På samma mix kan du göra hallonsås till vaniljglass vilket är jättegott smile.gif
Skruttis
Till ett enkelt mellanmål/kvällsmål.
Blanda ner en dl färska hallon i en burk lättkesella och någon tsk Funlight-saft, tex Wildberrries, (koncentrerad).
Kanongott. happy.gif
HelenN
Jag använder hallon till (förutom saft o sylt då) : smothie, hallonpaj, har på cornflakes, hallon muffins.
Platinum
CITAT (lämås @ 09-08-2008, 20:07) *
Jag använder hallon till (förutom saft o sylt då) : smothie, hallonpaj, har på cornflakes, hallon muffins.

Hallonmuffins-recept tack smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon