Jowel
Jag har planer på att göra en mur i vår trädgård! för av skilja trädgården till en mer privat del,m då vi bor ganska så nära en väg...

Men vad finns det för murar i de Svenska trädgårdarna!? skulle jätte gärna vilja se några förslag för jag kan inte ritigt bestämma mig puts? tegel?trä? confused.gif

.den ska iaf vara minst 1,75 cm och passa till ett klassiskt rött trähus med vita knutar...

Tack på förhand!
Housemouse
Hej!
Hänger på din tråd, vill också se lite bilder på murar.
Är också intresserad av bilder på olika plank, som vi vill bygga mot vägen. Ska också passa till gammalt rött hus med vita knutar...
Ingen som har lite bilder?
CillaM
Har inga bilder men kan väl säga att jag bara älskar stenmurar i riktig sten. Alla dessa konstgjorda stenar som säljs i dag ser så förbaskat likriktade ut, och urbota fantasilösa.
Sussie F-Flower
Jag håller på med en mur som aldrig blir klar.... känns det som...
Började maj-juni ifjol, -07.

Den vetter inte mot grannen, däremot mot allmänningen. Syftet är att kunna fylla igen/upp och "ta igen" och använda min egen tomt som bara varit en oanvänd slänt ännu så länge.

Stenarna är av svart granit, sa länsstyrelsens personal som låtit mig ta stenarna ifrån deras upplägg, varifrån de i sin tur "fyller upp" efter massorna de grävt bort och sanerar efter en gammal nedlagd sågfabrik.

Eftersom jag hela tiden (i alla fall nästan) tänker på att jag vill ta vara på det som redan finns "runt omkring oss", så blev "resterna" efter det bortsprängda berget där det skulle byggas ett värmeverk, ett naturligt val. Dock så visste jag inte då, att svart granit är dubbelt så tung som grå granit, åtminstonne inte om man ska tro på Kyrkvaktmästaren på området.
(Alltså, kommunen bestämde att det bortsprängda berget, som skulle ge plats åt ett nytt värmeverk, skulle fraktas till en annan ort inom samma kommun, för att täppa igen efter en gammal fabrik)

Det har varit ett tungt jobb, minst sagt. Sjukskrivning och sjukgymnastik inkluderat!!! Domningar och stickningar i armarna, svullna fingrar och underarmar...
Ja, "idioti-listan" kan göras längre men ingen blir väl gladare för det...
Räknar med att få klart under hösten. I år har allt nästan stått stilla.

Kan ju inte kalla det direkt snyggt!!!
Det blir ju inga fina raka yttersidor eller ovansidor då stenarna är såå oregelbundna. Det sticker ut lite här och där...
Ett förbaskat tungt "pussel" måste jag säga!!! Men,- stenarna är underbart vackra, var och en för sig, en del mer än andra. wub.gif -Det är det som är tjusningen, tycker jag.

Inget murbruk har använts. Stenarna bara ligger på varann. Höjden är ung en meter, långt ifrån det ni har tänkt er. Jag var också inne på densamma som ni men jag har, efter goda råd här på odla, tänkt om och beslutat mig för att göra två terasspartier istället.

Ja-a... Det här var väl förmodligen inte vad Ni hade tänkt er, men det bads om bilder och förslag... Det här är ju bara ett sätt att göra...
Mera bilder ska visas så småningom...
Sussie F-Flower
glömde:
Housemouse
Det blir fint tycker jag! Älskar såna riktiga stenmurar!! Har en gammal på tomten som tyvärr börjar rasa lite här och var, måste få ordning på den....

Men muren vi ska ha ska vara av typ "stödmur", har en sluttning mot huset, vill fylla ut en del av den för att kunna ställa bilen där uppe. Så det krävs att den är stark och robust, vilket inte är så lätt att bygga med vanlig natursten. Måste bli antingen sten med L-stöd eller om man möjligtvis kan gjuta en mur som man sen kan putsa ELLER gjuta fast sten i....enklast måste vara att försöka göra i 2 olika nivåer antar jag (terasser). Ett jäkla projekt blir det, men men....
Fågelvägen
Jag har precis lagt in en färsk murbild på min hemsida (bläddra fram till sista bilden i STENPROJEKT NR 2!). De senaste 3 veckorna har jag inte gjort så mycket annat än sorterat sprängstenar (gröngrå granit) och passat ihop dem till två terrasskanter, ca 7-8 löpmeter sammanlagt. Jag har fyllt med små fula skräpstenar, grus och jord på insidan av terrasserna.
En bra dag hittar man den perfekta stenen för en tom plats i muren! Andra dagar är det inte en enda crazy.gif sten som passar in. Men när en terrass är färdig ser den ut som om den alltid legat där.
Man får träna ett tag och utveckla "stenöga" så man ser vilka stenar som passar ihop. Helst ska murarna ju hålla i hundra år också... whistling.gif
Tips: En inåtlutning på 5-10 grader är viktig, muren ska alltså inte vara lodrät. En skild hög med hopsamlade flata stenar av olika storlek är nyttig, eftersom det behövs kilar ifall någon sten inte vill ligga stadigt. Ingen cement i en kallmur, eftersom stenarna ska kunna röra sig litet utan att det uppstår sprickor i muren. Trekkingkängor, arbetshandskar och 2 spett är den viktigaste utrustningen. Envishet är viktigare än styrka.
Fågelvägen
Det blev väl lite krångligt att hitta murbilden på min hemsida. Jag ska försöka lägga in den här istället:
[attachment=23607:index_001.jpg]
Dethär är alltså två terrasskanter sedda från sidan. Höjdskillnaden på denhär delen av tomten är över 4 m, så det behövs många avsatser.

Grönberg
CITAT (Fågelvägen @ 02-09-2008, 11:35) *
Det blev väl lite krångligt att hitta murbilden på min hemsida. Jag ska försöka lägga in den här istället:
[attachment=23607:index_001.jpg]
Dethär är alltså två terrasskanter sedda från sidan. Höjdskillnaden på denhär delen av tomten är över 4 m, så det behövs många avsatser.

Mycket proffsigt och snyggt!

Älskar själv sten, vår trädgård - en gång 650 m2 gräsmatta har ingen gräsmatta längre, allt är plattsättningar, gångar, dammar och murar:

Entren till vår trädgård med vattenfallet längst bort, en halvcirkel med ölandssten gör att en bäck rinner ner i 1:a delen av dammen

Vy från grannen bakom vårt hus
Gammalt handrensat tegel gör ena gaveln i växthuset och förlängningen skapade en utmärkt innergård.

Innergården Huller om buller med lite skärvor i sprickorna, gamla cementplattor i olika former

Jowel
Heregud! vilka fina murar ni har wub.gif

Jag har haft mycket lite tid att sitta vid datorn nu på länge, och för bara någon timme sen kom jag på att jag måste checka tråden ja startade!
Å va glad jag blir av att se att där faktiskt fanns någon som ville svara! yahoo.gif

Nu har jag ju själv ingen mur att visa upp tyvärr, men jag får väll hoppas att det kommer! tongue.gif

Och till er som inte har visat era murar än -Snälla gör det !

thanks.gif / Jowel
vaniljstången
Hej Jowel!

Lyckades lägga mina bilder på muren i en ny tråd istället för här...sorry... Du får titta på mina bilder där istället smile.gif

Rubriken är putsad mur

/Petra
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon