Hårboll
07-08-2008, 19:02
I våras köpte jag frö på tradera som en privatperson hade skördat i sin egen trädgård. Plantorna har tagit sej bra men inte blommat, vilket jag har hört är normalt för perenner första året. Men jag är nyfiken och skulle gärna vilja veta hur dom kommer se ut nästa år eftersom jag vill kunna planera min rabatt. Fröerna såldes under namnet Rosenmalva men jag vet inte om det kan stämma? De bilder jag sett på denna växt har visat flikiga blad. Min växt har "hela" blad. Den är en dryg halvmeter hög skulle jag tro. Är det någon som vet om det kan vara Rosenmalva, och om inte, vad är det?
Jag har tyvärr ingen aning om vad det är du har, men när växten är färdigvuxen så inte ser bladen ut sådär ialla fall.
Bladen skall vara spretigare än min Myskmalva som mera påminner om mindre riddarsporrblad
Jag kom på att dina blad påminner om ballongblomma, men mina hade små svarta prickar på bladen....men det var den blåa varianten, dom kanske inte finns där om det är vit ballongblomma
Hårboll
07-08-2008, 20:54
Ballongblommans blad påminner kanske lite om mina blad men jag tror ändå inte att det är dom. Hoppas inte iallafall eftersom ballongblomman verkar vara en ettåring

Tillägger att bladen på min växt är drygt 10 cm långa och matta, på gränsen till ludna.
Red Top
07-08-2008, 21:45
Har själv ingen rosenmalva, men de malvor jag har kommer först med stora runda blad och först när blomstängeln kommer, kommer oxå de flikiga bladen, samtidigt som de ursprungliga tynar bort. Vet inte om den sorten blommar första året, men den naturliga blomningstiden är juli-september. Du kan kolla på den här länken oxå.=)
http://sv.wikipedia.org/wiki/Rosenmalva
Hårboll
10-08-2008, 22:32
Då verkar ju inte hoppet vara ute om att det är en malva

Tack för svaren!
Jag tror inte det är rosenmalva du har.Jag har en närbild på min i en annan tråd om myskmalvor.
[attachment=22723:2008_07_08_0509.JPG] Rosenmalva och rödbladig smällspirea
Hårboll
28-08-2008, 13:32
Nej det verkar ju inte alls likt min "malva". Ska bli spännande att se om den blommar nästa sommar. Undrar vad det är för något.
Eva 33c
28-08-2008, 15:05
Kanske kan det var någon sort av rödmalva,
malva sylvestris ? Det är en två till flerårig malva, kan blomma första året om den sås tidigt. Hos mig i zon 5 har jag inte lyckats övervintra den. Bladens form är i allafall lik din. Vore det en rosenmalva tycker jag nog att de flikiga bladen skulle ha visat sig nu när plantan är så pass hög. Men jag minns inte riktigt hur mina såg ut första äret.
Hårboll
28-08-2008, 23:26
Rödmalva kan det kanske vara! Bladen på länken ser precis ut som mina blad. Jag sådde dom i feb/mars har jag för mej. Jag bor i zon 3 så det är väl bara att hålla tummarna att den klarar sej här. Tack för hjälpen!
Hårboll
28-08-2008, 23:36
Satt nu och kollade på lite bilder rödmalva och andra malvor och slogs av att bladen hos mej är mycket större än dom verkar hos andra malvor. Men sen kom jag på att det faktiskt varit väldigt mycket blad och lite blommor i min rabatt. Det är första året jag odlar i den. Tyder inte lite blommor och mycke blad på nån näringsobalans? Det får jag allt kolla upp.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.