fiffigafrun
Tror ni man kan försöka övervintra en buxbom "Faulkner" i kruka utomhus(härdig till zon 4) här hos mig? Hur ska man då göra för den är ju vintergrön?

Kan man packa in den på nåt sätt eller vad? Gräva ned i trädgårdslandet o täcka m nåt eller vad?

Kan nog inte ta in den då det svalaste stället inne är ca 10-15 gr o inte extremt ljust heller.

Samma önskemål med en uppstammad lavandel (som ett miniträd), den tappar ju bladen o borde gå att linda in på nåt sätt eller?

Är det någon som har nån erfarenhet av övervintring ute av ovanstående är jag mkt tacksam för jag vill gärna ha dem kvar nästa år.

/Karin
kerstin z5-6
hej du
-Buxbomen -trädgårdslandet -plastkruka helst -rejät nedgrävd o vattnad -säckväv på senast i januari mot vårsol -tidig vattning

lavedel på stam -ja ute går inte blink.gif för det är testat här sad.gif
men sval innemiljö går med fjärilslavendel så varför inte din på stam..lite vatten men inte helt torr gissar jag är modellen laugh.gif
fiffigafrun
Men vad snabb du var Kerstin!

Ska testa trädgårdslandet m buxbomen men säckväv kanske jag inte behöver då snön ligger kvar så himla länge här, eller kanske ändå för att var på säkra sidan.

Lavendeln får väl flytta in i mitt gröna rum (där jag drar upp plantor) o så får man hoppas på det bästa. Det är ett litet träd av den vanliga sorten(Augustifolia? zon 4?). Men ska man "avlöva" den för att minska ohyrarisken?

Ska kolla in dig o de andra lökarna på TV ikväll! Var det ifjol de var där o filmade eller årets upplaga?

/Karin
kerstin z5-6
limpan gjordes för 2 veckor sedan .. avlöva inte än i alla fall.. smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon