vanjalarsa
Är det någon som har erfarenhet av Bokharabinda?

Jag har optimistiskt inhandlat en trots zon3 gränsa till zon 4.
Vad tror ni?

Ska slingra upp den i förvuxna tallar.
Har den krav på jordmån eller annat?
Tacksam för svar och synpunkter.
mvh vanjalarsa
Krolliljan
Vet inte om zonen. Har läst ngnstans att den går till zon 3.
Jag har en nu och har haft förr. Om den trivs för bra får man klippa den . Den jag har nu är tre år och har egentligen inte tagit fart förrän iår. Just nu blommar den så vackert.
[attachment=22380:IMG_0001_279.JPG]
Den jag har nu står i en grop med rätt hyfsad planteringsjord men under och runtomkring är det mest sand g.gif confused.gif

vanjalarsa
tack för svar! Hoppas att min kan bli åtminstone nästan så jättefin som din!
mvh vanjalarsa
Alexander-VG-zon3
ja den tål kyla ,, problemet är att den också vaknar när det än är svalt . dvs hos mig kan den vakna under vintern 1-5gånger vilket gör att den ibland fryser ner då den gått ur vilan . den klara det och överlever vintern bra och blir något större varje år och jag odlar min i zon 1-2 och ser ändå vinterkador ibland . har man bara en stabil vinter och att den inte vaknar så kommer den inte frysa alls . plus äldre den blir bättre tål den vinter har jag märkt . trivs i de flesta jordar och blommar i juli-okt(nov) beroende hösten och var man bor .
DragonLady
Min bokharabinda måste trivas tummenupp.gif tummenupp.gif för den är enorm.. denna enda planta har bott här i 3 sommrar nu och den har bildat ett tjockt o tätt tak i pergolan.
Aqvakul
Har aldrig haft några problem att få Bokharabinda att växa i zon 1 trots torr eländig sandjord.
Felicia M
Oj, DragonLady, vad pampigt! Jag är väldigt sugen på en Bokharabinda...

Jag skulle gärna vilja ha den slingrande upp längs en förstukvist. Men, binder man upp den eller klättrar den själv? Kan man låta den slingra upp en vägg eller blir virket förstört?
Aqvakul
Den slingrar på bra själv. Problemet är att den gärna söker sig in bakom plankor eller varhelst det är ett litet utrymme. Det är nog klokare att låta den klättra mot ett plank, en spalje eller ett träd.
vanjalarsa
tack för jättefin bild!
Vilken zon odlar du i Dragon lady?
Alexander-VG-zon3
den klara sig upp till zon 4-5 i ett bra läge . som jag skrev så får den nya blad både tidigt och mitt i vintern ibland .vilket gör att bladen,topparna fryser . men det händer nog mer i milda zoner än i kalla .

bilder på min när den vaknade mitt i vintern tror det var vintern 06 . senare frös dessa skott veck . vad som än händer överlever den och blir stor till sommaren .

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon