Full version: Hur vill Iris ha det?
Tosan
Ja, som rubriken lyder...
Hade några Irisar en gång som gick hädan, så nu vill jag veta hur och var de vill bo innan jag planterar...
Christer i Falköping
Beror på vilken iris det handlar om. De så kallade trädgårdsirisarna eller skäggirisarna vill stå trott och soligt. Helst skall jordstocken ligga på jordytan så att solen riktigt steker den. Då laddar den upp näring där till nästa års blomning. Är det de så kallade strandirisarna, Svärdsliljor och sibirica irisarna t.ex. kan de stå halvsoligt till soligt i jord som inte skall torka så mycket på sommaren. De kan stå i allt från vanlig trädgårdsjord till kanten i en damm. De planteras så att hela rotpaketet hamnar under jord.
Christer.
Tosan
Tack för ditt svar!
Det är en Iris reticulata, ska tydligen inte vara alltför beroende av torka.
Kanske det kan bli lämpligt att sätta några vid Yucca Filamentosa som står i grusig jord blandad med sand, och några vid körsbäret som har i princip ren sand? *funderar*

Det var nog läget som tog ihjäl mina förra, de hade nästan bara skugga och ganska fet, lerig jord....

Lite klokare blev jag iaf smile.gif
Ingrid Zon3
Mina reticulata klarar sig i en solig rabatt med mulljord. Tror inte man behöver vara så kinkig med jorden, men sol är nog bra.

Fast mina har förstås inte blivit fler med åren heller, samma antal år från år. De jag får i höst ska jag sätta i en solig sydsluttning och se om det blir bättre. Sprider de sig över huvud taget?
Tosan
CITAT (Ingrid Zon3 @ 08-08-2008, 07:30) *
Mina reticulata klarar sig i en solig rabatt med mulljord. Tror inte man behöver vara så kinkig med jorden, men sol är nog bra.

Fast mina har förstås inte blivit fler med åren heller, samma antal år från år. De jag får i höst ska jag sätta i en solig sydsluttning och se om det blir bättre. Sprider de sig över huvud taget?

Tack!
Det låter bra! Iofs får jag väl vara lite mer noga med dräneringen i min kalla zon, men det gäller ju allting så... Nu har jag tackochlov turen att ha gårdsjord som varken blir kruttorr eller slaskblöt, särskilt när man blandat om alla lagren.
Christer i Falköping
Reticulatan är ju en lökiris, så den skall stå väldränerat om du kan. Gärna fuktigt på våren och hösten och gärna torrt på sommar och vinter om jag inte minns helt fel.
Christer.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon