LottaK
Hej!
(Förra gången jag skrev var det nåt fel på programmet, det tog tid och inlägget blev tomt.)
Så det blir ett nytt försök:
Jag läste att krypen skulle kunna ersätta gräsmatta. Den är tålig och går att beträda.
Det låter ju bra. Är det någon som har någon erfarenhet av den?
Hur många behövs för att täcka 4 kvm? Vad vill den ha för jordmån? Är den torktålig?
Finns det andra växter som passar som gräs-ersättare, kanske rent av ännu bättre?
Ingen klippning. Går att beträda. Tål torka. Inte stora krav på jorden. .....???
Tack på förhand!
/Lotta
ingrids
Hej, hur mycket tänkte du gå på dina 4 kvadrat? Går att beträda är inte altid samma sak som tål att gå på, hittade annars dessa tips på odla. Jag har också sett tips om kattfot, och de som klagat över att ogräsrensningen i kattfotsmattor tar nästan lika mycket tid som gräsmattsvård.
Själv gräver jag bort all gräsmatta och ersätter den med rabatter, grus och trägångar.
LottaK
Tack för tipsen!
Jag tänker nog inte gå där särskilt mycket, men lite då och då kommer jag nog att gå över där. En gång kanske kan funka.
Annars inte så mycket blommor eftersom det är där jag vintertid kommer att tömma snö.
/Lotta
Gunilla T
Hej Lotta,

ett alternativ till gräsmatta kan vara att anlägga en grusträdgård.

Vid ena kortsidan av vårt hus fanns, när vi flyttade in, en traditionell och mycket ful rabatt som gick längs väggen. Utanför den var det belagt med gårdsgrus som det naturligtvis växte massor av ogräs i. Ville inte ha mer gräs att klippa och så något som nästintill är underhållsfritt.

Vi skrapade bort det mesta av ogräset och planade ut marken. Grävde stora planteringsgropar där jag ville ha växter och kantade med stora granitblock längs alla sidor, ytan är inte fyrkantig utan något oregelbunden. Satte markduk över det hela och fyllde med jord i planteringsgroparna där jag klippte hål för växterna. Gjorde en stig av trampstenar - granit - som slingrar sig igenom hela platsen. Lyfte dit några stenbumlingar för att bryta av och planterade gräs och japanska lönnar - inte många växter och absolut inga blommande.

Slutligen byggde vi en spalje som går rakt ut från huset och planterade vildvin där. Spaljen målades faluröd precis som huset, vilket gjorde att det blev en rumskänsla.

Hela ytan täcktes sedan med krossad diabas, en stenart som är nästan svart när den är våt och grå när den är torr. Ytan ligger väl på ca 35 kvadratmeter.

Mycket snyggt blev det och hittills har det inte krävt annat arbete än att klippa ner de olika gräsen på våren.
jannika
Får man se foto?? detta låter ngt som jag skulle vilja ha, och tittar gärna närmre på hur du har planerat.
MVH,
Jannika
LottaK
Jag tittar också gärna på en bild av den trädgården!
/Lotta
ingrids
Om ni klickar på GunillaTs profil hittar ni den tråd hon startade om sin grusträdgård.
Jan Lindgren
Hej!
Ett annat sätt är att använda samma teknik som vid gröna tak.
Själv så gjorde jag iordning ett område för att ha krukor på. Tät plast och ca fem cm sand. Krukodlingen är flyttad men sandområdet är kvar med lite förrymda växter. Mest sedum och sempervivum. Efter en regnperiod dyker det upp lite ogräs som sedan dör under nästa torrperiod. Får vi lite ork över så ska vi försöka sanera ett område med den tekniken.
MVH
Jan Lindgren
LottaK
ooo ... "Gröna tak - teknik" låter intressant!
Det ska jag kolla upp lite mer
Tack för tipset
/Lotta
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon