Micke micke
07-08-2008, 19:58
Hej!
Jag har en stor ek mitt på tomten som är ganska fin och en bra bit över 100 år enligt en "ek-kännare". Jag har lite frågor om den.
1. Hur stadigt står den? Marken består mest av sand och sten, jag bor på en gammal ås tror jag. Går rötterna djupt?
2. Jag har tänkt att såga ner lite döda grenar och kanske några friska. Är det nått man bör tänka på förrutom att inte ramla ner?
Sen har jag en en (sån som det växer enbär på). Den är väldigt hög och den lutar kraftigt åt ett håll. Jag vill nog ha den kvar, men min granne säger att den måste skötas så den inte dör. Kan det stämma?
1. Hur sköter jag om en en?
2. Ska man gallra den?
3.Går den att få rak?
Hoppas på svar
mvh Micke
Hej Micke!
Om du har en Ek som du tror är över 100 år behöver du nog inte fudera på om den står kvar. Generellt kan du räkna med att kronma och rötter är, i diameter, lika stora. Om du ska såga

, AKTA fingrarna

. Lycka till.
Huggorm
07-08-2008, 20:38
Ekar har mycket djupa rötter, den har en pålrot som går rakt ner en bra bit. Det finns mycket få träd som är så stormfasta.
Såga ner grenar går bra, men såga i etapper. Kapa en bra bit ifrån där du vill ha av den först, så inte grenens tyngd orsakar fläkningar. När du bara har en stump kvar av grenen är inte tyngden värre än att du kan hålla i den så den inte far i väg och fläker sig när du sågat den nästan av. Och akta dig för att såga i grenkragen, den del av grenen längst in mot stammen, där den liksom breder ut sig en aning.
Enar behöver väll vanligtvis inte skötas. Det man skall göra om man vill ha den kvar är att gallra bort uppväxande sly så den inte skuggas, för det tycker dom inte om. Gallra den behöver du normalt inte göra, och om det går att räta upp den är svårt att säga utan att veta vad lutningen beror på
Piccante
07-08-2008, 20:43
Risken att eken välter är nog obefintlig så länge den är frisk. däremot ska man se upp med rötangrepp för det gör träd förädiska. Kapar man grenar så tänk på att du ökar risken för svampangrepp och fläkskador om du går fram för brutalt.
Micke micke
07-08-2008, 21:03
Bra att den står stadigt. De har byggt ett nytt hus inom räckhåll för den om den skulle falla, men den får stå kvar då, trots en jäääkla massa löv att kratta och ekollon som skjuter upp småekar överallt.