Full version: Tomater
ingrid fuxwall
Har mer tomater än jag kan äta så jag önskar tips på vad man kan göra med dem.

ingrid
Platinum
Finns ju massor man kan göra med tomater smile.gif

Tomatkross är ett förslag. Skålla tomaterna, dra av skinnet och kör dem sen i mixer. Packa i påsar och frys in, busenkelt. Smaksätter gör du när de ska användas.

Torka tomater kan man göra, men det tar ju nån timme. Skiva, lägg på bakplåtspapper och låt stå i varmluftsugn på 50 grader.

Tomatpuré kanske? Finns ju lite olika varianter och här kommer ett par av dem:
Tomatpuré, variant 1 (Källa: recept.nu)
8 st gula tomater
1 klyfta färsk vitlök
1 msk rapsolja
salt
pepparkvarn

Gör så här:
Dag 1. Mixa tomaterna väl i en mixer med vitlöksklyftan. Lägg en fuktig ren handduk i ett durkslag och ställ durkslaget i en bunke.Häll upp tomaten i handduken, plasta om hela och låt stå svalt över natten(ej i kyl).
Dag 2. Det ska nu vara en tjockare puré kvar i handduken och en klar vätska i bunken. Smaksätt purén med rapsolja, salt och kvarnad svartpeppar. Tomatsaften kan avnjutas väl kyld med mortlad mynta i.

Tomatpuré, variant 2 (Källa: vegomums.com)
1 kg tomater
2 gula lökar
1 msk olivolja
salt
svartpeppar
Färska basilikablad

Gör så här:
Fräs den hackade löken i olivoljan på svag värme. Får inte ta färg! Låt kallna. Skär tomaterna i stora klyftor och lägg i mixern. Smaksätt med salt, peppar och strimlade basilikablad. Häll upp i förpackningar och frys dem.

Tomatjuice (Källa: recept.nu)
5 st mogna kvisttomater
1 st vitlöksklyfta
1 msk salt
1 tsk vinäger
2 droppar tabasco
toppredning med maizena

Gör så här:
Skär tomaterna i grova bitar och skiva vitlöksklyftan fint. Blanda alla ingredienser utom toppredningen i en bunke och ställ på varmt ställe (till exempel bredvid spisen) tills tomaterna vätskat sig. Mixa i en kannmixer och sila ner juicen i en kastrull. Sjud upp och red juicen till en lätt simmig konsistens.

ingrid fuxwall
Tack snälla!

Torka tomater vill jag gärna testa men går det utan varmluftsugn?

ingrid
Platinum
Det borde gå men jag gissar att det tar längre tid.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon