Söttok06
07-08-2008, 22:57
Jag undrar lite hur Doftschersminer ser ut när de inte blommar. Tänker runt en uteplats där golvet ska bestå av grus. Skräpar det ner mycket så att man måste kratta hela tiden? Funkar det att ha Doftschersmin runt en uteplats? Tänkte kombinera med någon annan växt, men vet ännu inte vad.
Vad kan passa? Det får inte vara för breda buskar, max 1 meter ungefär.
Kan man hålla in Schersminerna något?
Annars gillar jag Bambu och en del grässorter. Har redan ett Zebragräs 'strictus'. Kan man ha det tillsammans?
Jag tycker att det är jättesvårt att välja växter. Man vet ju inte hur de kommer att se ut när det vuxit upp. Har liten yta där det också ska finnas plats för uppstammade bärbuskar och en del annat ätbart, samt kryddväxter m m.
ingrids
08-08-2008, 07:59
Själv har jag precis gett bort min doftschersmin eftersom den är så förbålt tråkig när den inte blommar och på vintern. Om uteplatsbusken inte får vara mer än en meter bred får du dessutom hålla in schersminen som gärna blir bullig. Den tål beskärning rätt bra, fast hur mycket det påverkar blomningen vet jag inte. De vissnade blombladen skrumpnar ganska fort till jättesmått, och jag vet inte ens om de går att räfsa ur grus. Sopa är nog bättre än räfsa.
Sedan är det också så att schersminer blommar ganska kort tid, det kanske vore roligare med långdoftare som rosor och lavendel vid en uteplats. Lavendel är såå snyggt mot grus och skräpar väldigt lite. Kör du med klätterrosor bör de fälla bladen i rabatten snarare än på gruset.
Söttok06
08-08-2008, 08:20
Ja, nu tittade jag faktiskt på rosor också. Någon sort som doftar gott. Det finns ju sådan som blir typ 1,5 - 2 m höga.
Tänkte att jag skulle slippa snickra och dona med klätterstöd. Men det kanske inte är så svårt som jag tror. Har nämligen inga verktyg som behövs. Jag vet att man kan använda armeringsjärn. Men det måste ju också förankras bra, så att det inte välter eller blåser omkull.
Kan man ha en klippt häck typ Avenbok och en sådan där rosbuske bredvid? Lavendel har jag som jag ska flytta. De kommer att hamna för mycket i skugga ser jag sedan odlingsgrannen satte upp en spalje som det ska växa någon klätterväxt på.
ingrids
08-08-2008, 08:44
Ett sätt att använda armeringsnät är att gräva två parallella diken, sätta ner två armeringsnät, luta ihop dem till ett tält och fylla igen dikena. Har sett det användas till växter som inte blir så tunga, för klätterrosor kanske man behöver förstärka med betong på ett par ställen. Typ gjuta fast krampor som man najar fast nätet i, då får ställningen dessutom "gångjärn" som gör att du kan fälla ut den om det behövs för att rensa ogräs.
Vet inte om det ryms både ros och avenbok på 1 meter, har ingen som helst kunskap om avenbok är jag rädd.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.