Full version: Övervintra olivträd
ewahedström
Har ett tämligen stort olivträd som jag nu ska övervintra för tredje året. Förra våren vissnade alla blad, helt torra, och alla blad föll av. Det har nu under sommaren vuxit ut en ny fin krona. Vad kan tänkas ha hänt? Hur undviker jag att samma sak händer i vinter igen?
MariaS
Oliven vill örst och rämst ha en liten köldknäpp, detta för att uppmuntra blomningen till våren. Sen bör den stå relativt svalt. Helst mellan 4-10 plusgrader, gärna en egen liten lampa också -typ fönsterlampett med energisparlampa räcker-. Optimalt är om den kan stå ute i skyddat ljust läge, där det inte går under -10 på vintern. Som ett isolerat ouppvärmt växthus eller inglasad balkong.

däremot gillar inte oliver att bo inne i vanlig rumstemperatur. Det är för varmt och för torrt för att den ska trivas. Resultatet brukar då istället bli som du beskrev, de tappar bladen och kan även i sämsta fall dra på sig ohyra.
ewahedström
Tack för ditt svar! Intressant men förvirrande.... Det jag tidigare hört är att olivträd inte tål frost och ska stå inomhus i ca 5-10 gr över vintern. Olika sortsers oliver eller olika åsikter??
Alexander-VG-zon3
CITAT (ewahedström @ 18-08-2008, 09:19) *
Tack för ditt svar! Intressant men förvirrande.... Det jag tidigare hört är att olivträd inte tål frost och ska stå inomhus i ca 5-10 gr över vintern. Olika sortsers oliver eller olika åsikter??

oliver växer vilt där det blir frost i naturen . och odlas även på högre höjd och i mellersta medelhavsområdet där det blir frost under vintern just för att det gör att oliven blommar bättre . den blommar utan frost men desto mer om den utsätts för lite frost . och med skydd på vintern kan man även odla oliver ute i zon 1-2 i Sverige .

annars så tar man ut dom tidig vår ute ( när det är runt +10c ) sedan tar man in dom igen på hösten-vintern efter ett par frostnätter och då övervintrar man den sedan inne i en temp på +1c +10c och ljust . när du tar ut den på våren och den har fått frukt eller blommor så måste du ta in den för blommorna och frukten tål inte frost .
ingrids
Håller precis på att ta mig igenom Medelhavsträdgård på svenska och hittade två bloggartiklar från vi i villa som kanske kan hjälpa dig, en om att olika olivträd kan vara olika härdiga, en om att övervintra olivträd.
Alexander-VG-zon3
CITAT (ingrids @ 18-08-2008, 10:05) *
Håller precis på att ta mig igenom Medelhavsträdgård på svenska och hittade två bloggartiklar från vi i villa som kanske kan hjälpa dig, en om att olika olivträd kan vara olika härdiga, en om att övervintra olivträd.

den boken är trevlig !! ,, ja det finns många många olika namnsorter på olea europea och även finns det flera under arter av olea europea ,, sedan finns det även en afrikanks art Olea africana men andra menar istället att det kan vara en under art av olea europea så jag vet inte säkert vad det är egentligen . så visst det finns olika med olika häridghet !! . men den som säljs i sverige är oftast bara en ren art av olea europea och tål neråt -10c -12c ( lägre om den står torrt och skyddat ) men oftast under -15c är dom döda . vill man hitta andra sorter av olea europea så får man nog åka söder ut . mitt olivträd har klarat dom två senaste vintrarna utan skydd och andra vintrar med skydd som lägst har jag utsatt min oliv för -18c -19c med skydd . och den har kommit igenom hyfsat bra tappat lite blad och frusit i topparna och spruckit i stammarna när det var kallt eller svängde mycket i tempen men återhämtats sig bra till våren . en annan oliv jag hade ute utan skydd ( lägst -15c tror jag ) sprack i stammen men klarade sig sedan tog jag veck den får jag tålde inte att se sprickan i stammen .
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon