|
Full version: OS i Peking
CITAT (Betty @ 17-08-2008, 22:47)  Jag missade Olssons studio ikväll. Maken börjar bli ganska less på allt mitt OS-tittande på TV... så jag lät honom få ta över fjärrkontrollen från kl 21 ikväll  Aha ... här brukar jag så småningom ge fjärrkontrollen till maken och säga att han har fritt att välja .. och vad tror du ... jo... han väljer OS.
CITAT (Netha @ 17-08-2008, 22:03)  Å så var det det här med ribban ... visst låg den kvar tills madrassen gungade mot ställningen .. eller Jesses vad mycket tevetittande det blir nu ... den står påslagen från morron till kväll även när jag sitter ute och njuter av det vackra soliga sommarvädret. jag vill höra om det händer något spännandeJa, visst var det lite skumt det där med ribban, jag kunde inte se att han var emot, men precis som du säger, han själv tyckte ju inte att det var någon ide med protest så  . Nu får vi hålla tummarna för Holm Hihi, vi har nog fyrkantiga ögon många av oss när det blir söndag igen. Fast när jag går ut så slår jag på utomhusradion för att jag vill höra om det händer nåt spännande, utan att stänga av tv:n givetvis, så att jag kan rusa fort som attan in igen  . Vad Dealer tycker om det? Nja, det kanske vi inte ska tala högt om här  . Fast i ärlighetens namn så lämnar jag över fjärrkontrollen redan vid 18-tiden ( börjar ju titta så tidigt på morgonen jag ). Så nån Ohlssons studie har jag inte sett än. Och Phelbs, vad säger man om den killen mer än Wow! Helt otroligt vilken prestation han genomfört Nu är i alla fall Wissman och Kallur klar för semi och Mustafa klar för final och så har vi ju några seglare och kanotister idag. Blir en kul dag idag kanske.
Aqvakul
18-08-2008, 06:37
Så roligt det är med Sanna Kallur!
CITAT (Aqvakul @ 18-08-2008, 07:37)  Så roligt det är med Sanna Kallur!  Håller jag verkligen med om. Speciellt med tanke på hur hon haft det tidigare i år  . Hejja Sanna
Gossen Ruda
18-08-2008, 06:52
Hmm, står det "Made in China" så det väl Taiwan det gäller. Eller är det ändrat?
Aqvakul
18-08-2008, 07:20
CITAT (Gossen Ruda @ 18-08-2008, 07:52)  Hmm, står det "Made in China" så det väl Taiwan det gäller. Eller är det ändrat? Det var nog ett tag sen det ändrades.....
Aqvakul
18-08-2008, 13:03
Stackars Sanna....
Ja, jag tyckte så synd om henne att jag blev lite våt i ögat jag med  , men hon kommer igen
aanderss
18-08-2008, 16:49
CITAT (Gillan @ 18-08-2008, 16:29)  Ja, jag tyckte så synd om henne att jag blev lite våt i ögat jag med  , men hon kommer igen  de gör hon
Håller med, trist att Sanna föll... men det var desto roligare att se Brasiliens fotbollstjejjer leka fram 4-1 segern mot tyskorna, sambafotboll!
Aqvakul
18-08-2008, 17:09
CITAT (Betty @ 18-08-2008, 18:07)  Håller med, trist att Sanna föll... men det var desto roligare att se Brasiliens fotbollstjejjer leka fram 4-1 segern mot tyskorna, sambafotboll! Underbart!!!
*Stintan*
18-08-2008, 17:13
CITAT (aanderss @ 18-08-2008, 17:49)  de gör hon Men vilket j***a öde när man satsat så mycke. Stackars säger jag bara.
CITAT (Betty @ 18-08-2008, 18:07)  Håller med, trist att Sanna föll... men det var desto roligare att se Brasiliens fotbollstjejjer leka fram 4-1 segern mot tyskorna, sambafotboll! Mmm, det var bra, och i OS-fotboll så är ju tjejfotboll intressantare än killfotbollen, för killarna är det ju bara VM som räknas, i viss mån EM också. Men väldigt trist för Kallur, tror helt klart det var brist på tävlingsrutin den senaste tiden som spökade - hon hade inte gjort något maxlopp på länge. På sätt och vis känns det ändå bättre (för mig, ur tittaregoistisk synvinkel) att hon föll på eget fel och inte pga konkurrenter som trampar i hennes bana, eller domare som gör misstag.
Himla synd med Kallur. Läste att missen berodde på att hon inte hunnit öva starter. Hennes start var ju i världskalss och då är det nog lätt hänt att man är lite för snabb till första hindret och missar om man inte tränat tillräckligt. Om det nu var det som blev fel.
Klüft klar för final. Kul för henne  . Hon verkade väldigt avslappnad och framför allt glad.
Aqvakul
19-08-2008, 07:03
CITAT (Gillan @ 19-08-2008, 05:29)  Klüft klar för final. Kul för henne  . Hon verkade väldigt avslappnad och framför allt glad. Det är ju en dam som kan prestera när det gäller. Jag skulle ändå bli förvånad om hon kniper en medalj.
CITAT (Aqvakul @ 19-08-2008, 08:03)  Det är ju en dam som kan prestera när det gäller. Jag skulle ändå bli förvånad om hon kniper en medalj. I ärlighetens namn så skulle jag också bli förvånad, men vem vet? Vi kanske blir riktigt förvånade  ......
Aqvakul
19-08-2008, 07:48
CITAT (Gillan @ 19-08-2008, 08:46)  I ärlighetens namn så skulle jag också bli förvånad, men vem vet? Vi kanske blir riktigt förvånade  ......  Visst, medaljerna som kommit hittills har ju inte precis varit väntade.
En av favoriterna skuttade väl bort sig dessutom. Klüft har ju nosat på 7m redan som sjukampare, då bör hon rimligen kunna hoppa över 7m nu tycker man - eftersom hon väl måste snappat upp något bättre teknik efter att ha spetsat in sig på längdhopp?
*Stintan*
19-08-2008, 11:10
Skulle inte bli ett dugg förvånad om hon kniper en medalj
Aqvakul
19-08-2008, 12:35
Nu hejar vi på Stefan!!!
aanderss
19-08-2008, 13:13
os är konstigt snart är damer med i alla sporter till o med boxning men män får inte deltaga i konstsim o rytmisk sportgymnastik
Aqvakul
19-08-2008, 13:40
Vore det inte bättre att ta bort konstsimmet helt och hållet.....
CITAT (aanderss @ 19-08-2008, 14:13)  os är konstigt snart är damer med i alla sporter till o med boxning men män får inte deltaga i konstsim o rytmisk sportgymnastik Delvis beror det nog kanske på att antalet män som tävlar i dessa sporter är så få. Om många män skulle börja ägna sig åt konstsim så kanske det skulle komma med i OS snart, vem vet. (Jag tror dock snarare att konstsim är på väg ut från OS) Damboxning vill väl in på OS, men nivån är alltför låg och ojämn där med för få heltidssatsande idrottare. Jämför med, tja, backhoppning - där det finns damer som satsar hårt och är bra - men de är så få att det inte skulle funka i OS. Orättvist? Tja, jo, det är det ju, men nu är ju OS numera inte heller någon ideell amatörtävling utan en hårt kommersiell elittävling. :-/ Eller för svensk del : Bandy och vinter-OS. Visst vill vi svenskar ha med bandy i vinter-OS? I Sverige, Finland, Ryssland så är ju bandy en sport som har en mycket hög elitnivå - lika hög som ishockey och fotboll faktiskt. Men den har ändå ingen chans att komma in i OS eftersom den bedrivs på elitnivå i alltför få länder. Dessutom., det viktigaste : Sporten är inte intressant för TV-bolagen. Sporter som ska in på OS ska enligt IOK numera vara intressanta kommersiellt. Jag tror inte konstsimmande män är ett dugg intressanta; varför kvinnor har ansetts vara (är) intressanta kan man ju diskutera, men då blir det väl en genusdebatt.
aanderss
19-08-2008, 14:01
CITAT (Aqvakul @ 19-08-2008, 14:40)  Vore det inte bättre att ta bort konstsimmet helt och hållet..... jo kanske de
Aqvakul
19-08-2008, 14:16
och ingen medalj åt Stefan Holm......
aanderss
19-08-2008, 14:49
och inga guld blir de till sverige
Aqvakul
19-08-2008, 14:50
fast det är högklassig idrott.....
Aqvakul
19-08-2008, 15:10
Johan Wissman är alltid fokuserad, har en liten, liten chans på medalj......
Det gick ju så bra till att börja med för Stefan. Synd att det inte höll den här gången, men vilka spännande finaler han bjudit på under åren Dessto roligare med Wissman då, första svenska finalen någonsin på 400m  . Vi får hålla tummarna för honom
aanderss
19-08-2008, 18:50
hejea fredrik lööf o anders ekström
Aqvakul
19-08-2008, 19:36
CITAT (aanderss @ 19-08-2008, 19:50)  hejea fredrik lööf o anders ekström Ja, nu har vi plötsligt blivit hysteriskt intresserad av segling, för det är väl seglare de är?
CITAT (aanderss @ 19-08-2008, 19:50)  hejea fredrik lööf o anders ekström Ja hejja Fredrik och Anders! CITAT (Aqvakul @ 19-08-2008, 20:36)  Ja, nu har vi plötsligt blivit hysteriskt intresserad av segling, för det är väl seglare de är?   , Jamen, det begriper du väl att vi måste hejja på alla vi kan i nuläget................och visst är det segling vi pratar om nu
Aqvakul
20-08-2008, 06:30
Nu är det starbåt som gäller.....
krellus
20-08-2008, 06:49
CITAT (Aqvakul @ 20-08-2008, 07:30)  Nu är det starbåt som gäller.....  Hm, det måste vara som Roslagsloppet då i Offshore. Robert Aschbert, Martin Timell och andra kändrisar brukar ställa upp i kändisklassen.
Har ni helt glömt bort Rolf-Göran Bengtsson? Han är väl den som har störst medaljchans av dem som återstår. Gita
Aqvakul
20-08-2008, 07:43
CITAT (Gita @ 20-08-2008, 08:42)  Har ni helt glömt bort Rolf-Göran Bengtsson? Han är väl den som har störst medaljchans av dem som återstår. Gita fast seglarna leder ju....
Och Guldläge är det  ..........fast det var nog det du menade kom jag på nu  CITAT (Gita @ 20-08-2008, 08:42)  Har ni helt glömt bort Rolf-Göran Bengtsson? Han är väl den som har störst medaljchans av dem som återstår. Gita Glömmer tyvärr ofta bort hästsporten även om jag tycker den är kul och vacker när jag väl sätter mig och tittar ( om/när den alls visas )
Måste säga att jag är inte värst förvånad... Ludmila Blonska fast för dopingJag tycker att om man någon gång åkt dit för doping så borde man aldrig mer få vara med i OS.
Aqvakul
20-08-2008, 12:08
CITAT (Betty @ 20-08-2008, 13:06)  Måste säga att jag är inte värst förvånad... Ludmila Blonska fast för dopingJag tycker att om man någon gång åkt dit för doping så borde man aldrig mer få vara med i OS.  Nu måste hon väl bli avstängd på livstid efter att ha åkt fast två gånger.
CITAT (Betty @ 20-08-2008, 13:06)  Måste säga att jag är inte värst förvånad... Ludmila Blonska fast för dopingJag tycker att om man någon gång åkt dit för doping så borde man aldrig mer få vara med i OS.  Håller med till 100%  . Jag kan inte förstå hur det kan vara nån glädje i att vinna genom fusk över huvud taget
Aqvakul
20-08-2008, 15:40
Usain Bolt - vilken fantastiskt fenomenal sprinter!
CITAT (Aqvakul @ 20-08-2008, 16:40)  Usain Bolt - vilken fantastiskt fenomenal sprinter!  Ja, han springer suveränt  Nu är jag ju inte så bra på statistik som jag önskar, men är han inte den förste odopade (än så länge iaf) manlige sprintern som sopar hem både 100m och 200m i OS sedan Jesse Owens gjorde det 1936? Kanske dags att gräva fram tjocka boken och kolla *snegar mot bokhyllan*.
Aqvakul
21-08-2008, 06:17
CITAT (Pirum @ 20-08-2008, 16:53)  Ja, han springer suveränt  Nu är jag ju inte så bra på statistik som jag önskar, men är han inte den förste odopade (än så länge iaf) manlige sprintern som sopar hem både 100m och 200m i OS sedan Jesse Owens gjorde det 1936? Kanske dags att gräva fram tjocka boken och kolla *snegar mot bokhyllan*. Carl Lewis LA 1984?
CITAT (Aqvakul @ 21-08-2008, 07:17)  Carl Lewis LA 1984? Iofs, men han har av USAs olympiska kommittes högsta dopningstestardirektör utpekats som fuskare i en härva där ca 100 positiva dopningstest från amerikanska utövare avslöjades, resultat som USA sen myglade bort så de fick tävla ändå. Den gode Lewis åkte visst dit på tre test, han skyllde själv på något naturmedel. Dock, Lewis åkte dit innan 1988-OS, han kan ju ha varit ren 1984. Men, en gång dopad - alltid dopad, precis som en gång otrogen-alltid otrogen. Så gulden från 1988-1996 ska man sätta en liten fusksymbol vid. USA hade helt klart ett totalt undermåligt antidopningsarbete, tänker även på exempelvis baseboll där öppen dopning florerade långt in på 2000-talet eftersom reglerna var helt eftersatta. Lewis åkte inte dit för steroider eller liknande, men centralstimulerande medel som befinner sig kort tid i kroppen. http://news.bbc.co.uk/sport2/hi/athletics/2989361.stm
Aqvakul
21-08-2008, 09:49
Skit samma! Vad är Carl Lewis mot Usain Bolt, den ultimate sprintern!
CITAT (Aqvakul @ 21-08-2008, 10:49)  Skit samma! Vad är Carl Lewis mot Usain Bolt, den ultimate sprintern! Ja, jag brukar sällan framhålla just sprint som höjdpunkten under friidrotten, men i detta OS känns det som en självklarhet att Bolt är den som gjort de mest fantastiska prestationena - sen får Michael Phelps ha 8 guld om han vill, jag är rätt säker på att Bolt hade vunnit även 60m med flygande start, 150m baklänges, 250m med start och mål i kurva, 100m + 100m i kombination med vändning, 120m med bakbundna armar, eller vad de nu kunde hittat på för att kontra simningens medaljinflation. 2 världsrekord i sprint, det är sannerligen inte vanligt. Speciellt på 200m har det väl bara satts 4 rekord sedan typ 1977. Jag var kanske lite elak mot Carl Lews ovan, precis som exempelvis Frankie Fredericks så framstår han ju inte som en typisk anabol-dopare, kanske var han "ren" ändå, Lewis har ju egentligen inga _superresultat_, men han presterade max när det gällde. Bäst var han kanske i längdhopp. För övrigt råder det inget tvivel om att Ryssland har den vackraste nationalsången. Det finns andra länder med "klämmiga" melodier, exempelvis Storbritannien, Tyskland, Frankrike och USA, men Rysslands melodi omspänner fler känslor tycker jag - både vemod och sorg, hopp, beslutsamhet, kanske glädje. Visst, USAs nationalsång är rätt bra tryck i, och så är det ju också en gammal tysk suparvisa med ny text, menmen, Rysslands nationalsång tycker jag om att höra (om det inte går ut över svenska resultat).
Aqvakul
21-08-2008, 13:30
Många kloka tankar, Pirum!
Det känns som fokus inom friidrotten alltmer är på sprint. Förr var ju medeldistans kanske den mest ärofulla distansen. Lite synd, tycker jag. Ett bra 1500 meterslopp innehåller ju det mesta av taktik, spänning och löpelegans.
Medan jag kommer ihåg det, Rickard Olsson på SVT (ni vet, han som brukar anklaga barn för att vara lata om de inte kränger tillräckligt många bingolotter Bingolottoskandal ) har visst blivit anmäld för att han i direktsändning sagt sig ha svårt att känna sympati för tyskar. Eller nåt. Hur som helst, det som jag vill skriva innan jag glömmer det är att SVTs Olssons Hörna (eller vad det heter, orka bry sig) fick in nån tittafråga som kortfattat handlade om kvinnors manhaftighet, och 1980-talet. Och då skrattades det lite i studion och så skulle de (gissade jag) dra upp några bilder på kända vinnare från 1980-talet. Men nej, de visade kvinnor från årets OS, kvinnor som de tydligen ansåg extra "fula och manliga" (inte min bedömning, men den uppfattning jag fick att SVT ämnade sprida), och så skrattade de. Fy fan så jävligt. Jag fick byta kanal, så pinsamt dåligt var det, och jag antar att inga svenskor visades upp utan endast sådana där utrikiskor. Dåligt av SVT och Olsson att så flagrant driva med människors utseende! Ett seriöst program hade visat erkända dopare från tidigare år och haft en seriös diskussion om det. Dels för att inga oskyldiga skulle pekas ut som dopade, dels för att det faktiskt inte är så att alla "fula" är dopade. Billigt lågpanneskämtande av SVT.
Och på tal om doping: Ludmila Blonska var bevisligen dopad och är utslängd från OS och kommer därmed inte heller att delta i lördagens längdhoppstävling, som tidigare sagts - tack och lov för det!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|