Rosor är OK men...
...jag hade en gammal egocentrisk klängros som dominerade allt. Jag grävde upp den men den återkommer med skott överallt. Det är som en science fiction film från 50-talet ( It's alive, it's determined and it's after you!). Det sticker ständigt upp nya skott; i rabatter, mellan marksten, i gräsmattan (om man inte klipper den varje dag), ja, överallt i trädgården och snart har jag den väl inomhus också.
Jag har försökt med salt, eld och ättika men inget hjälper. Jag vill inte gärna använda roundup.
Snälla, hjälp mig. Jag är desperat!
henriks
08-08-2008, 20:10
Kanske en klen tröst, men rosenbuskar kan vara sega så det förslår. Denna rosenbuske växte bredvid min mors altan. (eller snarare in över) Efter att ha slagit en länk runt hela buskaget slet vi upp den med rötter och allt med hjälp av en grävmaskin, blev ett gigantiskt hål där den stått, men vad gör man inte. Eftersom rosenbusken bara skulle bort, utan att användas till något sågades allt riset bort, jorden skakades ur rottorvan så långt det gick med spett och spade. Resterna av roten slängdes sedan i en rishög bakom ladugården i brännande sol. På kvällen fick jag för mig att jag skulle prova att gräva ner den i ett hörn av min trädgård, trodde ALDRIG att den skulle överleva. Det kom inte upp så mycket som ett enda grönt blad den sommaren, men våren efter! Då satte den igång att växa så det knakade! Nu är det några år sedan (tror det var -01) men så här ser den ut idag:
[attachment=22420:rosenbuske.JPG]
Svaret på din fråga? ja det finns nog inget annat att göra än att försöka följa rotskotten och gräva upp den helt alternativt att fortsätta klippa skott