Full version: Höns
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47
Myosotis
Det där med tuppen har jag aldrig hört, förstår inte varför det skulle hindra hönsen. Att äta ägg är en ovana de kan få, viktigt att se till att de aldrig börjar med det. Kalkbrist eller annan brist kan vara en orsak, stress eller beteendestörningar spelar säkert också en roll.
Tuppens ålder spelar ingen roll vad jag vet, min tupp är yngre än de flesta hönsen men jag har haft äldre också. 5-10 hönor per tupp brukar rekommenderas. Förmodligen är det nu på hösten man ska köpa unghöns som är födda i år. Jag är inte så intresserad av produktiviteten, så jag har skaffat höns vid helt olika tider på året. Roligast är ju att ha dem från att de är små så de blir tama, men de värper i många år. Min 7åriga höna har värpt för fullt hela säsongen. Vill man ha så många ägg som möjligt kan man ge extra belysning under den mörka årstiden, men då förbrukas hönsen snabbare, äggledaren överbelastas och kan bli inflammerad och då kan man nog inte räkna med att den värper som 7åring. De som producerar ägg för att tjäna pengar på det har väl bara hönsen i ett år vad jag har förstått, sen är de förbrukade och slaktas. Slit och släng. Som hobbyodlare kan man istället välja att ge dem ett bra och långt liv, det är ju lite därför man vill ha höns tycker jag, man är kompis med dem och vill att de är friska och mår bra. Värphybrider är väl de som värper mest, åtminstone när de är unga. Men det finns många trevliga raser. Den höna som värpte mest av mina var en åsbohöna, nästan ett ägg om dagen och nästan hela vintern. Mina grönvärpande blandraser värper också nästan ett ägg om dagen men gör ett långt vinteruppehåll. Vissa raser är mer prydnadsraser, som min sebright som inte värper så mycket.
Jag tycker att om man inte är enbart intresserad av maximal äggproduktion kan man välja ras efter andra kriterier, t.ex. kan man hjälpa till att bevara en gammal lantras (och som sagt kan även dessa värpa riktigt mycket!).
Maggan H
Tack Myosotis för all info! tummenupp.gif

Mina föräldrar ska bara ha hönsen för egen del och för äggen så klart, inte i någon stor produktion. Stackars burhöns! Våra är riktiga sprätthöns som går ute om dagarna, men de 'gamla' kanske smittar av sitt beteende på nya hönor fastän det kommer en tupp med i leken också. Rasen får bli vad jag kan hitta, det är inte så lätt minsann att hitta helt 'vanliga' värphöns.
*Ulrica*
Nu har en av hönorna börjat ruva. Stackarn, hon har hållt på i en vecka. Varje dag lyfter vi ur henne ur redet, sätter ner henne på golvet och tar hennes ägg. Hon säger korr korr korr... lilla gumman... crying.gif

Men visst kan vi inte låta henne ruva nu!? Kycklingarna skulle ju frysa ihjäl...
Myosotis
JohannaO fick ju en kyckling på julafton, du kan ju pm:a henne och fråga om tips. Min daghunds husse har en kyckling nu som är kanske 1-2 veckor gammal. Själv tycker jag nog att det är bäst på försommaren så de får i sig nyttiga färska grönsaker och insekter (myrpuppor t.ex.).
*Ulrica*
Hm... skulle kanske låta henne pröva då... *funderar*
Motti
Myosotois !är det Värmländska Svarthöns du har rolleyes.gif
Maggan H
Tänkte bara tipsa om att det blir en köp-säljdag med olika sorters höns o tillbehör den 10 oktober i Högsma, mellan Sibbhult och Glimåkra i NÖ Skåne. Tid ca 14.30 0ch framåt. Kommer tydligen massor med folk som ska sälja.
Myosotis
Tack för tipset!

CITAT (Motti @ 02-10-2009, 20:19) *
Myosotois !är det Värmländska Svarthöns du har rolleyes.gif

Rasen heter Bohuslän-Dals svarthöna.
Meriona
CITAT (Myosotis @ 03-10-2009, 18:34) *
Tack för tipset!
Rasen heter Bohuslän-Dals svarthöna.

Förresten så måste jag erkänna att jag blev kär i Myosotis höns när jag hälsade på, särskilt den tama såklart! smiley_small_hug.gif Jag vågade till och med hålla i den lilla vita! coolgleam.gif
Men det var himla nervöst att vara hönsvakt när de var ute ur hönsgården, jag såg rovfåglar överallt kändes det som. Usch va svettigt! -fear-.gif
Myosotis
thanks.gif Du var så snäll som passade dem!! smiley_small_hug.gif
Meriona
Det som grämde mig mest var att jag glömde kameran inne i huset, annars hade jag ju kunnat visa bilder här! mad.gif
Rosmarin
CITAT (*Ulrica* @ 01-10-2009, 17:37) *
Nu har en av hönorna börjat ruva. Stackarn, hon har hållt på i en vecka. Varje dag lyfter vi ur henne ur redet, sätter ner henne på golvet och tar hennes ägg. Hon säger korr korr korr... lilla gumman... crying.gif

Men visst kan vi inte låta henne ruva nu!? Kycklingarna skulle ju frysa ihjäl...

En av mina hönor fick också för sig att hon skulle ruva i slutet av augusti. Vi lät henne hållas, trots att jag också tyckte detta var i senaste laget på säsongen. Efter fyra veckor låg hon fortfarande kvar på äggen så jag bestämde att det fick vara färdigruvat crying.gif och tog bort hennes ägg. Hon accepterade detta utan allt för mycket sorg i sinnet verkade det som. Hon får gärna prova igen till våren smile.gif .
Rosmarin
Jag skrev nedanstående inlägg för ett bra tag sedan. Jag har försökt att hålla ögonen på Erico även om jag inte haft tid att stå och titta på honom så långa stunder itaget under sommaren som är vår högsäsong ju... men han verkar må bra för övrigt. Han är dock fortfarande hes tycker jag. OM det skulle vara gapmask han har, eller luftrörskvalster, vad gör man då? confused.gif Tyckte igår att han stod med öppen näbb ganska länge... Det är första gången jag ser detta. Behöver ju dock inte innebära att det är första gången han gör det.

CITAT (Rosmarin @ 26-07-2009, 12:01) *
...
Kan en tupp få ont i halsen? confused.gif Erico gal så konstigt sedan ett par dagar. Hes och skrovlig stämma. Han är annars så högljudd, men nu hörs han knappt innifrån huset där vi bor. Det gör ju inte så mycket, men det är ju olyckligt om han inte mår bra...

CITAT (Myosotis @ 26-07-2009, 15:02) *
Gapmask kan påverka rösten, kanske även luftrörskvalster eller vad de heter. Gapar/gäspar han mycket?
Myosotis
Avmaska med Axilur 10% (samma som till hund och katt) ca. 1ml/kg höna i 5 dagar. Det funkade bra att ge i dricksvattnet, ge då bara så mycket vatten att de dricker upp det. Det är inte särskilt noga med doseringen, jag sökte en massa på internet och ringde runt för att vara säker på att det inte är farligt, men tydligen kan man ge 10 gånger så mycket utan att det är farligt. Man måste dock ge i flera dygn för att maskens alla stadier ska dö. Kassera äggen.
Rosmarin
Tack Myosotis!

Ska se om jag kan få tag i detta medel här, eller någonting liknande. Har Googlat och sett att den aktiva substansen i Axilur heter Fenbendazol. Ska fråga på apoteket imorgon, annars får jag ta en sväng till vår veterinär, men det är så långt dit så det skulle vara fint om de har på apoteket. Stackars Erico...

CITAT (Myosotis @ 11-10-2009, 12:56) *
.... Kassera äggen.

Hönsäggen menar du väl då? För om det finns maskägg är de förmodligen så små att man inte ser dem... duh.gif
Hönsen värper inte för tillfället. Tycker kanske att högsäsongen är över de också. .
Myosotis
Ja, jag menar hönsäggen, ursäkta om jag uttryckte mig oklart. Man bör alltså inte äta dem (och inte köttet heller så klart). Tur att hönsen inte värper då, så slipper du kasta fina ägg. "Hoppas" nu att det är gapmask så att problemen upphör. Min tupp slutade gapa första dagen. Tyvärr finns ju risken att de blir smittade igen då masken överlever länge i daggmaskar och annat nere i marken och även kan parasitera på vilda fåglar.
Ruvar dina nu? Det gör mina, några har ingen stjärt alls just nu.
Myosotis
I morse när jag gjorde rent hos hönsen plockade jag bort en färsk skit från dvärghönan. Det rörde sig i den! sick.gif Små vita maskar. Så nu får jag också avmaska igen, tur att de inte värper. Jag vet inte om det är samma sort igen, har sett tuppen gapa vid enstaka tillfällen men trodde att han bara gäspade, det var inte alls lika mycket som i somras. Då såg jag inget i avföringen heller fast jag letade, så det kan hända att det är en annan sort. Hur som helst är det väldigt äckligt. Nu får man nog hålla på så här, har man en gång fått in mask är det nog svårt att bli av med den. Jag hade i alla fall precis bytt ut det översta lagret jord mot ren, torr sand. Tillsammans med minusgrader kanske det kan förhindra nybefall efter avmaskningen fram till våren.
Rosmarin
De har börjat rugga. Två av mina hönor ser ganska hemska ut just nu giggle.gif . Hoppas att de andra också ska göra det snart. Ibland har de gjort detta i november eller december när det verkligen varit kallt... duh.gif .

Phu, jag försökte få tag i avmaskningsmedel för hönor, hundar eller katter igår. Var på apotek, i en stor mataffâr med stor husdjursavdelning... men ingenting med den basen (Fenbendazol) hittade jag... no.gif . Har jobbat inför en utställning och skulle leverera verken igår i vårt depertements huvudstad som heter Nevers, och tänkte att det borde väl gå att hitta. Men nej... Det blir väl till att ringa vår veterinär ändå. Det är inte så praktiskt eftersom denna veterinärmottagning ligger 30 minuters bilväg härifrån så det tar tid, men det får nog bli så ändå. Finns annan veterinär på närmare håll men jag tycker inte om denne då jag anser att de inte är snälla mot djur. Jag SKA hitta hjälp åt Erico i alla fall!

Edit: Hade stavat fel... giggle.gif
Rosmarin
Jag lyckades hitta igår!!! yahoo.gif
Var runt på flera apotek där de inte hade. En apoteksanställd var vänlig nog att ringa till sin läkemedelsleverantör för veterinärprodukter. De sa att Fenbendazol används bara på stora djur som kor och hästar i Frankrike. Ville jag beställa något annat så gick det bra... Jag bestämde mig för att göra ett försök hos veterinären som är nära men inte så snäll mot djur... och jag fick när jag förklarat mitt problem köpa sju doser fenbendazol i en spruta. En dos per höna och tupp.

Det fick dock inte blandas med dricksvattnet utan veterinärsdamen sa argsint att nej det skulle minsann sprutas direkt i näbben på dem så det så! Oj då...

Imorse fångade vi in dem en efter en och sprutade denna vita vätska i näbbarna på dem. Tuppen och två hönor rymde och sprang runt i trädgården och kacklade som vansinniga medan vi gav dem andra. När det blev tuppens tur jagade min man in honom i ett hörn och kastade sig över honom. Stackars tupp! Han skrek! Jag tänkte att om bara du Myosotis hade bott lite närmare så hade jag bett dig komma och hjälpa mig med detta istället för att blanda in min man som har en förmåga att stressa upp de stackars sötnosarna enligt mitt tycke helt i onödan... Tuppen gillar inte min man utan brukar attackera honom med näbbar och klor när han får chansen. Jag tror att tuppen är avundsjuk och ser min man som en konkurrent... giggle.gif . Nu har de i alla fall fått sin avmaskning och vi får väl se om det hjälper. Det kan ju i alla fall inte skada!
Myosotis
Men om det nu är samma så räcker det inte med en gång! Hoppas verkligen veterinären visste vad han gjorde. Det måste ges i flera dagar för att det inte stannar tillräckligt länge i mag- tarmkanalen hos höns.
Rosmarin
CITAT (Myosotis @ 14-10-2009, 19:38) *
Men om det nu är samma så räcker det inte med en gång! Hoppas verkligen veterinären visste vad han gjorde. Det måste ges i flera dagar för att det inte stannar tillräckligt länge i mag- tarmkanalen hos höns.

Mmm... vet att du har sagt det unsure.gif . Jag har ingen aning. Det kanske är en starkare/ mer koncentrerad variant? 1 ml per höna skulle man ge. Viktigt att inte överdosera sa de. Den gavs ju outspädd och inte upplöst i vatten. Jag vet verkligen ingenting om sådant här.

Jag har inte hört Erico gala på hela dagen men han verkade må bra när jag tittade till dem innan i eftermiddags. crying.gif
Meriona
Om det nu var axilur så ger man det i 5 dagar i sträck till gerbiler...som inte är ett dugg lika höns jag vet, men engångsdos låter väldigt lite... unsure.gif
Rosmarin
Som sagt vet jag inte... unsure.gif

Det är INTE Axilur eftersom detta inte finns i Frankrike. Jag Googlade på denna produkt och fann att det verksamma ämnet i Axilur heter Fenbendazol. (Som t.ex paracetamol är den aktiva substansen i Alvedon.) Jag har förklarat överallt där jag frågat efter denna produkt att: "den heter Axilur i Sverige och att den är baserad på Fenbendazol och vad finns det för alterniv till detta här i Frankrike?" Hos veterinären fick jag napp då hon sa att "javisst, gapmask det kan behandlas med Fenbendazol" och så fick jag då köpa den här sprutan som hon drog upp ur en större förpackning. "Ni behöver ju bara 1 ml per fjäderfä" sa de "så det är ju onödigt att köpa hela den här förpackningen..."

Var kan man köpa Axilur i Sverige? Eftersom detta var så besvärligt att få tag i här så kanske jag skulle köpa det nästa gång jag är i Sverige. Om det nu är en avmaskningskur för både höns och katter så verkar det ju väldigt behändigt för avmaskningen varje halvår som jag nu ger i tablettform till katten (som inte gillar detta alls! sick.gif ) och som sagt i sprutform i hönsnäbbarna vilket ju inte heller var helt lätt! giggle.gif
Myosotis
Man köper det receptfritt på apoteket. När jag frågade veterinären sa han att jag skulle köpa 4%ig i pulverform till grisar, men det var receptbelagt konstigt nog sa de på apoteket, så de bytte ut det mot 10%ig oral suspension och då fick man ju räkna om mängden. Ingen verkar veta någonting om det här, jag ringde runt som en galning till olika veterinärer, SVA osv. Jag förstod att det inte finns något godkänt medel för höns därför att det inte är lönsamt att avmaska höns i stordrift, det görs helt enkelt inte. Men samtidigt finns det ju många privatpersoner som har några höns, det verkar så konstigt att ingen av alla dessa någonsin har kontaktat någon veterinär. dunno.gif Mest hittar man på nätet, på tyska eller engelska.
Att ge det i vattnet är helt okej har veterinärer sagt. Det är vattenlösligt och de bryr sig inte om smaken. När man ger direkt i näbben som du gjorde kanske det är enklare att göra det på kvällen när de har gått och lagt sig, så behöver man bara plocka dem från pinnen och slipper jaga och stressa dem. Jag tycker inte alls om att ge fåglar vätska i näbben, man måste vara mycket försiktig så de inte får den i luftstrupen.
Jag tycker fortfarande du ska kolla upp det en gång till, kanske ringa till några andra veterinärer, om du inte ska ge fler dagar. Även till katt ger man detta i 3 dagar till skillnad mot många tabletter där man bara behöver ge en engångsdos. Fåglars matsmältningssystem är gjort så att maskmedlet inte behålls i kroppen tillräckligt länge, alla maskägg överlever, så om några dagar har dina höns mask igen, du har slösat pengar och det finns väl en viss risk också att masken blir resistent.
Myosotis
Länkar:

SVA
World Poultry

Gapmask heter Syngamus trachea. Du kan ju googla på det på franska. Sen är det ju som sagt inte säkert att det är gapmask.

Kolla här t.ex., inte för jag fattar nåt ( giggle.gif ) - men visst står det nåt om tre dagar:
Le Fenbendazole 4 p. 100 (Panacur, Hoechst) administré dans l'alimentation a été utilisé pour le traitement de poulets infectés parAscaridia galli, Heterakis gallinarum etRailletina spp. Il a été également utilisé contreSyngamus trachea chez les oiseaux de chair. On a observé une baisse marquée dans la numération des oeufs dans les fèces dès le deuxième jour du traitement et ces fèces étaient devenues négatives le septième jour après le dernier traitement. L'examen post-mortem pratiqué de 15 à 20 jours plus tard a montré que le produit était efficace à 100 p. 100 contreAscaridia galli etHeterakis gallinarum à 10 mg/kg. Cependant, il a fallu en arriver à la dose de 15 mg/kg pour obtenir la complète élimination deRailletina spp. De même le Fenbendazole à la dose de 20 mg/kg a été effectif contreSyngamus trachea. Il en est conclu que ce produit convient pour le traitement des helminthes intestinaux et trachéaux des volailles, la dose de 15 à 20 mg/kg pendant 3 jours consécutifs étant recommandée lors de son utilisation sur le terrain. (Källa)
Rosmarin
Tack Myosotis, ska försöka få klarhet i detta.
Fy så typiskt att veterinären inte kunde kläcka ur sig detta när jag var där ranting.gif , att det behöver ges under flera dagar menar jag. Som du skriver blir detta ju bortkastade pengar nu och vad värre är har jag terroriserat mina stackars små pullor i onödan(!!!), samt att maskarna ninja.gif kanske dessutom vänjer sig vid detta medel!!! dubbel: ranting.gif !!!!!!!!!
Vare sig det är Gapmask eller inte så skadar ju inte en avmaskningskur hönorna, men det ska ju göras på rätt sätt!
Myosotis
Hur går det Rosmarin, har du fått några vettiga svar någonstans? Hur mår tuppen?
Myosotis
Min stora svarta höna dog i natt. -cry-.gif Har fortfarande inte tillgång till mina bilder, så det får bli en repris från mitt album:

rose.gif
Meriona
trostar.gif Stackars dig Myo, du som älskar dina hönor så! Hon hade ett långt och lyckligt liv iallafall, bättre kan ingen höna ha det! rose.gif Och jag är glad att jag hann träffa henne - Big Mama.
Puss på dig G i hönshimlen! -cry-.gif Nu är du säkert uppvaktad att många snygga tuppar...

smiley_small_hug.gif till Myo.
Myosotis
thanks.gif

Tomt det är i hönsgården sad.gif

"Big Mama", hihi giggle.gif Passande namn. Du hann ju faktiskt äta av hennes vackert gröna ägg också tummenupp.gif
Meriona
Uss ja, nu blev jag riktigt lessen när jag tänker på det, du som sparat dem bara för min skull. sad.gif
Får jag nånsin tummen ur att bosätta mig på hönsvänlig mark så blir det många - många.... wub.gif Så trevliga djur!
Rosmarin
CITAT (Myosotis @ 27-10-2009, 11:50) *
Min stora svarta höna dog i natt. -cry-.gif Har fortfarande inte tillgång till mina bilder, så det får bli en repris från mitt album:
...
rose.gif

Nej men usch så tråkigt Myosotis! trostar.gif Det är alltid sorgligt när de man tycker om lämnar en. Det blir så tomt. Men hon började väl bli gammal, eller hur?
Rosmarin
CITAT (Myosotis @ 26-10-2009, 12:11) *
Hur går det Rosmarin, har du fått några vettiga svar någonstans? Hur mår tuppen?

Svårt att få vettiga svar om detta. Artikeln du skickade var bra. Den visade ju att detta medel finns och att det används här också ... och att det ska användas flera dagar i följd. rtfm.gif
Nåja, tuppen är bättre i rösten och är verkligen i fin fin form för övrigt så min veterinär tycker att vi ska vänta och se.
Myosotis
Vad roligt att han har blivit bättre, då var det väl gapmask då?

CITAT (Rosmarin @ 30-10-2009, 09:34) *
...Men hon började väl bli gammal, eller hur?

Ja, hon blev 7½ år gammal, inte dåligt!
Rosmarin
CITAT (Myosotis @ 30-10-2009, 17:22) *
Vad roligt att han har blivit bättre, då var det väl gapmask då?

Ja man får väl tro det. Det verkar ju så.

CITAT (Myosotis @ 30-10-2009, 17:22) *
Ja, hon blev 7½ år gammal, inte dåligt!

Ja det är verkligen inte illa. Så blir det när djur får den kärlek och omvårdnad som de så väl behöver. yes.gif
Orkidétjuven
RIP "Big Mama"

kompiskram.gif
Myosotis
thanks.gif

Igår var jag på hönsutställning i Alnarp igen. I år kom jag inte tomhänt hem: Jag tröstköpte en guldfärgad sebright och en blå-viltfärgad dvärgaraucana!!! w00t.gif Jag hade aldrig ens sett en dvärgaraucana, det här är bara så häftigt! Hon var inte till salu egentligen, men hon blev underkänd (färgen är inte godkänd i Sverige, men väl i Tyskland där dvärgvarianten avlats fram), så de ringde till hennes ägare och frågade om jag fick köpa henne. yahoo.gif Jag har gått och tänkt på att utöka flocken länge nu, och nu blev det bara för tomt när den stora försvann. En guldfärgad sebright var planerat (dock sa jag så sent som för några dagar sen att jag tänkte vänta till våren... whist.gif ), och sen hade jag hoppats att de skulle ha maran, bara för att titta och kanske få ett telefonnummer till en uppfödare. Det fanns inga maran så det blev en oplanerad spontan araucana wub.gif . Men jag har inte gett upp tanken på maran. Om jag skaffar en maran och en dvärgmaran och behåller en kyckling efter min älsklingshöna (det blir ett nytt försök till våren) så skulle jag vara uppe i nio hönor, nästan så att man kunde ha två tuppar. Stora maran har jag grubblat mycket på. Min stora svarta blandras som dog nu var ju så stor och stark så jag knappt kunde hantera henne, det var alltid jättejobbigt att smörja hennes fötter mot fotskabbskvalster. Därför har jag sagt att jag aldrig ska ha så stora höns mer, och jag var lite rädd att maran skulle visa sig vara för stora. Nu pratade jag med en som känner till maran, och hon lät mig testhålla i en plymouth rock som är i samma storlek som maran, båda väger 2,5 - 3 kg. Hon var jättefin, tvärrandig (ytterligare en trevlig ras fear.gif tar det aldrig slut? Kommer jag att drunkna i höns snart?) och inte alls för stor att hålla i! Min stora vägde 3,6 som död, och då hade hon magrat väldigt.
Förresten finns det en ny sebrightfärg som jag inte kommer ihåg vad de kallades (vitkantad?), men efter lite googlande så har jag hittat dem under namnet chamois.
Orkidétjuven
Häftigt.
Vill se bilder på nytillskottet smile.gif
Myosotis
Kommer snart.
Rosmarin
Hmm... tänkte nog att nu skaffar du säkert snart en Maran... giggle.gif ...och då hade jag ju inte helt fel.

Chamois är franska och när man använder det i färgsammanhang betydet det ljust gulbeige. Egentligen är Chamois en bergsgetras. Och färgen kommer av deras färg på pälsen.
Myosotis
Igår kväll fick jag lyfta upp araucanan på pinnen och lyfta ner sebrighten från takbjälken, sen sov båda snällt på pinnen. Araucanan påminner mycket om en reptil, hon har ett annat sätt än mina andra höns. Och så går hon långsamt omkring och känner på allt med näbben. Hon låter som den stora svarta gjorde (grönvärpare har ju araucana i sig så det måste ju finnas vissa likheter), bara med lite ljusare röst.
Myosotis
Nu skrev vi samtidigt.

CITAT (Rosmarin @ 02-11-2009, 11:14) *
Hmm... tänkte nog att nu skaffar du säkert snart en Maran... giggle.gif ...och då hade jag ju inte helt fel.

giggle.gif Nej, inte helt oväntat. Svårt att sluta tänka på de där vackra äggen!

CITAT (Rosmarin @ 02-11-2009, 11:14) *
Chamois är franska och när man använder det i färgsammanhang betydet det ljust gulbeige. Egentligen är Chamois en bergsgetras. Och färgen kommer av deras färg på pälsen.

Det var intressant!
Rosmarin
CITAT (Myosotis @ 02-11-2009, 11:24) *
Nu skrev vi samtidigt.

giggle.gif Nej, inte helt oväntat. Svårt att sluta tänka på de där vackra äggen!

giggle.gif De ÄR ju så vackra!
elvisjö
Ja visst är det trevligt med höns,jag kan inget annat än le när jag läser nostalgias berättelse,
och jag undrar vem som är hönsmamman egentligen?

www.alternativ.nu har också en trevlig hönatråd med bla en ovanlig typ av äggkläckningsmaskin smile.gif
elvisjö
http://www.alternativ.nu/smf/index.php?topic=76305.0
genväg till (äggkläcklingsmaskinen)
Myosotis
I morse åt sebrighten ur handen på mig! De är inte rädda eller så, det är bara det att de är mer habituerade än tama. Det ska det bli ändring på nu. yes.gif
Meriona
CITAT (Myosotis @ 03-11-2009, 10:21) *
I morse åt sebrighten ur handen på mig! De är inte rädda eller så, det är bara det att de är mer habituerade än tama. Det ska det bli ändring på nu. yes.gif

Habivadå? confused.gif

Wilmer har hönshus på sin tomt, men det är fullt med ved. Vi får övertala henne att bygga nytt vedskjul så att höns kan flytta in! yes.gif
Myosotis
CITAT (Meriona @ 03-11-2009, 10:42) *
Habivadå?

giggle.gif

Habituering, inlärningsfenomen som innebär att en regelbundet förekommande eller upprepad stimulering så småningom inte längre uppmärksammas; tillvänjning. (NE)

Du vet, som gorillorna som ignorerar turister.
Meriona
yahoo.gif Jag har läst tråden slarvigt, Myo, du har ju fått två nya bebisar! GRATTIS! OJ vad jag längar efter bilder!!

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon