Full version: Höns
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47
Olle A
Menar du att jag skulle vara norrlänning? Tja, hellre det än ståkålmare förstås. g.gif

Olle
Myosotis
Du bor ju norr om Hallandsås, så dunno.gif
Eva-Helene
Hrrr hrrrmmm - jahaja, om Olle bor i norrland vart bor då jag? Arktis? mad.gif

Grattis till nyförvärven iaf...

*götet i norrland hmmpfh* (mumlar upprört)
tongue.gif rolleyes.gif smiley_small_hug.gif kram1.gif

Katie
CITAT (Meriona @ 04-10-2010, 12:29) *
jag har inga randiga brallor. giggle.gif

Du får ordna hönsvakt och sätta dig på bussen hit när det är "nationaldagen". Fast man kanske inte får ta höns med sig tillbaka på buss eller tåg? Nån som provat?

Jodå, man kan ta med sig höns på buss och tåg men tala om det för chauffören på bussen så han öppnar bagageutrymmet.

Du kan även kolla med din lokala hönsförening. Det är nästan alltid någon som ska till Nationalen. Har du tur kanske du kan samåka. Ibland anordnar även klubbarna som har lång resväg en gemensam bussresa till Nationalen och DÄR får man ta djur med sig hem. flirting.gif

Strax ovanför Dalsland börjar Lappträsk! naughty.gif
Myosotis
CITAT (Eva-Helene @ 04-10-2010, 22:59) *
Hrrr hrrrmmm - jahaja, om Olle bor i norrland vart bor då jag? Arktis? mad.gif

Grattis till nyförvärven iaf...

*götet i norrland hmmpfh* (mumlar upprört)
tongue.gif rolleyes.gif smiley_small_hug.gif kram1.gif

Men... bor inte du vid nordpolen? Olle bor nog i södra Norrland kanske.
Myosotis
Idag kunde jag äntligen åka och hämta den tingade Antwerpen skägghönan. På vägen dit åkte jag till en handelsträdgård och tänkte köpa krokuslökar i lösvikt, men det hade de inte! angry.gif De har slutat med det för det blev alltid så mycket över sa han. Men jag ville ju ha!! -cry-.gif Så för att trösta mig köpte jag en maranshöna också, det var ju faktiskt inte mitt fel utan handelsträdgårdens.

Antwerpen till vänster, marans stor & svart.

Wilmer
E-H, Olle bor inte i GÖTET alla är så ospecifierade här, du bor norr, Myo i söder vi andra bor i olika byar i västra Sverige med egna adresser.

Myo, vilken ståtlig rad!!! Så tjusigt!! Jag köpte billiga krokus på Lidl... Fast det var ett tag sedan.
Myosotis
Taskigt fotoljus, det regnar. Lägtar efter att ta bra bilder på mina nya familjemedlemmar.

Katie
ÅH!!! Är sugen på att skaffa fler Antwerpen igen. Har just nu bara en Svartvitfläckig tupp. Han ska nog få några egna tjejer till våren. yes.gif Fast den Vaktelfärgade (din) är också supervacker. Såg en Blå Vaktelfärgad en gång men, nej, den vanliga som du har är vackrare. wub.gif
Kopparfärgad Maran, din höna, är du intresserad av fler sådana så har jag en kompis i Trollhättan som föder upp sådana. Han har haft rasen i många år och har väldigt fina djur. Deras mörkbruna är är så läckra. Riktiga chokladägg. flirting.gif
Har en gökfärgad Maranhöna själv men jag känner lite att en Kopparfärgad skulle nog kunna få flytta hit också. naughty.gif
Husihelvete
Jag går och funderar på att skaffa höns men först vill jag läsa på lite i ämnet. Vilken tycker ni är det bästa boken att skaffa?
Biggan_
CITAT (Myosotis @ 06-10-2010, 19:58) *
Idag kunde jag äntligen åka och hämta den tingade Antwerpen skägghönan. På vägen dit åkte jag till en handelsträdgård och tänkte köpa krokuslökar i lösvikt, men det hade de inte! angry.gif De har slutat med det för det blev alltid så mycket över sa han. Men jag ville ju ha!! -cry-.gif Så för att trösta mig köpte jag en maranshöna också, det var ju faktiskt inte mitt fel utan handelsträdgårdens.

Antwerpen till vänster, marans stor & svart.

Grattis till alla nytillskotten! blomma.gif
Milda makter Myo! Du handlar höns som vi andra handlar mjölk, dvs en eller två om dagen! giggle.gif
Meriona
Nämen OJ! TVÅ nya sötnosar till! Käranån så sött! wub.gif Vilken fin bild på dem alla fem! Ojoj vad spännande det blir sen när de får komma till resten av flocken!
Myosotis
CITAT (Biggan_ @ 07-10-2010, 17:39) *
Milda makter Myo! Du handlar höns som vi andra handlar mjölk, dvs en eller två om dagen! giggle.gif

Jag vet crying.gif tänk om jag blir beroende...

CITAT (Husihelvete @ 07-10-2010, 16:04) *
Jag går och funderar på att skaffa höns men först vill jag läsa på lite i ämnet. Vilken tycker ni är det bästa boken att skaffa?

"Höns" av Karin Neuschütz, Kristina Odén och Tore Hagman.
Katie
CITAT (Myosotis @ 07-10-2010, 20:11) *
Jag vet crying.gif tänk om jag blir beroende...
"Höns" av Karin Neuschütz, Kristina Odén och Tore Hagman.

Det är inte fråga om 'tänk om' utan hur beroende man blir. flirting.gif

Håller med om bok. Den är den bästa boken på svenska.
Kryddan03
CITAT (Myosotis @ 07-10-2010, 12:09) *
Taskigt fotoljus, det regnar. Lägtar efter att ta bra bilder på mina nya familjemedlemmar.

En sådan liten skäggfia! smile.gif Du får sticka en luva till henne så kan hon dela ut julklapparna. biggrin.gif
Myosotis
CITAT (Katie @ 07-10-2010, 13:55) *
...den Vaktelfärgade (din) är också supervacker. Såg en Blå Vaktelfärgad en gång men, nej, den vanliga som du har är vackrare...

Valde mellan den och en - vad heter det - jag är dålig på färger... vetefärgad kanske? Den var också jättefin.

CITAT (Katie @ 07-10-2010, 13:55) *
Kopparfärgad Maran, din höna, är du intresserad av fler sådana så har jag en kompis i Trollhättan som föder upp sådana...

Hade jag vetat det tidigare hade Meriona kunnat ta med sig en när hon var och hälsade på. Jättebra att veta till nästa gång. Men det räcker nog med en sån monsterhöna åt gången, tycker egentligen de är för stora, men jag VILL ha såna ägg. Hoppas nu de blir riktigt mörka!! Och så får jag känna efter om rasen passar mig och hur hon passar i flocken, hon blir störst, hoppas hon är snäll. Inga problem än så länge, eller snarare tvärtom, hon är för snäll och lite rädd för småttingarna. Väldigt lugn. Hur är din maranshöna i sättet? Hon som jag köpte Plymouth rocken av hade haft Marans tidigare men tyckte de var jobbiga, flaxiga och hysteriska. Då blev jag väldigt tveksam igen. Där jag köpte min gick de ihop med en massa andra höns och fasaner, allt verkade lugnt och fint, ingen blev rädd för plötsliga rörelser (jag testviftade lite med armen).
Myosotis
CITAT (Kryddan03 @ 07-10-2010, 20:19) *
En sådan liten skäggfia! smile.gif Du får sticka en luva till henne så kan hon dela ut julklapparna. biggrin.gif

laugh.gif

[attachment=55374:tomte.jpg]
Biggan_
Så sött! wub.gif
Myosotis
CITAT (Katie @ 07-10-2010, 20:16) *
Det är inte fråga om 'tänk om' utan hur beroende man blir. flirting.gif

crying.gif Säg inte så! Jag är redan beroende av höns, det är bara trevligt, men inte hade jag tänkt köpa på mig oändliga mängder höns! Jag har beställt en Dvärgbarnevelder och sen får det vara bra för i år tror jag. Hittade inga svarthöns, hedemora eller isbar och någonting måste man ju ha kvar att köpa nästa år.

CITAT (Myosotis @ 07-10-2010, 20:24) *
vad heter det - jag är dålig på färger... vetefärgad kanske?

Den här sidan är bra tycker jag, vilken massa färger det finns. Men vad heter Buff-zwartcolumbia på svenska? Det kanske var en sån.
Katie
CITAT (Myosotis @ 07-10-2010, 20:41) *
crying.gif Säg inte så! Jag är redan beroende av höns, det är bara trevligt, men inte hade jag tänkt köpa på mig oändliga mängder höns! Jag har beställt en Dvärgbarnevelder och sen får det vara bra för i år tror jag. Hittade inga svarthöns, hedemora eller isbar och någonting måste man ju ha kvar att köpa nästa år.
Den här sidan är bra tycker jag, vilken massa färger det finns. Men vad heter Buff-zwartcolumbia på svenska? Det kanske var en sån.

Isbar har hon jag jobbar hos. Syrran har Svarthöns & Barnevelder, de stora är inte SÅ stora.
Min Maran är lugn och fin. Har fött upp Gökfärgade Maraner tidigare och de har alltid varit lugna. Visserligen var det en tupp som fick råspelet och mig flyger man inte på för många gånger. Han smakade gott.

Men vad heter Buff-zwartcolumbia på svenska? Gul svart colombia.
Myosotis
CITAT (Katie @ 07-10-2010, 20:46) *
Gul svart colombia.

thanks.gif

Vet du vad min tama hönas färg heter, hon på allra första bilden i tråden? Eller kan blandraser ha färger som inte kallas något?
Katie
CITAT (Myosotis @ 07-10-2010, 20:54) *
thanks.gif

Vet du vad min tama hönas färg heter, hon på allra första bilden i tråden? Eller kan blandraser ha färger som inte kallas något?

Jodå, visst kan blandraserna få 'riktiga' färger.
Har du någon bättre bild på henne där man ser hennes färg och teckning ordentligt? Svårt att se på bilderna.
Första bilden anar jag vad hon har för färg men när jag tittar på bild två så tror jag att jag har fel ang. bild ett.
Myosotis
CITAT (Katie @ 07-10-2010, 21:36) *
Jodå, visst kan blandraserna få 'riktiga' färger.

Ja det begriper jag ju, jag menade om det finns färger som inte "finns", typ en blandning/ett mellanting mellan olika färger.

Lite överexponerat, men man ser åtminstone teckningen på vingar och stjärt. Annars får jag ta en bättre bild i morgon.

Kryddan03
CITAT (Myosotis @ 07-10-2010, 20:33) *
laugh.gif

[attachment=55374:tomte.jpg]

Se där! tummenupp.gif
Anki på Öland
Vad jag blir avis på dina fina hönor! Önskar jag kunde skaffa men jag är ju livrädd för allt som har vingar så jag skulle ju aldrig våga gå in till dom sad.gif
Anki
Meriona
Anki, det där kan man säkert få terapi för. smile.gif
Myosotis
trostar.gif Vad synd. Imponerande att du ändå tycker de är fina fast du är rädd för dem.
Katie
CITAT (Myosotis @ 07-10-2010, 21:51) *
Ja det begriper jag ju, jag menade om det finns färger som inte "finns", typ en blandning/ett mellanting mellan olika färger.

Lite överexponerat, men man ser åtminstone teckningen på vingar och stjärt. Annars får jag ta en bättre bild i morgon.

Oh ja! Ibland blir det en all sköns blandning på färger när man korsar. tongue.gif

Hon påminner lite om en New Hampshire men svårt att se. Ser lite 'blaskig' ut i teckningen.

Kul bild. smile.gif
Myosotis
CITAT (Katie @ 07-10-2010, 22:09) *
Hon påminner lite om en New Hampshire men svårt att se. Ser lite 'blaskig' ut i teckningen.

Jag har fått henne till vetefärgad men då stämmer nog inte det. Förutom araucana har jag ingen aning vad det är för raser i henne. Hon väger 1,73 kg så hon är inte så stor som en New Hampshire.
Katie
Eftersom hon lägger gröna ägg så kan det även vara Isbar i henne. Där är det ju väldigt mycket konstiga färger.
När jag kollade på den första bilden på henne så tyckte jag att hon var alldeles för röd för att vara vetefärgad men det kanske var ljuset som lurades.
Ibland är det svårt att få till exakt fär när man fotar. Blir halvt vansinnig ibland när jag kryper runt i buskarna för att fota djur och växter. Färger är svårt att få till bra på foto.

Se om du kan få till några bra bilder från olika vinklar i morgon så ska vi se om hon är någon 'riktig' färg. 'Riktig'! Vad dumt det låter. giggle.gif
Myosotis
Finns ju en massa bilder på henne lite varstans här i tråden. Bilden här ovan är blek pga överexponering, visade den bara för att vingarna syns. Är de hoplagda syns inget svart. Hoppas det blir bättre fotoljus i morgon.
Myosotis
Intressant artikel om maransägg
Myosotis
Katie, nu är det fotoljus och jag har tagit en bild där vingen syns. Duger den eller vad behöver du se? Jag har bild på hennes föräldrar också om det är till någon nytta.

Katie
Fin bra bild. smile.gif
Skulle nog kalla henne brun.
Kan inte komma på någon ras med den färgen just nu men får jag bara sova ett dygn eller fem så hjärnan börjar funka igen så kanske jag kommer på nån. rotfl.gif
Kryddan03
CITAT (Myosotis @ 09-10-2010, 12:31) *

Säger: WOW!
Finns maran som dvärg och lägger de då lika fina ägg tro?
Jag vet att det är löjligt men av någon anledning tycker jag att bruna ägg smakar bättre än vita. blush.gif
Och de här var ju otroligt läckra i färgen så då borde de ju även vara urläckra i smaken, eller hur? wink.gif
Katie
Japp, Maran finns som dvärg.

När mina höns tar 'äggasemester' är jag tvungen att köpa ägg i affären.
Skalen på köpeägg är under all kritik så jag köper alltid bruna ägg. På dem ser man inte gulan genom skalet som man gör genom de vita.
Myosotis
Tack, Katie. Här finns bilder på maranshönor i samma färg, de kallar den black tailed buff / gul svartstjärtad.

CITAT (Kryddan03 @ 09-10-2010, 19:35) *
Finns maran som dvärg och lägger de då lika fina ägg tro?

Dvärgmaranägg är tydligen inte alls lika mörka, det var därför jag var tvungen att köpa en stor, annars hade det blivit en dvärg.

Gröna ägg är godast wink.gif
Kryddan03
CITAT (Myosotis @ 10-10-2010, 12:55) *
Dvärgmaranägg är tydligen inte alls lika mörka, det var därför jag var tvungen att köpa en stor, annars hade det blivit en dvärg.

Gröna ägg är godast wink.gif

Attans! Nåja, det får väl bli någon gång i framtiden då. smile.gif
Jo, jag har ju sett di där gröna på nätet - jättefina - men de går ju inte att köpa på ICA. biggrin.gif
Meriona
Jag vet nåt mer som inte går att köpa på Ica - kycklingar! whistling.gif
Myosotis
CITAT (Meriona @ 13-10-2010, 12:36) *
Jag vet nåt mer som inte går att köpa på Ica - kycklingar! whistling.gif

Jaja jag ska berätta. Jag försökte faktiskt i morse men uppkopplkin gen bröts hela tiden, jag menar uppkopplingen, där ser du hur dåligt det här går, jag är för glad för att skriva ordentligt. [attachment=55559:froh.gif]

Jo det är så här att min guldsebright har legat på tre stora gröna ägg, fler fick hon inte plats på, det är min tama älsklingshöna som är den biologiska mamman och lånetuppen som är pappan. Jag trodde inte ett dugg på det här, tuppen har åkt hem för länge sen och egentligen är det för sent på säsongen. Jag hade glömt att kolla hur lång tid som hade gått och tänkte på att jag nog snart måste ta äggen ifrån henne. Så igår kväll när jag kände under henne var där helt plötsligt något som sprattlade och pep!!!!!!!!!!!!!!!!! w00t.gif wub.gif Snacka om oväntat besök! En liten svart kyckling!

Eva-Helene
Men halledoodane då wub.gif wub.gif wub.gif

GRATTIS Myo! blomma.gif
Meriona
Han/hon är verkligen hjärteknipande! wub.gif wub.gif wub.gif Undrar om Myo drar in luftmadrassen i hönshuset i natt. giggle.gif Sån sötnos borde man nog inte lämna ensam mer än max 5 sekunder i stöten. kram1.gif Ojojoj så kul det ska bli att följa den lilla krabatens framsteg!
CillaM
Grattis Myo, till dig och till hönsamamman! Och vilka bra bilder du har på dom! wub.gif
Monaxe
Men så söt! Och vilken vacker mamma!

Grattis Myo, förstår att du är glad!
Anki på Öland
Grattis till den söta bebisen smile.gif
Anki
Wilmer
CITAT (Monaxe @ 13-10-2010, 21:20) *
Men så söt! Och vilken vacker mamma!

Grattis Myo, förstår att du är glad!

Det är inte mamma som ruvat, men mamma är också väääldigt fin smiley_small_hug.gif

Grattis till en så väldigt fin kyckling kiss.gif Så fina bilder!!! Hoppas allt går bra, hur går det med de andra? Syskon? Oo, så kul yaay.gif Puss på hela flocken.
Olle A
Grattis Myo! Det var det sötaste. wub.gif

Olle
Biggan_
Grattis Myo! Så roligt att det lyckades!.....och vad bedårande sööööööt den är! wub.gif wub.gif wub.gif
Myosotis
Tack för alla gratulationer smile.gif

CITAT (Wilmer @ 13-10-2010, 22:06) *
...hur går det med de andra? Syskon?

Det blev inga syskon, nej. Det ska bli ett bortskämt ensambarn. wub.gif De andra mår bra förutom gamla mormor som är riktigt hängig idag, det känns inte bra. -cry-.gif Hon ser ut som den stora svarta gjorde förra hösten innan hon dog. Hon är 7½ och har inte värpt på flera år, hon är ju gammal så jag räknar med att hon kan dö, men det kommer för tidigt när det än händer. Håll tummarna att hon blir bra.
Biggan_
Det är så sorgligt när man märker varthän det lutar! trostar.gif
Jag håller också tummarna att hon blir bra!

Här är en som hjälper mej att hålla tummarna!

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon