Full version: Höns
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47
Anja Danmark
Vi har fået nye høns - de gamle har kalkben og skal slagtes, så den nye flok går i kyllingedrivhuset og venter på, at det "rigtige" hønsehus bliver gjort klar til dem.

De er meget fine:

[attachment=56021:sussex4.jpg]

Og hanen (tuppen):

[attachment=56022:sussex2.jpg]

Det bliver spændende at lave kyllinger til næste år!
Myosotis
Så vackra! Sussex? Det lät lite som om de gamla ska slaktas därför att de har kalkben, men det kan du väl inte mena? Sedan jag började blanda jod i oljan som jag doppar deras ben i har kalkbenen så gott som försvunnit.
Myosotis

Biggan_
Ååååååh! Vilket härligt gäng Myo! wub.gif
...och lilla Mini längst bort i trygghet för fotoblixtar.

Zebrahönan ville visst inte vara med på bild! giggle.gif
Myosotis
Han och mamman fick flytta ner i boet igen sen, jag lyfte bara upp dem för att jag ville ha med hela gänget på bild. Ja, inte myskisarna då...
Stallet är fortfarande omålat som synes, men inga kvalster just nu så det kan vänta.
"Zebrahönan" mådde faktiskt inte bra upptäckte jag nästa dag, så det var därför hon inte var kontaktbar. Men nu är hon pigg igen! smile.gif

Förresten rätt kul att sebrightsarna är dominanta över maranen, får se hur länge de lyckas bibehålla den ställningen. giggle.gif Hon kommer att bli ännu mycket större, snart behöver de en stege för att kunna tillrättavisa henne.
omk
Vänta nu, den längst till vänster på sittpinnen ("Mini") är alltså SAMMA höna/tupp som var en pytte-pytte-pytte-liten svart kyckling 13/10 ???? 3 veckor gammal och redan SÅ stor ??? fear.gif
Tur att de avstannar i växandet, annars hade du fått ha 2-3 LADOR till dina 10 höns, Myosotis !! w00t.gif

Och Anja ! De ser MYCKET självmedvetna ut. Dvs de VET att de är vackra ! Riktiga (höns)modeller; fluffiga, kritvita och med mörkgrå capes ... Oh, lala ... laugh.gif
Kryddan03
Så fina de är, Myo! wub.gif
Livet på en pinne. biggrin.gif
Och snart blir det en till såg jag. wink.gif whistling.gif
Anja Danmark
CITAT (Myosotis @ 02-11-2010, 20:45) *
Så vackra! Sussex? Det lät lite som om de gamla ska slaktas därför att de har kalkben, men det kan du väl inte mena? Sedan jag började blanda jod i oljan som jag doppar deras ben i har kalkbenen så gott som försvunnit.

Ja - det er Lys Sussex, og de er allerede begyndt at lægge æg til os!

Nej - det er ikke kun på grund af kalkben. De ældste høner er nok omkring 7 år gamle, og vi har lyst til at starte en helt ny flok... Og når vi har slagtet de gamle, skal hønsehuset renses grundigt, så vi bliver helt fri for kalkben fremover. Vi har haft kalkben i flokken i mange år uden at kunne slippe af med det, så nu skal det være!

Jeg har også læst, at Sussex skulle smage rigtig godt, så det skal prøves til næste år med vores egne kyllinger.

Her er vores hane - han er en flot fyr, men også omkring 6-7 år gammel:

[attachment=56124:hansen.jpg]

Myosotis
CITAT (omk @ 07-11-2010, 20:00) *
Vänta nu, den längst till vänster på sittpinnen ("Mini") är alltså SAMMA höna/tupp som var en pytte-pytte-pytte-liten svart kyckling 13/10 ????

Ja, längst till vänster under mamman, man ser ju bara lite svart av den, men visst har han blivit stor.

Så här:

[attachment=56144:Stange.jpg]

Kommer nog fler bilder, måste bara sortera först...
Myosotis
CITAT (Kryddan03 @ 07-11-2010, 20:22) *
Och snart blir det en till såg jag. wink.gif whistling.gif

g.gif Läser du på alternativ eller? Men nej, isbarerna var redan sålda sad.gif Jag tingade ju en dvärgbarnevelder, men det är så långt borta och tiden gick och varje nyinköp bara förlängde karantäntiden plus att de 5 gick så bra ihop så jag bestämde mig för att ta en omgång till (med tanke på att gammelhönan dog är jag glad att det blev så, de nya hade varit fler än de gamla annars). I "värsta" fall "måste" jag ta en dvärgsussex till från samma uppfödare, också det en ras som jag har tittat på, men jag letar efter en isbar- eller hedemorakompis helst.
Myosotis
CITAT (Anja Danmark @ 07-11-2010, 21:47) *
Nej - det er ikke kun på grund af kalkben. De ældste høner er nok omkring 7 år gamle, og vi har lyst til at starte en helt ny flok... Og når vi har slagtet de gamle, skal hønsehuset renses grundigt, så vi bliver helt fri for kalkben fremover. Vi har haft kalkben i flokken i mange år uden at kunne slippe af med det, så nu skal det være!...

Då förstår jag! Lycka till, det måste vara skönt att slippa kalkben!!
Kan du inte berätta mer om Sussex? De verkar ha så trevligt lynne. Jag ska alltid bli kär i någon höna på varenda utställning jag går till biggrin.gif denna gången var det en stor sussex, vit-svart columbia som dina, och för några år sen var det tre dvärgsussexungdjur som var så söta och nyfikna, så som sagt funderar jag på en sån också till min flock (snart har jag väl fler raser än individer wacko.gif ), men han med barneveldrarna har gula. Här finns bild på dem.
Kryddan03
CITAT (Myosotis @ 08-11-2010, 15:14) *
g.gif Läser du på alternativ eller? Men nej, isbarerna var redan sålda sad.gif Jag tingade ju en dvärgbarnevelder, men det är så långt borta och tiden gick och varje nyinköp bara förlängde karantäntiden plus att de 5 gick så bra ihop så jag bestämde mig för att ta en omgång till (med tanke på att gammelhönan dog är jag glad att det blev så, de nya hade varit fler än de gamla annars). I "värsta" fall "måste" jag ta en dvärgsussex till från samma uppfödare, också det en ras som jag har tittat på, men jag letar efter en isbar- eller hedemorakompis helst.

Japp. Alternativ.
Men, vad synd. Jag har ju förstått att du gärna skulle vilja ha en Isbar. Och hon kunde ju skjutsa hönepönan till dig också. Men, men då var det nog inte meningen, som min mamma brukar säga. Det dyker nog upp en snart skall du se.

Lillpippin är ju bara för söt! Vilken fin bild när han/hon tittar fram. wub.gif

Myosotis
Igår tog jag en massa bilder, det var så härligt väder och alla stod i solen.

Fortfarande stjärtlös wub.gif

Ser ni så tuppig han ser ut

Det var så varmt i solen att hon solade

Här värmer hon kycklingen i mitt knä wub.gif Det var en kallare dag

Myosotis
Och så några på de nya, har inte fått så bra bilder än, men den på Antwerpenhönan är jag nöjd med.

Olle A
Vilka härliga bilder på dina fina hönor! wub.gif

Olle
evelina
Så fina höns du har! Helt underbara!
Anja Danmark
Skønt at se høns, der har det så godt!

Jeg har ikke prøvet at have Sussex før, men de virker meget tillidsfulde, synes jeg. Jeg har ikke håndfodret dem endnu, man det skal jeg snart have prøvet.

Lige nu ser jeg dem jo kun i weekenden og lige meget kort om morgenen, inden jeg tager på job - det er jo så forb..... mørkt, når jeg kommer hjem...
Myosotis
Vad hade du för höns innan då?
Meriona
Ojoj vilka fina hönsbilder Myosotis på dina älsklingar! wub.gif
En tupp alltså Myo, det verkar säkert väl?

Anja, jättefina bilder du med! Til lykke till den nya flocken! (Eller var det norska det kanske, förlåt i så fall?)
Anja Danmark
CITAT (Myosotis @ 10-11-2010, 12:28) *
Vad hade du för höns innan då?

De gamle høns er en blanding af Sort Australorps og Gul Orpington, da jeg foretrækker store høns - derfor passer det jo fint med de Lyse Sussex...

Klint
Nu har jag läst hela tråden.Vilken fin,rolig, spännande, lärorik och VACKER tråd! wub.gif
Här kommer ett inlägg som inte har så mycket med tråden att göra inte ens med husdjursrubriken men med lite god vilja så kanske den kan passa.
Jag har inte så många att köpa julklappar till så jag vill gärna att de jag köper ska vara riktigt bra.Här fick jag ett toppenuppslag boken Höns. Här är det sambon som vill ha höns jag är väl lite avvaktande men han är "på" Ja efter denna läsning skickade jag iallafall efter boken övertygad om att det var helt rätt julklapp! Lyckades hämta den när sambon jobbade extra och smugglade in den i min garderob oerhört nöjd. Barnslig? jajamen.Detta hände förra fredagen. På söndag säger sambon med en lycklig uppsyn jag har beställt en jättebra bok...om hönor Va säger du? halvskriker jag Han fattar ingengting så frågeleken börjar Hur såg den ut? var den tjock författare fast jag visste lika mycket som jag visste att det varit helt perfekt lika mycket visste jag att han beställt samma bok.Det är klart att han inte kunde veta det var ju hela grejen och ja han håller med om att det var den ultimata julklappen Iallafall för att förkorta denna ovidkommande historia något:.Boken ligger på nattuksbordet sambon läser med inlevelse och min belåtna känsla varade i 2dar! Det är inte helt otroligt att det kommer bättre inlägg till sommaren eller nästa
Katie
En annan bok är HÖNSRASER. Den är också helt OK.

Du kan även kontakta Svenska rasfjäderfäförbundet (SRF). De har en del böker till salu.
Om ni kan engelska så finns det hur mycket böcker som helst.

Du kan även höra med Rävehogens Ägg & Kackel 0522-22341. Hon har en hel del hönsböcker både på svanska och engelska.

Ta med din sambo på hönsutställningar. Där får han se en massa roliga raser och förger på dem.

Varför inte ge honom ett medlemskap i SRF. Då får han även deras tidskrift.
Myosotis
Nej slap.gif så typiskt! Det var ju synd, en sån fin julklappsidé. Påminner om den gången jag hade köpt en bok till pappa och så kommer grannen med samma bok i handen som hon skulle låna honom. Båda blev lite förvånade när jag föste ut grannen och sa typ att pappa inte alls var intresserad av att låna boken... rolleyes.gif Förklarade för grannen ute i trädgården och pappa fattade ju sen när han fick den. giggle.gif
Myosotis

Blev inspirerad av sovtråden och tog lite bilder, hoppades att sebrighten skulle se lika knäpp ut som vanligt när hon sover (hon brukar tappa huvudet så det hänger långt ner och ibland lutar hela hon), men bara för det så bestämde hon sig för att se extra prydlig ut i kväll, en liten rund boll.

Kycklingen börjar få bruna fjädrar i nacken, jag trodde han skulle bli helsvart men något av utseendet ska väl komma från mamman.

Hon har då inga nackfjädrar kvar så hon måste ha gett dem till sin son.

Är det det som är Nakenhalsad?

Meriona
Åh vilken underbar blick hon har, så klok! wub.gif
Myosotis
yes.gif Och snygg frisyr också. wub.gif
Meriona
CITAT (Myosotis @ 13-11-2010, 23:43) *
yes.gif Och snygg frisyr också. wub.gif

Ja lite discobrud! giggle.gif
Biggan_

wub.gif wub.gif wub.gif

Ljuvlig bild Myo! wub.gif

Så läckra bilder på dina hönor! thanks.gif
evelina
Sonens höns i Skåne alla är inte med för det var då inte lätt att fota springande höns! blink.gif

[attachment=56329:CIMG4445.JPG]

[attachment=56330:CIMG4437.JPG]

[attachment=56331:CIMG4439.JPG]
Nostalgia
Nej det är inte lätt att fota höns Evelina men jag tycker du lyckats bra tummenupp.gif och fina var dom wub.gif

Härliga bilder från dig Myosotis wub.gif smiley_small_hug.gif det är en fröjd att få se dina höns och dina bilder gör mig glad smiley_small_hug.gif
Meriona
Ja det var fina bilder Evelina, tuppen ser ut som en sån där ur-tupp som man alltid föreställt sig en tupp. smile.gif
Myosotis
Fina höns evelina, de två första ser ut som Åsbo?

Igår sov kycklingen och mamman på pinnen för första gången. Stor pojke wub.gif I morgon blir han 8 veckor.

Jämfört med sin biologiska mamma och farbror ser han dock ut att behöva växa lite till.

Biggan_
wub.gif
Men oj vad han har växt! ohmy.gif
Snart lika stor som sin fostermor.
Meriona
Jösses så stor han är redan! wub.gif Så gulligt att han fortfarande tyr sig till mamma (för han vet ju såklart ingenting om att han är adopterad, så fostermor är ju mamma med stort M).Gulleplutten!
Skruttis
vad söta de är där de sitter tätt ihop.
Härlig andra bild. Två stadiga livvakter på sidorna. wub.gif
Nostalgia
Till er alla från oss alla GOTT NYTT ÅR smile.gif

[attachment=57037:DSCN1761.JPG]

[attachment=57038:DSCN1755.JPG]

[attachment=57039:DSCN1741.JPG]

[attachment=57040:DSCN1738.JPG]

[attachment=57041:DSCN1739.JPG]
Meriona
Gott nytt år tillbaka, era snyggingar! wub.gif bravo.gif wub.gif
Myosotis
Åh Nostalgia vad roligt att få se dina vackra höns!! wub.gif Vad är det för sorter? Den svarta hönan har ju svart hud & kam, så fin! Klappa dem från mig och önska gott nytt år tillbaka.
Myosotis
yahoo.gif Jag har fått ett ägg!! Antwerpenhönan har börjat värpa. Första ägget väger 29 g yes.gif Fast det är nog inte hennes första, han trodde att hon börjat värpa precis innan jag köpte henne, men så kom hon förstås av sig iom flytten.
Myosotis

Har ju inte visat hönsens julgran kom jag på...

Meriona
GRATTIS TILL JULÄGGET MYO! yaay.gif yaay.gif

Och vilken fin gran de fått, de små liven! wub.gif
Biggan_
CITAT (Myosotis @ 29-12-2010, 11:24) *

Har ju inte visat hönsens julgran kom jag på...

Jättefin gran! Du är mån om dina hönor du! kompiskram.gif
Skall hönsen ha julgransplundring sedan när julen är slut?
Myosotis
Nej, det var själva plundringen som var grejen så den är tom nu. Hade de inte kommit åt allt det goda hade det ju varit djurplågeri tycker jag. Man måste sysselsätta dem när de knappt vill gå ut. Där var spaghetti, ostskivor och morotsstrimlor som lametta och små tomater, äpplen, skalade mandariner, brysselkål och en talgboll som julgranskulor, dessutom lite spiralpasta bl.a. på toppen och säkert nåt mer som jag har glömt nu. De hade mycket att göra i flera dagar, till slut fick jag hjälpa dem att ta ner det sista.

Och förresten fick jag ett ägg till igår. wub.gif
Biggan_
Oj vilken julfest dom haft! yaay.gif
Grattis till ännu ett ägg!
Det är kanske hönans sätt att tacka för julfesten! santa.gif

Olle A
Härligt med julgransplundring för hönsen! wub.gif

Olle
Skruttis
Du är en verklig djurvän med stort hjärta Myosotis! wub.gif
Hur många skulle komma på att ordna julfest för sina fåglar.
Dina höns har verkligen kommit till hönsens paradis.
Myosotis

Gemensamt sandbad

Kolla så mycket större än mamman han är nu!

Meriona
JÖSSES! Vad stor han blivit! fear.gif
När blir de könsmogna?

Så mysigt lortigt med sandbad. happy.gif
Myosotis
Ja visst har han! Men han vill fortfarande gosa och bli värmd av mig wub.gif , hans mamma är inte särskilt intresserad av honom längre. De blir väl könsmogna vid 6-7 månader typ, jag har ju ingen större erfarenhet, de enda kycklingar jag har haft var kläckta vid midsommar och blev aktiva i mars-april. Det skiljer mellan olika raser också.
omk
Vilka ben !
Vilken blick !

Den där kommer nog din tupp att få problem med ...
Han verkar VÄLDIGT stursk, redan nu !!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon