Full version: Nejlika, vad krävs?
Lilla Birka
Var på Bauhaus för att köpa färg idag. De hade också en trädgårdsavdelning och det var ju svårt att hålla sig därifrån. En liten nästan vit med svagt rosa kanter ropade på mej så den fick följa med hem. Och jag som aldrig har gillat nejlikor! Men det har förstås varit de där stora bukettnejlikorna, jag har ju pyttesmå på flera håll på tomten.
Nu till frågan: Den här lilla ska vara perenn men det står inte i vilken zon? Kan den gå bra ute i stenpartiet med ganska grund växtplats? Det står att den heter Dian Cary America och att den ska ha ljus växtplats. Någon som har en så´n eller vet något om den?[attachment=22423:DSCN7865.JPG]
Lilla Birka
Ingen som vet eller kan något om nejlikor?
Alpiner i Halmstad
Namnsorten Du visar ser knappast ut som en övervintrare. Vi har många olika dianthus, som vi odlar i väldränerad jord med mycket makadam inblandning. Plantorna trivs också i varm södersluttning. De flesta bildar välförmade vintergröna kuddar.
Helen i Piteå Zon 5
Jag måste hålla med Bernt.. den Nejlikan du har på bild är säkert perenn men inte på våra breddgrader.. du får nog behandla den som 1-åring.... Men den var superfin yes.gif
mimmi 1
Men.. har du tur så övervintrar den!! min svärmor har flera stycken sådana dubbla, jättesöta, men den vanligare mörkrosa sorten, som hon köpte som ettåringar, för flera år sedan.. de kommer snällt upp varje sommar, ändå bor vi i zon 5-6 !! nu har jag några jag med, och jag tänker inte rensa bort dom när jag höststädar i rabatterna, ska bli spännande att se om dom kommer nästa sommar eller inte!!
Helen i Piteå Zon 5
Absolut ska man försöka.... växterna vet ju inte vilken zon dom planteras i....... Det är bara för att man själv inte ska bli besviken ifall växten inte dyker upp igen
Lilla Birka
Tack för svar! Nej, jag tror inte heller riktigt på att de skulle vara perenna här, men jag tänker försöka sätta ut den i stenpartiet där den har lite skydd, så får vi se. Än så länge kan den få blomma en stund på min altan och klarar den inte vintern så gör den inte, den är i alla fall inte tänkt som krukväxt.
vanjalarsa
hej
Jag ska vara tvärtemot och säga att den nejlikan är härdig. DEn är identisk med en som jag har och har haft i flera år, DEn är ljuvlig och blommar vackert. Doftar gott.
Sol och väldränerat som andra smånejlikor vill den nog ha,
Har aldrig haft problem med den här i zon 3 på gränsen till zon 4.

Har delat med mig av den till bekanta och aldrig hört att det varit problem.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon