sillamor
08-08-2008, 23:21
Har en framsida med lite eländiga buskar planterade i gräsmattan utmed tomtgränsen. (Paradisbuske, forsythia, rosenrips...) Drömmer om ett lummigt buskage med snygga marktäckare.
Hade tänkt mig en rabatt som blir 2,5 eller kanske 3 m bred och drygt 20 m lång. Ska plantera bla Ambrarönn, ngn prunus, häggmispel, snöbollsbuske och på sikt lite japanska lönnar och vingad benved på insidan.
Jorden är lerig men ganska fin. Ca 40 cm ner stöter man dock på stenhård mjäle.
Får hit en minigrävare i september (dränering runt huset) och tänkte utnyttja denna.
1) Hur djupt ska vi gräva?
2) Hur mycket av den gamla jorden ska vi spara?
3) Ska jag gå ihop med grannen och köpa harpad matjord eller köpa ett lass med barkmull och gödsel?
Oj, det blev en del. Jag är tacksam för alla råd och uppmuntrande ord!
Eva i Västerås
10-08-2008, 15:58
Det beror väl på hur hård mjälan är.
Man brukar säga 50 cm djup jord i rabatter. Men du behöver ju inte byta ut till 50 cm ner.
Fast med grävare kan man ju ta i förstås.
Annars skulle jag gräva ur 1 spaddjup, luckra ett spaddjup till med grep och fylla tillbaka jorden blandad med kompost och gödsel.
Djupbäddsgrävning alltså. Det funkar inte bara för grönsaksland. Det är ett jättefint sätt att få bra rabatter också.
Man får lucker och fin jord och det kostar inte lika mycket som att köpa jord.
sillamor
10-08-2008, 21:43
Tack för dina råd.
Min kompost är ännu ung och förmultningen har inte gått så långt. Har nog för mycket torra kvistar.
Vilken köpjord påminner mest om kompost? Eller kan jag slänga i lite vissna perenner och småkvistar som inte förmultnat än?