Varför har en av alla Riddarsporrarna svarta frökapslar?
Jag tyckte att den hade blommat klart och hade sedan tidigare kontaterat att den "gick tom" alltså blev itan frökapslar, nu när jag skulle klippa av stängeln så ser jag ju att den visst har frökapslar.....men kolsvarta!!!
Jag har haft Riddarsporren i många år, men aldrig att frökapslarna har varit svarta, är det något fel på dom eller kan det bli så? Kan dom ändå vara dugliga att så?
Eva 33c
09-08-2008, 15:03
Om dina kapslar duger att så ser du på om de innehåller några frön. Rasslar det i dem? När fröna är mogna öppnar sig kapslarna i överkanten, och man kan enkelt hälla ut fröna.
Det är frön i kaslarna som klart syns fast dom inte torkat ännu, det jag reagerade på var att kapsalrna var helsvarta istället för det normalt gröna.
Men då ska dom alltså vara dugliga? Syns dom så finns dom.....ungefär
Eva 33c
09-08-2008, 20:35
Jag kan inte tänka mig annat än att om kapslarna torkar och släpper ifrån sig frön så är det OK. Menar du att de aldrig varit gröna utan blev svarta direkt?
Sussie F-Flower
09-08-2008, 21:17
"Black Magic"....????
Japp!! Dom är ännu färska, men man kan både se och känna frön inuti och dom är verkligen svarta frökapslarna, jag ska försöka att fota dom i morgon, men jag har ingen macro på min kamera så det får bli som det blir.
Alltså......det är inte vanligt med svarta frökapslar då dom är färska då??
Eva 33c
10-08-2008, 08:10
Jag tog en liten vända i trädgården, och nej, jag har inge svarta frökapslar. Bara gröna... Kanske nån annan har svarta?
DÅ funktionen att kunna lägga med bilder i inläggen har havererat hos mig så kan jag bara hänvisa till mitt album, där har jag lagt in bilden på dom svarta frökapslarna.
Veronica66
19-08-2008, 12:00
Jag har också fått svarta frökapslar både på mina riddarsporrar och stormhattar. Eftersom de första som kom var gröna och de var svarta som kom efter sen det börjat regna så mycket så har jag tagit för givet att det är för att det nu är så otroligt blött som det har blivit så.
Ha en bra dag
Du kan se noga på dem, kanske har de haft SVAMPEN sjukdom, om dem haft, du behöver kasta dem .
H: Bassam
Det hade inte kommit en droppe regn på flera veckor då slutet av blommningen kom och det visade sig vara svarta frökapslar, dom är fasta och fina och har frön inuti, inte som när dom ruttnat bort.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.