Det finns många bud om när, var och hur ;-) .
Jag satte min avenbok en höst i mitten av 90-talet. En, för oss, kall vinter knäckte några enstaka exemplar men de allra flesta överlevde, trots att de var barrotade från början. Det är ju betydligt lättare att ge dem det vatten de behöver under etableringen då denna hjälp i regel kommmer ovanifrån vid den tidpunkten på året.
Min miss har varit att jag inte hållt den stram från start. Under lövverket har det inneburit att stammarna går åt alla möjliga håll och det har gjort det omfattande beskärningsarbetet (att slanka ned en 4-5 meter hög & 3 meter bred häck till 2,5 meter x 1,5) besvärligare. Så jag rekommenderar att du kollar (och stöttar upp) stammarna i början.
Vad det gäller toppbeskärning så verkar inte avenboken vara medveten om att den inte skall bli högre när genomgående stammen klipps av

Mina hade lagt på sig ytteligare 2 meter efter att vi klippte av dem första gången. Några års misskötsel gav den möjligheter att verkligen växa till sig.
Min häck ser bedrövlig ut för tillfället men jag utgår från att den tar sig (lusten att överleva är stark). Skulle bli väldigt ledsen om den stryker med för jag är väldigt förtjust i den & dess härliga lövverk.
Det jag undrar nu är, ska jag gödsla? Sen gödslig ska ju innebära att de avhärdar senare.