Full version: Avenbokshäck:-))
dicentra
Hej!
Eftersom jag vet att ni kan det mesta undrar jag helt enkelt........när skall man sätta en avenbokhäck???
Har hört att det är bra att sätta häck på hösten,men just avenbok skall sättas på våren vilket är bäst??? confused.gif

Är det något mer jag skall tänka på alla tips emottages med tacksamhet.Detta är mitt första häck projekt!!

MVH Marie-Louise
Aqvakul
Vårplantering brukar rekommenderas för säväl bok som avenbok. Varför vet jag inte.....Planteringen av en häck är ju en rejäl investering i såväl arbete som pengar, så varför chansa?
dicentra
Ja då blir det en liten fortsättning på denna tråd! tummenupp.gif

Satte 30 m häck förra våren:-)
100 plantor 80 cm höga.
Band upp dom vid en bambu käpp.
Alla har klarat vintern helt fantastiskt för vi har verkligen haft vinter här!!

Nu till beskäringsdelen.
Vet att man inte skall ta av toppen förrän man har fått upp den i önskad höjd.
Beskäras ner till 3-4 blad på sidogrenarna.
Men hur gör man med grenarna som växer i häcken skall man ta dom också???

När är lämplig tid för detta??

Många frågor ifrån en nybliven häckägare!! sweatingbullets.gif

Vänligen MLK.-)) blomma.gif
Solstorm
Jag har låtit grenarna som växer åt sidorna bli riktigt långa och vävas in runt stammarna. Det grenverket är jättevackert på våren när löven fallit av.
HelenJ
Häcken blir tätare om man bara klipper utsidorna på den. Låt grenar som växer inuti häcken vara kvar. Lämplig tid att klippa häcken är efter midsommar. Ev får du klippa en gång till i september.
Aqvakul
CITAT (HelenJ @ 28-05-2010, 22:47) *
Häcken blir tätare om man bara klipper utsidorna på den. Låt grenar som växer inuti häcken vara kvar. Lämplig tid att klippa häcken är efter midsommar. Ev får du klippa en gång till i september.

yes.gif
dicentra
Tack för alla era svar,nu vet jag hur jag skall göra:-))
Det är fantastiskt med odla forumet,bara till att kasta ut en fråga o vipps har man ett svar!!! bravo.gif
dicentra
Ok,nu är häcken klippt för första gången!!
Men det tog allt emot att klippa ned den på sidorna men jag vet ju att den blir tät o fin med tiden! naughty.gif
Tack för alla råd nu ser jag fram emot en vacker häck så småningom! thanks.gif
Meriona
Nån som vet varför man inte ska klippa på höjden? Exet fick sin nyplanterade avenbokhäck knipsad utmed snön i vintras av rådjur, och deppig som sjutton var han. Men nu har den vuxit upp ordentligt och ser riktigt riktigt trevlig ut, så varför ska man inte klippa på höjden?
Nettan8
Häckar med genomgående stam ska inte toppas förens man har den på önskad höjd. Annars blir den inte mkt högre än där man kapar den
Huggorm
CITAT (Nettan8 @ 02-07-2010, 23:53) *
Häckar med genomgående stam ska inte toppas förens man har den på önskad höjd. Annars blir den inte mkt högre än där man kapar den

Jag fattar inte heller riktigt varför. Kapar man en avenbok, eller vilket träd som helst för den delen, så skapar den ju ett nytt toppskott av översta kvarvarande gren. Kanske just detta man vill undvika, eftersom man vill ha stammen i mitten av häcken? Men ungträd blir av med topparna hela tiden, tex. för att älgar tuggar i sig dom, men till slut får dom vara ifred ett par år och lyckas växa sig så stora och höga att dom får vara ifred. Träd sträcker sig ju hela tiden uppåt för att få mera sol.
Kesigul
Det finns många bud om när, var och hur ;-) .

Jag satte min avenbok en höst i mitten av 90-talet. En, för oss, kall vinter knäckte några enstaka exemplar men de allra flesta överlevde, trots att de var barrotade från början. Det är ju betydligt lättare att ge dem det vatten de behöver under etableringen då denna hjälp i regel kommmer ovanifrån vid den tidpunkten på året.

Min miss har varit att jag inte hållt den stram från start. Under lövverket har det inneburit att stammarna går åt alla möjliga håll och det har gjort det omfattande beskärningsarbetet (att slanka ned en 4-5 meter hög & 3 meter bred häck till 2,5 meter x 1,5) besvärligare. Så jag rekommenderar att du kollar (och stöttar upp) stammarna i början.

Vad det gäller toppbeskärning så verkar inte avenboken vara medveten om att den inte skall bli högre när genomgående stammen klipps av smile.gif Mina hade lagt på sig ytteligare 2 meter efter att vi klippte av dem första gången. Några års misskötsel gav den möjligheter att verkligen växa till sig.

Min häck ser bedrövlig ut för tillfället men jag utgår från att den tar sig (lusten att överleva är stark). Skulle bli väldigt ledsen om den stryker med för jag är väldigt förtjust i den & dess härliga lövverk.

Det jag undrar nu är, ska jag gödsla? Sen gödslig ska ju innebära att de avhärdar senare.
Huggorm
CITAT (Kesigul @ 02-08-2010, 09:45) *
Det jag undrar nu är, ska jag gödsla? Sen gödslig ska ju innebära att de avhärdar senare.

Till våren. Gödslar man efter midsommar kan man som sagt få problem med sen avhärdning.
Kesigul
Tar dig på orden Huggorm. Innebär ju också att jag kan ägna mig åt annat trädgårdsarbete den tiden jag sparar :-) De har ju inte fått så mycket omvårdnad tidigare och trots detta vuxit sig stora och starka.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon