Förra året så flyttade jag till hus och till min första riktiga trädgård.
I trädgården så finns det 4 gamla äppelträd som verkligen gör trädgården och
jag vill inte tänka mig en trädgård utan dem.

Men åren har tagit ut sin rätt och så har även alla felaktiga beskäringar gjort.
Så förra året så fick jag jättebra råd här hur jag skulle kunna ta hand om dem på bästa sätt och jag har en långsiktig beskäringsplan på dem och jag gröngödslar och gör mitt bästa.

Alla har fortfarande extremt mycket frukt och som sagt de är charmen i min trädgård.

Men nu har jag en del frågor för jag har läst en artikel någonstans om att man kan skrubba gamla träd med rotfruktsborste -stämmer det ?

Sen så har ett av träden extremt mycket grön mossa på sig och jag undrar om man skall försöka ta bort det ? Om det skadar trädet ? För jag märker att det verkar dra till sig sniglar och gråsuggor.
Just detta trädet står väldigt dumt, precis brevid min grannes enliknande "granar" som han har som häck men de skugar allt för de är ca 4-5 meter.
Sen så har jag även hittat ett mindre hål i stammen, precis nere vid marken. Kan man på något sätt fylla igen det hålet med något ? Plåstra ihop trädet på något sätt ?
Jag har även hittat ett hål i mitten av trädet, ungefär som om man kapat av en väldigt stor gren och gjort det fel så det ej blivit övervallning utan det nu bara är ett hål. Kan man göra något åt det ?

Jo jag vet det är säkerligen dags att börja planera för nya träd men just nu så vill jag bara ge de träden jag har bästa tänkbara omvårdnad (låter kanske fånigt) för jag tror de är jättegamla men jag tror inte de är redo för att tas bort.

Jag har även ett annat träd som är fyllt med mossa men där är det inte sk färsk grön mossa utan sådan vit-grå mossa som man hittar på träd i en skog. Skadar det trädet?

Jag är tacksam för alla svar och minsta lilla tips till hur jag kan behålla charmen i min trädgård

Mvh
Susanne

Zon 2-3