Full version: Brenda Colvin
Aqvakul
Hej!
"Råkade" köpa en Brenda Colvin. Hade tänkt mig en Lykkefund, men kunden före mig köpte sista exemplaret.
Tror att jag köpt en trädklättrare som klarar lite magert och torrt (zon1). Någon som har erfarenheter?
Christina i Taxinge~
Eftersom du köpt en ros som kan bli ganska jättelik, så antar jag att du vill att den ska bli stor?
Isåfall vill den nog ha både "mat & vatten" misstänker jag! smile.gif
Maten fixar du förstås lätt - stor grop med bra rosjord och kanske en näve benmjöl. Dynga till våren.
Vatten får den säkert också vid plantering, men det kommer den att behöva i rikliga mängder hela livet! Om du har möjlighet att vattna rejält dagligen under sommartid, så är det bra.

Det är det "torra läget" som låter mest bekymmersamt tycker jag.....det lockar fram svartfläckssjuka & annat onödigt blä och hämmar tillväxt & blomning.

Aqvakul
Jag är glad för att vattna, så det löser sig nog! Grundvattnet ligger ganska högt så om några år så klarar den sig nog rätt bra själv.
Christina i Taxinge~
Då måste jag gratulera till ett bra köp! biggrin.gif
Aqvakul
Hittills har den växt så det knakar. Den är nu nästan två meter hög och har ansatt mängder med knoppar.

[attachment=36727:Brenda.jpg]
Ezereht
Wow vad tjusig! Planterad i år (?) man tror inte det är sant! Fast zon 1 förståss.. dessa blommande pimpinellbilder man sett hela Juni från zon 1... Inget har slagit ut här ännu. Tulpanerna står än...
Aqvakul
CITAT (Ezereht @ 22-06-2009, 07:33) *
Wow vad tjusig! Planterad i år (?) man tror inte det är sant! Fast zon 1 förståss.. dessa blommande pimpinellbilder man sett hela Juni från zon 1... Inget har slagit ut här ännu. Tulpanerna står än...

Den planterades i höstas...
Bee
En sån ljuvlig rosbuske!
Och nu måste jag fråga: Det här är ju en rambler men den ser ut att växa "mitt i gräset", dvs inget plank eller så att klänga mot. Räcker det med käpparna eller planerar du att flytta den längre fram?

Jag frågar för jag har fortfarande inte bestämt mig ang mina nya klängrosor som inte har något stöd ännu. Dom är inte halvmetern än men nån gång måste jag ju komma fram till något lämpligt stöd.
Aqvakul
CITAT (Bee @ 23-06-2009, 09:12) *
En sån ljuvlig rosbuske!
Och nu måste jag fråga: Det här är ju en rambler men den ser ut att växa "mitt i gräset", dvs inget plank eller så att klänga mot. Räcker det med käpparna eller planerar du att flytta den längre fram?

Jag frågar för jag har fortfarande inte bestämt mig ang mina nya klängrosor som inte har något stöd ännu. Dom är inte halvmetern än men nån gång måste jag ju komma fram till något lämpligt stöd.

Jag har tänkt mig att den ska svinga sig upp i björkarna bakom....

Här är en bild på min Brenda tagen för en månad sen. Den blommade verkligen fint. Observera det röda årsskottet som växer i "mitten". På bilden är det knappt halvannan meter. I dag, en månad senare, så är det nästan 3 ½ meter högt och klättrar i björkriset...

[attachment=39997:brenda.jpg]

Aqvakul
Har idag klippt ur lite i "björkriset", för att Brenda ska komma bättre till sin rätt när hon blommar...

Längtar till blomningen...
svennis
CITAT (Aqvakul @ 02-07-2010, 08:45) *
Har idag klippt ur lite i "björkriset", för att Brenda ska komma bättre till sin rätt när hon blommar...

Längtar till blomningen...

Brenda Colvin är det denna.
Kraftig buske växer på hushörnet , vacker buske > 2m.
Välte i vårstormen, Venusta pendula klättrar i den, bidragande orsak kanske en kvarglömnd kruka

Brenda Colvin xx.JPG

Aqvakul
I förgår så kom den första blomman, igår var de tretton och i dag över 50st. Hoppas på två hundra i morgon på hustruns födelsedagskalas. De är små men sannerligen vackra,,,
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon