Torpar-Anna
Jag är helt novis på att samla fröer, ganska novis i trädgården överhuvudtaget (zon 2/3)... dunno.gif
Men nu har jag lyckats driva upp några blommor som jag gärna vill försöka mig på att föröka, genom att samla fröer och plantera.
Behöver lite hjälp på vägen confused.gif

Stockros (vit): Hur och när kan jag ta fröer? Och det är väl de som sitter i en "rund ring" när blomman har ramlat av? Och kan jag så fröerna i år redan?

Riddarsporre (blå): Jag hade en blomstängel bara, som nu har blommat ut. Jag har redan klippt av den (förmodligen fel?! slap.gif ) och har kvar "fästena" där blommorna satt förut, förmodar att det är där fröerna finns, men jag kan inte se nåt!? Läste en tråd innan att det ska rassla när man skakar, men här finns nog inget som kan rassla är jag rädd för...? blush.gif

Lupin (vit): Ja, här var det lätt att samla fröer. Kan jag så dem nu?

Fingerborgsblomma (vit): Här har jag gjort precis som med riddarsporren, klippt av stjälkarna och sparat "fästena" där blommorna suttit. Vad gör jag nu? help.gif

Läste också nåt om kaffefilter, nylonstrumpa och springa och passa... jisses - är det det man ska behöva göra?! ohmy.gif
HelenN
Det bästa är att låta frökapslarna sitta kvar tills de är mogna och då måste man vara försiktig så inte alla fröer försvinner ut i intet....... hålla ett kaffefilter under eller ett litet fat.

Men man kan också plocka av frökapslarna och lägga dem i kaffefilter....öppet.....och luftigt och vänta på att de torkar ordentligt....det märker du genom att du skakar på kapseln och det skallrar lite..........oftast öppnar sig kapseln själv....och man ser lite fröer i botten på kaffefiltret. Skriv namn på varje kaffefilter, för det är svårt att komma ihåg vad man samlar in för fröer.

Efter de är torra, sorterade och klara så kan du förvara dem i papperspåsar, kaffefilter eller små plastpåsar. Jag använder själv förslutningsbara små plaståsar.....men då måste man vara helt säker på att alla fröer är torra....risken att de möglar är annars stor. Sen ska de förvaras mörkt i rumstemp. Vissa fröer ska nog förvaras kallt, men jag har ingen aning om vilka. Men alla sorters fröer som jag har sparat har tagit sig jättebra.

Lycka till!
Christer i Falköping
De som redan är avklippta är det troligen kört för. De måste sitta kvar en viss tid för att kunna bli grobara.
Christer.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon