Alastair
09-08-2008, 18:23
Hej
Jag är inte särskilt bra på svenska men försöker så gott jag kan! :-) Jag nyligen har fått uppdrag av min arbetsgivare att sätt igång ett stort projekt ( för mig)här i Sverige och jag tänkte att bäste sättet att få hjälp är genom att at kontakt med personer som kan! Växthusets andvändningsområde är ospecificerad, alltså detta ska användas som dagverksamhet och inte production, men vi ska odlar grönsaker. Problemet är under uppbyggnaden har jag fått adoptera ca 1300m3 åker jord (hög lerahalt). I år grov blandade vi detta med häst jödsel utan nån vidare resutat. Frågan är kan vi göra någontng med detta jord eller måste vi beställer alltihopa från en jord leverantör????
carpe diem
09-08-2008, 22:43
Hej, använd stenmjöl typ Mineralkraft tillsammans med maskar och bränd gödsel.
Jag har handlat direkt men jag antar att Mineralkraft har en hemsida.
Med ett stort antal maskar går det fort och jorden blir perfekt.
Lycka till
Solstorm
09-08-2008, 22:53
NEJ INTE STENMJÖL PÅ LERA. Det ska vara grus och sand som inte är för fin och torv. Absolut inte stenmjöl i leran.
Jag håller med Solstorm, INTE stenmjöl i leran...det är ju det det är...leran alltså. Kompost, gärna stallkompost från halm eller spån. Fint, fint grus dvs inte sandlådesand utan något grövre. Har själv väldigt lerig jord och upplever att stallkomposten snabbt omsätts av maskarna som luckrar och finfördelar jorden. Näringsbrist blir sällan ett problem i lerjord, men syrebrist kan det bli, dvs för kompakt.
//Heda
jellberg
23-08-2008, 09:05
Jag har cirka 50m3 kompostjord som du kan få gratis om du hämtar det- Finns i skåne, mellan svedala och trelleborg.
Lilla Sibirien
26-08-2008, 20:01
Fin fin jord får man av lerjord om man blandar upp den med "grövre material" såsom grus, barkmylla,
kompostjord och spån/halm. Har själv en lerjord som jag förbättrar med så mycket humusämnen som
möjligt och min lerjord formligen äter grus.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.