Kickan82
09-08-2008, 19:27
Hej..
som nybliven trädgårdsmänniska har jag läst väldigt mycket i sommar om vad man ska göra och inte göra.. men så undrade jag över en sak idag. jag har en bunt me dagliljor (gula, kan ej de specifika namnet) och undrar om jag ska skära ner den inför vintern som man ska göra med rosor och så....
sen en annan sak.
Jag har två olika funkior vid vår damm som vi har.. del en helt grön och en vit/grön... jag har läst att funkior bara vill vara i skugga eller halvskugga??? Då undrar jag om de verkligen klarar att vara där de är nu eftersom dammen har nästan fullsol hela dagen (inte jag som anlagt dammen och undrar hur de föregående ägarna tänkt...)
KAn jag ha kvar de funkior som finns och se om de klarar nästa år (eftersom de i år se helt brännskadade ut vid kanterna) eller om jag ska dra upp de och plantera något som passar bättre på den platsen??
Tacksam för svar
Åsa, mälardalen zon 2
09-08-2008, 19:55
Ingenting ska klippas ner på hösten. När det gäller perenner som dagliljor så skyddar de vissna växtdelarna växterna under vintern så där räcker det med att du tar bort det vissna på våren då du ser att det kommer nya skott. Perenner som frösår sig så till den grad att de blir ogräslika kan man klippa bort fröställningarna på under hösten men mer än så behöver man inte klippa.
Rosor klipps ganska sent på våren (då björken har musöron). Hur man klipper beror på vilken ros det är men oftast så kliper man inte ner rosor helt.
Funkior kan funka i sol det beror helt på vilken sort det är, växer de och ser helt OK ut så kan du låta dem vara kvar i solen.
pisanggoreng
10-08-2008, 09:26
Vissa perenner kan det vara en fördel att ta bort redan på hösten eftersom man då förhindrar (eller åtminstone försvårar för) sniglar att bosätta sig där över vintern.
Christer i Falköping
10-08-2008, 09:59
Fast det är inte nyttigt för stjälva växten att klippa bort något på hösten.
Christer.
Kickan82
10-08-2008, 11:58
Tack för svaren... då vet jag vad jag INTE ska inte göra och göra...
tack
pisanggoreng
10-08-2008, 13:58
CITAT (Christer i Falköping @ 10-08-2008, 08:59)

Fast det är inte nyttigt för stjälva växten att klippa bort något på hösten.
Christer.
Man kan ju vänta tills den verkligen har vissnat ner totalt. Risken då är ju att det kan bli kallt om det blir hård frost utan snö. Men man får ju komma ihåg också att ett par snigelfamiljer under varje blad inte heller är speciellt nyttigt för växten. ;-)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.