Full version: Gjuta plint på lera?
Tobb
Jag har gräbt hålet på ena sidan där jag tänker gjuta fast en plint och hittat en stor sten bravo.gif

Men jag ska gräva ett till hål och gjuta en plint för att stabilisera en träbalk till ovanvåningen i uthuset, jag kanske inte har samma tur där med att hitta en sten.

Hur gör man bäst om man måste gjuta på lera? Ska man hälla ut betong i groppen så an får en sula att ställa plinten på?

EDIT: isolering?
joz
CITAT (Tobb @ 09-08-2008, 20:55) *
Jag har gräbt hålet på ena sidan där jag tänker gjuta fast en plint och hittat en stor sten bravo.gif

Men jag ska gräva ett till hål och gjuta en plint för att stabilisera en träbalk till ovanvåningen i uthuset, jag kanske inte har samma tur där med att hitta en sten.

Hur gör man bäst om man måste gjuta på lera? Ska man hälla ut betong i groppen så an får en sula att ställa plinten på?

EDIT: isolering?

enklaste vore väl att gräva en grop, ställa plinten i den och fylla igen med cement.
Karrolina
Hm. Vi här i lerjordtrakter brukar bli förgrymmade när vi stöter på sten när det ska gjutas plintar. Då blir det till att hacka, gräva och kanske såga med kapskiva...

Annars gräver man ett tillräckligt djupt hål, bottnar med makadam, ställer i plinten (eller pappröret om man vill gjuta en egen) och fyller med makadam och befintlig jord.

Hur stadigt som helst! biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon