Full version: Gjuta plint på lera?
Tobb
Första hålet lyckades jag hitta en stabil stor sten. Men det vet jag inte om jag har samma tur när jag ska göra det sista hålet.

Räcker det med att gjuta en sula i botten at hålet, med lite grus och markfiberduk under?
För att sedan gjuta plint därpå sedan.

Det är en ovanvåning som ska plintas, uthus och träkonstruktion så det kommer inte att bli några större laster.
henriks
ovanvåning på ett uthus? typ förlängt tak som bara står på stolpar eller en hel andravåning OCH tak?

hur djupt gräver du?

hur tätt mellan plintar?

Allt påverkar, men att gräva till frostfritt djup och gjuta en sula under plinten låter som en fullt tillräcklig lösning. Du kan ju ta till lite extra stor sula om du vill var helt säker.
Tobb
Gammal höskulle som sticker ut max 4 meter från en bärande vägg. det är en träbalk som går från vägg till vägg som som, eh varför itne visa en bild. En bild säger mer än tusen ord smile.gif

[attachment=22468:IMG_5106_40d_Red.jpg]

Jag hade planerat att sätta enbart två plintar, vid de röda ringarna. För det har bara varit så innan, och där jag tänker sätta stöden där kommer ligger det även två längsgående balkar som jag tänkte stödja upp. För ju blir det lite konstigt med trycker från dem när de ligger ltie vid sidan om nuvarande stödbalkar. De sitter fast i det gjutna betongfoderbordet sedan gammalt.

Sedan ösa bort bös och lägga nytt golv på något sätt tongue.gif

Eller bara ta motorsågen på resterande 4meter skulle... dunno.gif

EDIT: har grävt på vänster sida i bild, och där har jag itne tänkt på hur djupt den stenen ligger... Men jag är ganska envis av mig, och jag lekte lite med traktorgrävaren på den sidan. Så när jag börjar på nästa sidan skulle jag lätt kunna gräva en meter.... Även om det också är kul att gräva för hand whist.gif
henriks
Gräver du en meter ner och har en sula på 1*1 meter kan du palla upp hela ladugården på EN stolpe! biggrin.gif

skämt åsido, men jag tror det räcker med god marginal med en betydligt mindre sula - som det ser ut på bilden kommer stolparna ju bara att bära golvet, inte taket ovanför och därmed noll snölast = behövs inte mycket till sula.
henriks
Föresten... egen traktorgrävare? nu blir jag lite avundsjuk...

Jag saknar min "leksak" som jag tyvärr sålde -03. -cry-.gif

Mycket rolig leksak... bland annat till att gräva dammar med!
Kostade ju tyvärr en slant, och slantarna behövdes på annat håll då.

Edit: Glömde ju bilden...
[attachment=22471:h9B.JPG]
Tobb
*dräggel* Skulle vara najs med en hjulgrävare tongue.gif

eg. pappas grävare men jag lånade den bara och grävde upp i huset lite whist.gif
en MF av någon modell, itne den nyaste men funkar. Lite smårep skulle dock kunnas göras. Men kanske säljs istället...?

[attachment=22473:IMG_2431_40d_Red.jpg]
henriks
CITAT (Tobb @ 09-08-2008, 23:41) *
*dräggel* Skulle vara najs med en hjulgrävare tongue.gif

Hjulgrävare??? nä! det skall vara riktiga grejer:
[attachment=22474:EC460C.jpg]
Tobb
Det skulle räcka bra med en hjulgrävare för oss smile.gif

denna har varit hemma och fixat lite grävjobb ibland.

[attachment=22476:Grävare3.jpg]

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon