christel_65
09-08-2008, 21:26
Förra året köpte jag 3st änglatrumpeter, i år blommar en (med många blommor), varför blommar de andra 2 inte? Är det någon som vet?
De har fått lika mycket gödning, står på samma plats, vilket det innebär att de har lika mycket sol, men inga knoppar.
Den som blommar är vit, de andra är gul och en orange.
Tacksam för svar
Mvh Christel-65
Lilla Birka
09-08-2008, 21:29
Oftast tar det några år innan den blir så stor att den blommar...
christel_65
09-08-2008, 21:31
CITAT (Lilla Birka @ 09-08-2008, 22:29)

Oftast tar det några år innan den blir så stor att den blommar...
christel_65
09-08-2008, 22:00
Tack för ditt svar, jag trodde att alla tre skulle blomma i år, men de andra färgerna tar kanske lite längre tid. mvh Chistel-65
Alexander-VG-zon3
09-08-2008, 22:22
dom brukar blommar först efter en naturlig delning .
Jesper79
09-08-2008, 22:29
Tjena! Jag köpte också 3 st från Odla och mina har växt till sig nått grymt bra. Den vita och oranga (röd) har satt knopp såg jag nu idag, men inte den gula. Men den kommer nog också snart skulle jag tro. Jag tror säkert dina kommer sätta knopp om en vecka eller så, så ge inte upp hoppet ännu
mimmi 1
10-08-2008, 10:35
Jag har en gammal, vit, änglatrumpet, som var gigantisk förra sommaren. den blev tre meter bred, och över två meter hög, och gladde oss med inte mindre än 64 blommor!!! den var verkligen majestätisk!! folk körde förbi och stannade för att titta!! hade den i ett inglasat uterum, och du kan ju tänka dej.. vi rymdes nästan inte där själva!! nu blev jag lite less, för den luktar ju vidrigt när den blommar, så vi fick ha glaspartierna öppna... (trots att jag läst att de luktar så gott?, inte då min vita iallafall) nåväl... i år har det inte kommit en endaste knopp!! den blev utarbetad förra sommaren tror jag!! eller det kan bero på att vi tog fram den lite för sent.. den blev lite bortglömd, stod bakom en soffa i garaget... Den har iallafall ett friskt grönt bladverk, tät och buskig, och inte så där gigantiskt stor... men inga blommor...
Men Christel.. vi får väl vänta och se.. den som väntar på nåt gott....
Alexander-VG-zon3
10-08-2008, 11:08
CITAT (mimmi 1 @ 10-08-2008, 10:35)

Jag har en gammal, vit, änglatrumpet, som var gigantisk förra sommaren. den blev tre meter bred, och över två meter hög, och gladde oss med inte mindre än 64 blommor!!! den var verkligen majestätisk!! folk körde förbi och stannade för att titta!! hade den i ett inglasat uterum, och du kan ju tänka dej.. vi rymdes nästan inte där själva!! nu blev jag lite less, för den luktar ju vidrigt när den blommar, så vi fick ha glaspartierna öppna... (trots att jag läst att de luktar så gott?, inte då min vita iallafall) nåväl... i år har det inte kommit en endaste knopp!! den blev utarbetad förra sommaren tror jag!! eller det kan bero på att vi tog fram den lite för sent.. den blev lite bortglömd, stod bakom en soffa i garaget... Den har iallafall ett friskt grönt bladverk, tät och buskig, och inte så där gigantiskt stor... men inga blommor...
Men Christel.. vi får väl vänta och se.. den som väntar på nåt gott....
för att bilda knoppar behövs dels en vila och sedan under sommaren sol och mycket vatten och mycket näring .
mimmi 1
10-08-2008, 13:37
ja, flaxss, nog vet jag det.... jag har haft min i 7 år, och den har varit mej så trogen och blommat varje år, utom då i år.... jag vet att den är i stort behov av näring... och det ger jag den varje gång jag vattnar.. alltså varannan dag.
Den står i söderläge och har full sol..(utom när det regnar hehe )
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.