|
Solstorm
09-08-2008, 23:11
Det finns ju en begränsad budget för SVT. Då är det ju verkligen högst onödigt att lägga licenspengar på samma sport som finns i massa andra kanaler. Jag är ganska säker på att sportfreaken är fler i på SVT än hos svenska folket. Inte tittas det så mycket på sport på TV nu som det gjordes förr, inte i min bekantskapskrets i alla fall. Tycker att det verkar alltmer så hos alla andra också att sport på TV blivit mindre intressant. Inte sitter ungdomar och ser på sport på TV på samma sätt nu som de gjorde förr. Ibland (rätt ofta) tycker jag det känns som om sport på TV är mer för sportredaktionens egen skull. Det sitter ett gäng och diskuterar om någon hade gjort si och om någon hade gjort så så hade det blivit bla bla. Finns det verkligen någon som bryr eller är intresserad av deras spekulationer?
DragonLady
10-08-2008, 08:51
Nä.. inte det minsta..
Huggorm
10-08-2008, 09:06
Min åsikt är att SVT borde skära ner på kanalutbudet till endast en, och på den endast sända UR, nyheter och dokumentärer. Allt överflöd av pengar som de skulle få när de lägger ner resten kan användas till arbetet med att sudda ut varje spår av politisk färgning, en statsägd kanal skall vara fri från enskillda partiers värderingar. Samtliga andra program kan sändas på kommersiella kanaler, finansierade av reklam eller hur dom nu har löst det
skogstroll
10-08-2008, 09:19
verkar så urmodigt med tv-licens... glömmer aldrig när tv-peljargubben ringde på min dörr  Trodde det var mamma som ringde på. Tyvärr hade jag kondens i titt-hålet i dörren så jag öppnade glatt och oförskräckt. TVn var på ordentligt i bakgrunden så jag sa bara surt till den ännu surare peljargubben "JA MEN KOM IN DÅ (för helvete ville jag gärna säga)!!". Sen flyttade jag och magasinerade min tv... tänker aldrig frivilligt betala det där skräpet, när jag vill se på tv visar de mest dåliga serier eller usla tecknade japanska barnprogram. Är det nåt jag märkt sen tvn pajade senaste åskvädret så är det att vill jag ha nyheter kan jag se det på datorn GRRRR
CITAT (skogstroll @ 10-08-2008, 10:19)  verkar så urmodigt med tv-licens... glömmer aldrig när tv-peljargubben ringde på min dörr  Trodde det var mamma som ringde på. Tyvärr hade jag kondens i titt-hålet i dörren så jag öppnade glatt och oförskräckt. TVn var på ordentligt i bakgrunden så jag sa bara surt till den ännu surare peljargubben "JA MEN KOM IN DÅ (för helvete ville jag gärna säga)!!". Sen flyttade jag och magasinerade min tv... tänker aldrig frivilligt betala det där skräpet, när jag vill se på tv visar de mest dåliga serier eller usla tecknade japanska barnprogram. Är det nåt jag märkt sen tvn pajade senaste åskvädret så är det att vill jag ha nyheter kan jag se det på datorn GRRRR Välkommen till de TV-befriades brödraskap, Skogstroll! Jag skrattade gott när jag öppnade ett kuvert från Radiotjänst för några månader sedan - samma sorts kuvert som de skickar ut räkningar i och det stod (i princip): "men... men... vi behöööööver ju dig!" Fuck you fucking fuckers, tänkte jag och rev itu brevet. Jag har ju ingen tv, mottagare eller inspelningsbar dvd och har ingen anledning att skaffa någon heller.
skogstroll
10-08-2008, 10:01
väntar bara på att de ska stå å snoka i fönstren efter tv-apparater... tur man bor lååångt ut i bushen så de kanske inte orkar. För då kanske jag får ett utbrott....
skogstroll
10-08-2008, 10:01
väntar bara på att de ska stå å snoka i fönstren efter tv-apparater... tur man bor lååångt ut i bushen så de kanske inte orkar. För då kanske jag får ett utbrott....
Jag tillhör den ärliga skaran som sedan ett par år betalar licens ( efter drygt 20 licensfria år) . När vi gick över till digitalTV var det ngn somskrämde mig med att säga att TV-handlarna var skyldiga att rapportera vilka som köpte digitalboxr! Jag gick på det!
Men skit det samma - jag vill ha valuta för mina pengar. Jag vil inte ha ett j-a OS dygnet runt. Jag vill inte ha varje lörd/sönd morgon förstörd av barnprogram Det rasar ett nytt krig - inte så långt bort - men tro inte att SVT gör avkall på barnTVn på morgonen - kan folk inte ta hand om sina ungar själv på morgnarna???
skogstroll
10-08-2008, 12:36
exakt, lördag- och söndagmorgnar är princip omöjligt att se på annat än värdelösa barnprogram. Tycker det är urdåligt
Aqvakul
10-08-2008, 12:39
Var för har inte SVT några morgonnyheter på helgerna, när man har tid att titta. Nu blir man hänvisad till TV¤:s "feelgood" - variant, som dessutom inte börjar förrän vid nio.
henriks
10-08-2008, 12:53
CITAT (gunvor @ 10-08-2008, 13:33)  Jag tillhör den ärliga skaran som sedan ett par år betalar licens ( efter drygt 20 licensfria år) . När vi gick över till digitalTV var det ngn somskrämde mig med att säga att TV-handlarna var skyldiga att rapportera vilka som köpte digitalboxr! Jag gick på det!
Men skit det samma - jag vill ha valuta för mina pengar. Jag vil inte ha ett j-a OS dygnet runt. Jag vill inte ha varje lörd/sönd morgon förstörd av barnprogram Det rasar ett nytt krig - inte så långt bort - men tro inte att SVT gör avkall på barnTVn på morgonen - kan folk inte ta hand om sina ungar själv på morgnarna???  ja, det var ju ärligt att erkänna att du inte betalat på 20 år! TV handlare är (eller åtminstonde var för några år sedan) tvungna att rapportera om du köper en pryl med TV mottagare i. Men vadå? Du kan köpa både TV, dvd inspelare och boxerdekoder. De kan aldrig bevisa att du har dem. Det kommer ett brev på posten där de ber dig rapportera innehav - Men de kan aldrig bevisa att du har tv själv, du kan ju ha gett den till en släkting eller vad som helst? Min åsikt är att: 1) Lägg ner radiotjänst och skrota tvlicensen 2) Koda ALLA kanaler, inklusive SVT 3) Låt tittarna bestämma vilka kanaler de vill betala för och titta på (utan att behöva köpa "paket") Ojdå.... glömde visst att det då knappt skulle bli några kanaler kvar...
DragonLady
10-08-2008, 16:10
CITAT (henriks @ 10-08-2008, 13:53)   ja, det var ju ärligt att erkänna att du inte betalat på 20 år! TV handlare är (eller åtminstonde var för några år sedan) tvungna att rapportera om du köper en pryl med TV mottagare i. Men vadå? Du kan köpa både TV, dvd inspelare och boxerdekoder. De kan aldrig bevisa att du har dem. Det kommer ett brev på posten där de ber dig rapportera innehav - Men de kan aldrig bevisa att du har tv själv, du kan ju ha gett den till en släkting eller vad som helst? Min åsikt är att: 1) Lägg ner radiotjänst och skrota tvlicensen 2) Koda ALLA kanaler, inklusive SVT 3) Låt tittarna bestämma vilka kanaler de vill betala för och titta på (utan att behöva köpa "paket")
Ojdå.... glömde visst att det då knappt skulle bli några kanaler kvar... PRECIS  men då skulle de inte få in en spänn... o det vet de om.. det e därför de fortsätter att förfölja och terrorisera människor.
SVT bör vara skattefinansierat, och gärna i 1 kanal för min del, med inriktning på nyheter och diskussionsprogram. Och sport, som kan visas i extrakanal. För så länge vissa tävlingar såsom OS, VM i diverse grenar, Vasaloppet, etc, så starkt stödjs av både befolkning i stort och det offentliga via utslussade pengar så är det inte mer än rätt att SVT bör kunna visa dessa sportprogram för alla. Gratis givetvis, inte betala en massa rättigheter till överbetalda eller underbeskattade idrottsföretag. Exempelvis kunde SVT, TV4 och TV3, Canal+ etc få sända OS om de ville, och så kunde vi tittare välja vilken kanal vi ville se på. En del kanaler hade säkert valt att nischa sig så att de inte visade sport alls. Det finns även en viss demokratifråga inblandad i det hela; många skulle inte ha råd att se på annat än gratiskanaler, faktiskt. Det må ju vara ok för oss vuxna, men många barn (tänker ej på småbarn) skulle bli utanför om de alls inte kunde relatera till skräpprogrammen och sporten som deras kompisar snackar om på rasterna. Visst kan man tycka att sport och OS borde vara oviktigt, men det är det inte. 2 veckor OS vart fjärde år, ska det vara så mycket att gnälla om?  Finns ju fortfarande dussintals andra kanaler som visar samma sak som de visade förra veckan. Tycker mig snarare ana att det är när det finns obalans i idrottsintresset i familjerna som det blir spänningar under VM eller OS. Men, man får kompromissa, jag har kompisar som genomlider Idol, Let's Dance, etc, året igenom, allt för att vara övriga familjen till lags. Lite enklare om man har två TV-apparater, eller ingen. Själv missade jag nästan hela fotbolls-EM pga att jag hellre spenderade tid med flickvän, men det är jag ju bara glad för såklart.
Platinum
10-08-2008, 18:58
Nu pratar ni mest tv, lyssnar ni på radio? P-kanalerna är ju licensbelagda, upp till 3 iaf.
CITAT (Platinum @ 10-08-2008, 19:58)  Nu pratar ni mest tv, lyssnar ni på radio? P-kanalerna är ju licensbelagda, upp till 3 iaf. Vet du, jag kollade faktsikt efter just det i brevet jag fick, men det stod inte en bokstav om radioinnehav.
Aqvakul
10-08-2008, 19:39
Radio berörs ej!
CITAT (skogstroll @ 10-08-2008, 13:36)  exakt, lördag- och söndagmorgnar är princip omöjligt att se på annat än värdelösa barnprogram. Tycker det är urdåligt Fast TV är ju mycket mer än SVT, jag tittar på CNN,BBC, ARTE, TV Axess och Russia Today bl,a, Gita
Huggorm
10-08-2008, 21:36
CITAT (Gita @ 10-08-2008, 21:57)  Fast TV är ju mycket mer än SVT, jag tittar på CNN,BBC, ARTE, TV Axess och Russia Today bl,a, Gita Jo, men dom finansieras inte med TV-licensen. Problemet är att man betalar en massa pengar och dom bara försvinner och resulterar i skitprogram som ingen vill se. SVT har inte ens tillräckligt mycket program för att fylla en kanal, och ändå har dom startat upp flera nya kanaler de sista åren. Barnprogram kunde tex. hållas i Barnkanalen, dom behöver inte gå i mer än en kanal åt gången.
lena:-)
10-08-2008, 22:47
Tänk vad olika man tänker..jag gillar SVT..ser så lite som möjligt på reklamfinansierad TV...Betalar gärna licensen för att slippa reklamen!
Piccante
11-08-2008, 06:05
Jag har allvarligt funderat på att anmäla min tv som stulen eller sönder och sluta betala licens. Jag tycker att public service borde vara skattefinansierad. Sen tycker jag att svt har sjunkit i kvalitet på senare år, jag vill ha mer seriösa program inte samma skvalprogram som alla andra i fast i svt-tappning. Min favoritkanal är annars BBC, synd bara att den inte ingår i comhems grundutbud.
Biggan_
11-08-2008, 11:33
...och HÄR är en som kräver licenspengarna tillbaka!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|