Blackelvira
Nu när hösten och vintern närmar sig,börjar jag fundera på vad jag ska göra med mina kryddor. Nu har jag dem i växthuset. Kommer de att dö ut tillslut om jag tar in dem? Kanske de mår bättre om jag gör en riktig kryddrabatt ute och täcker över den? Jag bor i zon5-6 och det blir rejält kallt på vintern. Jag vill ju gärna ha färska kryddor på vintern och plocka lite då och då. Kryddorna jag har är: basilika,oregano,mejram, citronmeliss,koriander flera olika myntor, persilja och timjan.
Platinum
Nu har jag inte alla sorterna som du har men hos mig som bor i zon 4 så vet jag att citronmeliss och timjan går att övervintra utomhus på friland. Mig veterligen så ska även oregano och mynta kunna övervintras ute. Kanske det är så att du behöver täcka dem med nått under vintern iom att du bor där vintern är kyligare.

Koriander, basilika, persilja och mejram däremot brukar väl mest odlas som ettåriga. Dessa skulle nog jag försöka skola in, dvs ta in när temperaturen ute och inne är ungefär densamma.
Grå
CITAT (Platinum @ 10-08-2008, 09:31) *
Koriander, basilika, persilja och mejram däremot brukar väl mest odlas som ettåriga.

En del persiljor är tvååriga och man brukar kunna plocka persilja hela vintern om det inte kommer jättemycket snö.
Jag sådde ny persilja i våras på ett annat ställe än där jag hade förra gången vilket resulterade i att det gamla stället kom upp för tredje året i rad (!!??) så i år kan man säga att jag har haft gott om persilja...

Citronbasilika, timjan och mynta trivs bra ute. Är man osäker kan man säkert täcka dem med lite löv frammåt höstkanten.

Basilikan trivs inte på friland har jag märkt, så den får man nog ta in. Koriander har jag aldrig lyckats med, så den har jag gett upp.
Nina H
CITAT (Grå @ 10-08-2008, 09:51) *
Citronbasilika, timjan och mynta trivs bra ute. Är man osäker kan man säkert täcka dem med lite löv frammåt höstkanten.

Menar du att citronbasilika är mer tålig än andra??? Basilika fryser ju annars vid +10.

Jag tycker basilikan har svårt att anpassa sig inne efter ett ute-liv (Kanske i o f s inte gäller växthus?) Ett tips till Blackelvira är att ta sticklingar av basilikan, rota inne i vatten och sedan plantera och ha dem inne. På något sätt blir de mer tåliga. Hade en basilika i tre-fyra år på det sättet.
Eva i Västerås
Oregano, citronmeliss och mynta är tåligare än timjan. De tre klarar sig i princip alltid, medan timjan kan frysa eller torka/vet inte riktigt vilketdera. Dör gör den en del år i alla fall. Jag brukar ha backtimjan också. Den verkar tåla vad som helst, liksom citrontimjan.
Persilja är 2-årig. den blommar andra året, men är god på försommaren. Blir seg och lite mer smaklös när den börjar blomma. Hos mig övervintrar den krusiga persiljan bäst. Den släta verkar känsligare. Men du har väl rejält snötäcke, så du har vinterskydd.
Basilikan är deinitivt ettårig, i alla fall för mig. Den går varken ta in eller sätta ut. Den vill inte stå på friland över huvud taget.
Sånt du vill plocka av får du väl ta in lite grann i en kruka och plocka så länge det vill växa. Det brukar vara för lite ljus på vintern, och det blir lätt ohyra när man tar in växterna. När dom dör, som dom förmodligen gör så får du se fram emot de plantor du satt utomhus.
Det enda jag lyckats övervintra inne är lagerblad och citrongräs. Och då är dom inte särskilt vackra när det våras. Men med fräsch jord och mycket ljus får igång dom i april maj.
Kee
Vettig tråd! Jag suger i mig så gott jag kan, men eftersom jag bor i lgh så plockar jag nog in dem när det nalkas.

CITAT (Platinum @ 10-08-2008, 09:31) *
Koriander, basilika, persilja och mejram däremot brukar väl mest odlas som ettåriga. Dessa skulle nog jag försöka skola in, dvs ta in när temperaturen ute och inne är ungefär densamma.

När temp ute och inne är samma? Det är väl under högsommaren då? Jag menar de flesta har ju runt 20 grader inne och när det är 20 grader ute är det ju sommar alla gånger! Hur menar du?
Alexander-VG-zon3
CITAT (Nina H @ 12-08-2008, 20:28) *
Menar du att citronbasilika är mer tålig än andra??? Basilika fryser ju annars vid +10.

Jag tycker basilikan har svårt att anpassa sig inne efter ett ute-liv (Kanske i o f s inte gäller växthus?) Ett tips till Blackelvira är att ta sticklingar av basilikan, rota inne i vatten och sedan plantera och ha dem inne. På något sätt blir de mer tåliga. Hade en basilika i tre-fyra år på det sättet.

fast så känslig är inte basilika som många tror . basilika är flerårig . och används som en prydnadsväxt i Asien där det på vintern blir +2c +5c . jag själv har nog haft min citronbasilika ute sedan april nånting . och den har växt sig väldigt fint även då dom flesta nätter legat runt +10c och under ( inte frost dock ) . och är ute än .

dock får den en snabbare tillväxt om värmen är hög . den går att övervintra inne om man har extra ljuse och hög fukt och sköter den som en krukväxt . men det kan vara svårt .

CITAT (Blackelvira @ 10-08-2008, 07:53) *
Nu när hösten och vintern närmar sig,börjar jag fundera på vad jag ska göra med mina kryddor. Nu har jag dem i växthuset. Kommer de att dö ut tillslut om jag tar in dem? Kanske de mår bättre om jag gör en riktig kryddrabatt ute och täcker över den? Jag bor i zon5-6 och det blir rejält kallt på vintern. Jag vill ju gärna ha färska kryddor på vintern och plocka lite då och då. Kryddorna jag har är: basilika,oregano,mejram, citronmeliss,koriander flera olika myntor, persilja och timjan.

både mejram och basilika är fleråriga växter . men är svåra att övervintra inne .

oregano och citronmeliss och mynta kan du nog ha ute utan större problem . timjan måste du ha i ett varmt och soligt läge i sandig-grusig jord så klara den vintern även norrut .

CITAT (Kee @ 12-08-2008, 21:32) *
Vettig tråd! Jag suger i mig så gott jag kan, men eftersom jag bor i lgh så plockar jag nog in dem när det nalkas.
När temp ute och inne är samma? Det är väl under högsommaren då? Jag menar de flesta har ju runt 20 grader inne och när det är 20 grader ute är det ju sommar alla gånger! Hur menar du?

jag tror Platinum menar så här . väntar man för länge blir det såpass svalt ute att dom blir chockade av att komma in . därför kan man istället ''skola in'' dom nu när det är sommar både inne och ute dvs minimal chock .
speciellt om man bor i lägenhet med balkong .

bor man i hus eller annat så kanske man har nåt som dom kan mellan landa i på hösten , då kan man ha dom ute längre tills det blir svalt och sedan ta in dom i ett garage,veranda,källare som är lite varme än ute men lite svalare än inne . och sedan ta in dom .
Platinum
CITAT (Kee)

CITAT (flaxss @ 12-08-2008, 22:38) *
jag tror Platinum menar så här . väntar man för länge blir det såpass svalt ute att dom blir chockade av att komma in . därför kan man istället ''skola in'' dom nu när det är sommar både inne och ute dvs minimal chock .
speciellt om man bor i lägenhet med balkong .

bor man i hus eller annat så kanske man har nåt som dom kan mellan landa i på hösten , då kan man ha dom ute längre tills det blir svalt och sedan ta in dom i ett garage,veranda,källare som är lite varme än ute men lite svalare än inne . och sedan ta in dom .

Jag menar precis så som flaxxs skriver Kee.

När på året det sker beror ju på vart och hur man bor.

För min del som bor i hus så betyder det att jag antingen skulle ta in dom direkt utifrån in i huset nu på sensommaren eller vänta till hösten och skola in dom i ett kallutrymme i huset och sedan sakta vänja dom med innetemperatur.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon