CITAT (Nina H @ 12-08-2008, 20:28)

Menar du att citronbasilika är mer tålig än andra??? Basilika fryser ju annars vid +10.
Jag tycker basilikan har svårt att anpassa sig inne efter ett ute-liv (Kanske i o f s inte gäller växthus?) Ett tips till Blackelvira är att ta sticklingar av basilikan, rota inne i vatten och sedan plantera och ha dem inne. På något sätt blir de mer tåliga. Hade en basilika i tre-fyra år på det sättet.
fast så känslig är inte basilika som många tror . basilika är flerårig . och används som en prydnadsväxt i Asien där det på vintern blir +2c +5c . jag själv har nog haft min citronbasilika ute sedan april nånting . och den har växt sig väldigt fint även då dom flesta nätter legat runt +10c och under ( inte frost dock ) . och är ute än .
dock får den en snabbare tillväxt om värmen är hög . den går att övervintra inne om man har extra ljuse och hög fukt och sköter den som en krukväxt . men det kan vara svårt .
CITAT (Blackelvira @ 10-08-2008, 07:53)

Nu när hösten och vintern närmar sig,börjar jag fundera på vad jag ska göra med mina kryddor. Nu har jag dem i växthuset. Kommer de att dö ut tillslut om jag tar in dem? Kanske de mår bättre om jag gör en riktig kryddrabatt ute och täcker över den? Jag bor i zon5-6 och det blir rejält kallt på vintern. Jag vill ju gärna ha färska kryddor på vintern och plocka lite då och då. Kryddorna jag har är: basilika,oregano,mejram, citronmeliss,koriander flera olika myntor, persilja och timjan.
både mejram och basilika är fleråriga växter . men är svåra att övervintra inne .
oregano och citronmeliss och mynta kan du nog ha ute utan större problem . timjan måste du ha i ett varmt och soligt läge i sandig-grusig jord så klara den vintern även norrut .
CITAT (Kee @ 12-08-2008, 21:32)

Vettig tråd! Jag suger i mig så gott jag kan, men eftersom jag bor i lgh så plockar jag nog in dem när det nalkas.
När temp ute och inne är samma? Det är väl under högsommaren då? Jag menar de flesta har ju runt 20 grader inne och när det är 20 grader ute är det ju sommar alla gånger! Hur menar du?
jag tror Platinum menar så här . väntar man för länge blir det såpass svalt ute att dom blir chockade av att komma in . därför kan man istället ''skola in'' dom nu när det är sommar både inne och ute dvs minimal chock .
speciellt om man bor i lägenhet med balkong .
bor man i hus eller annat så kanske man har nåt som dom kan mellan landa i på hösten , då kan man ha dom ute längre tills det blir svalt och sedan ta in dom i ett garage,veranda,källare som är lite varme än ute men lite svalare än inne . och sedan ta in dom .