Meliss
Odlar majs för första gången i år. Det är någon väldigt söt art, har tyvärr glömt vad den heter. Är det någon som vet hur den ska se ut när den är färdig? En av kolvarna har börjat spricka upp lite grand oc man kan se lite gult. Ska den spricka upp helt? Bara lite? Ska bladen vara gröna runt om eller torkade`?
Känns ju jätteknasigt att man inte kan sånt här... smile.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Tofsen på kolven ska vara helt brun, kornen ska vara gula (ifall det är en vanlig majssort) + det ska komma mjölkvit vätska ur kornen ifall man trycker till dem med nageln, är de allt detta så är de klara att skörda. Själva omhöljet runt kolven behöver inte ha spruckit upp vid skörd.
Anders Forsslund
Här är en bild på resultatet av mitt första försök med sockermajs, odlad i stor kruka på altanen. Som synes ganska misslyckat, nu vet jag hur viktigt det är att sköta om pollineringen ordentligt.
Majs 2008

Meliss
CITAT (Anders Forsslund @ 10-08-2008, 15:08) *
Här är en bild på resultatet av mitt första försök med sockermajs, odlad i stor kruka på altanen. Som synes ganska misslyckat, nu vet jag hur viktigt det är att sköta om pollineringen ordentligt.
Majs 2008

Hahaha! Skrattar så jag tjuter!! rotfl.gif
*torkar tårarna* Men du, jag har bara gnuggat blommorna mot varandra och det är ju inte där majsen kom ut så att säga. På vilket sätt ska man egentligen pollinera?
Tack för att du delat med dig!

CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 10-08-2008, 10:21) *
Tofsen på kolven ska vara helt brun, kornen ska vara gula (ifall det är en vanlig majssort) + det ska komma mjölkvit vätska ur kornen ifall man trycker till dem med nageln, är de allt detta så är de klara att skörda. Själva omhöljet runt kolven behöver inte ha spruckit upp vid skörd.

Tack för hjälpen! Här ska ut och testas!
Eva 33c
CITAT (Meliss @ 10-08-2008, 16:43) *
*torkar tårarna* Men du, jag har bara gnuggat blommorna mot varandra och det är ju inte där majsen kom ut så att säga. På vilket sätt ska man egentligen pollinera?

Blommorna i toppen är hanblommor, "trådarna" i bladvecken (där majsen kommer sen) är honblommorna. Pollenet ska alltså falla från hanblommorna ner till honblommorna. Det sker oftast med vindens hjälp. Man kan eventuellt hjälpa till genom att skaka lite lätt på plantorna. Ett litet krux är att hanblommorna och honblommorna inte alltid är "synkade" på samma planta. Därför är det viktigt att odla ganska många plantor som dessutom planteras i grupp, inte på rad. När pollenet på någon hanblomma släpper finns förhoppningsvis någon mottaglig honblomma någonstans i gruppen.
Anders Forsslund
CITAT (Meliss @ 10-08-2008, 16:43) *
Hahaha! Skrattar så jag tjuter!! rotfl.gif
Tack för att du delat med dig!
Tack för hjälpen! Här ska ut och testas!

Ja, årets skörd (finns några till som känns ännu magrare) hamnar nog inte på grillen, blir nog komposten ist. smile.gif
Meliss
CITAT (Eva 33c @ 10-08-2008, 16:54) *
Blommorna i toppen är hanblommor, "trådarna" i bladvecken (där majsen kommer sen) är honblommorna. Pollenet ska alltså falla från hanblommorna ner till honblommorna. Det sker oftast med vindens hjälp. Man kan eventuellt hjälpa till genom att skaka lite lätt på plantorna. Ett litet krux är att hanblommorna och honblommorna inte alltid är "synkade" på samma planta. Därför är det viktigt att odla ganska många plantor som dessutom planteras i grupp, inte på rad. När pollenet på någon hanblomma släpper finns förhoppningsvis någon mottaglig honblomma någonstans i gruppen.

Tack så jättemycket för hjälpen! Det gäller att kolla i bladvecken då allltså! Det förklarar nog varför alla kolvarna inte ser så fylliga ut. De ser nog lite risiga ut en del.
Trinity78
Mina plantor har inte fått några blommor än, är det kört då? De har vuxit väldigt bra och är ca 30-40 cm höga men det kommer bara blad. Vad göra?
Eva 33c
Jag vet inte var du bor, men om dina plantor inte är högre än 30-40cm och inte blommar än ser det nog inte så bra ut. Majs behöver en lång tillväxtsäsong och vill dessutom ha varmt. Här hos mig i zon 5 är det lite av ett vågspel. Jag väljer sorter med kort utvecklingstid, och förkultiverar plantorna och ändå är det på gränsen att det hinner bli något innan frosten slår till. Årets plantor har blommat en tid och den tidigaste sorten har börjat bilda lite kolvar men de är inte klara än. Om hösten blir varm ska jag nog få lite skörd ändå. Hoppas jag.
Fera
Det är nog lättare att odla majs an att få in mina bilder i detta sammanhang!

Skall göra ett nytt försök!

Det finns två majs bilder i mitt album. Den ena föreställer den skörd som hamnade i frysen och den andra en knäpp majs!

Jag har odlat två sorter, den ena är det mästa skördat av.

Den andra räknar jag inte att få nägon ätbar utdelning av, utan endast den trevliga åsynen av två meter höga plantor.

Nytt försök med bilderna...............
Ja, den ena bilden kom med.....tror jag
Fera
Nu lyckades jag med den andra bilden.
Trinity78
Dum fråga, men är det här en blomma eller en kolv som kommer? Jag har inte odlat majs förut så jag vet inte.

Majs
KURT
CITAT (Trinity78 @ 26-08-2008, 16:04) *
Dum fråga, men är det här en blomma eller en kolv som kommer? Jag har inte odlat majs förut så jag vet inte.

Se ovan:
"Blommorna i toppen är hanblommor, "trådarna" i bladvecken (där majsen kommer sen) är honblommorna"
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon