Full version: Plommenen
lottaklang
Har just upptäckt, då jag skulle dela ett plommon från mitt träd , att det finns en lite rosa färgad mask i plommonen vid kärnan.
Är dessa farliga att äta, då jag säkert ätit ett antal och är det skadligt för trädet nästa år??
Dvs kommer det alltid att finnas mask i mina plommon..
Sorten, ja det vet jag inte, men efter denna torra sommar är dom mycket starkt blå plommonen lika stora som gamla gula plommon från torp, typ.
Kan någon hjällpa mig vad jag ska göra blir jag superglad, älskar ju plommon..
Åsa, mälardalen zon 2
Plommonvecklarlarver. Och nej det är inte farligt att äta dessa larver. Det finns risk för at de förpuppar sig och blir vuxna nästa vår + flyger och lägger ägg. Man kan minska ner antalet genom att ta bort frukter med larver i + ev. borsta trädet till hösten, plommonvecklare ska kunna förpuppa sig på barken på trädet. Plommonveckalren (vuxna) kan flyga så även om man bekämpar själv kan det komma nya från granntomterna så man brukar ofta inte lyckas utrota dem helt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon