emmsing75
JAg satte i år Västeråsgurka för första gången och den verkar trivas och jag kunde för ett tag sen plocka in de första gurkorna. Däremot så tyckte jag inte att de smakade så värst gott, ialla fall inte med skalet på men skalade var de OK. Är Västerås gurka en sån sort som man måste skala eller hade jag väntat förlänge med att plocka dem, de var relativt stora. Tacksam för lite tips om hur man får dem så bra och goda som möjligt.
rosita
Ojämn bevattning ger beska gurkor. Man ska inte låta västeråsgurkor bli så stora, det kan också göra dem beska. Jag brukar plocka dem när de är ca 6 cm långa och lite tjockare än en krona.
Bettis
Vad jag vet så ska man lägga in Västeråsgurkor, det har jag själv gjort, det blev saltgurkor av dom, just nu står dom och gosar till sig i sin lag.
Åsa, mälardalen zon 2
Västeråsgurka är en inläggningsgurka så den är lite grövre än slanggurkor, det blir ofta bättre då vid inläggningen. Västeråsgurkor ska skördas ganska små ca 10-15cm är de ofta, man kan förvara dem i kylskåpet ett tag ifall man måste få ihop tillräckligt många till en inläggningssats.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon