emmsing75
10-08-2008, 11:31
Vår baksida är en ständig kamp mot sly som tenderar att växa upp där man minst vill ha det. När vi har tagit ner större träd har vi satt i ekoplug för att undvika rotskott men för att det ska gå måste ju trädet/slyn ha uppnått en viss storlek. Min fråga är därför om det finns nåt man kan göra för att undvika rotskott när man vill ta bort mindre sly. Jag var på väg att klippa flera stycken nu på förmiddagen men kom på att jag kanske skulle vänta tills nästa år och hoppas att de är så stora att ekoplug får plats eller finns det nåt annat man kan göra?
Huggorm
10-08-2008, 11:51
Det beror ju lite på vad för sly det är. Men det enda säkra är väll att gräva upp så mycket man kan av rötterna. Fast är ju inte kul i trädgården, när rötterna kanske sträcker sig in under rabatter, gräsmatta och annat... Det finns ju annars även round up i vätskeform som man kan pensla på bladen. Vet inte hur lätt det är att få tag på som privatperson dock, och kanske det inte är kul att sprida i trädgården heller
Platinum
10-08-2008, 13:21
Liknande fenomen förekommer även i min trädgård, har en sorts träd som förökar sig kopiöst via rotrötter och långa sträckor också.
Jag gör sonika så att jag kör över det som hamnar fel med gräsklipparen innan de hinner bli för höga. De som hamnar rätt får vara kvar och bli träd, mkt bra vind- och insynsskydd.
Ska man anlägga rabatt så är det tunga foten på spaden och sekatör som gäller för att bli väck rötter.
Snöflinga
10-08-2008, 21:17
Har med framgång penslat snittytan på slyet (klipper av med sekatör) med round up ... brukar upprepa behandlingen nästa dag, för säkerhets skull och det kommer ej mera rotskott ...
Gunilla T
11-08-2008, 08:31
Strunt i gifter i trädgården - handkraft och spade är myckt bättre.
Överbölingen
13-08-2008, 20:22
Jag har läst någonstans att man med framgång kan bekämpa sly genom beskärning i rötmånaden när månen är i nedan. Om det ligger någon sanning i det har jag ingen aning om.
Aqvakul
13-08-2008, 20:43
CITAT (Överbölingen @ 13-08-2008, 21:22)

Jag har läst någonstans att man med framgång kan bekämpa sly genom beskärning i rötmånaden när månen är i nedan. Om det ligger någon sanning i det har jag ingen aning om.
låter lite för bra för att vara sant, men betydligt mer sympatiskt än att ta till Roundup
Gunilla T
14-08-2008, 09:34
Det finns så mycket visdom och klokskap om naturen hos människor som levt hela sitt långa liv på landet. Brukar passa på att fråga när tillfälle ges...
Såhär berättade A. 80 år för mig; sly skall bekämpas på sensommaren därför att då är växten som svagast efter sommarens tillväxt. På våren har växten vilat och fyllt på alla reserver och kapar man sly då får man garanterat tiofalt i återväxt.
Så Överbölingen har helt rätt, dedär med månen kanske inträffar också under rötmånaden?
Bekämpning av sly i trädgård är nog inte så enkelt för då vill man ha bort allt förstås. Jag har grävt upp massor med sly, går lättast på hösten då marken är blöt.
Gunilla T
14-08-2008, 09:46
Ooops....hjärnsläpp! - klart månen är i nedan under rötmånaden också!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.