emmsing75
10-08-2008, 11:39
Vi ska i början av september (misstänker att det kan bli senare om jag känner "trädgårdskillarna" som ska göra det åt oss rätt) sätta upp ett staket och i anslutning till staketet har jag tänkt göra rabatter och plantera bla pioner men även andra perenner och lökar. Nu undrar jag dock om det är risk att det blir för sent för dessa eftersom de väl bör hinna rota sig lite innan vintern kommer. Finns det några riktlinjer man brukar följa om när man senast bör plantera i olika delar av lanet. Jag bor i Uppsala trakten, vilket ligger i Zon 3-4.
Aqvakul
10-08-2008, 11:43
En bit in i oktober ska väl inte vara några problem......
mimmi 1
10-08-2008, 13:44
jag hade samma funderingar förra året, då vi höll på som värst med planering/plantering... frågade på plantskolan, och fick till svar, att så länge dom säljer perenner så går dom ju att plantera!! bor i zon 5-6, och planterade en hel del i senare delen av september.. så det ska nog inte vara några problem för dej heller, speciellt med tanke på att du bor mycket mer söderut än jag !!
däremot finns det växter som, trots att dom säljs, inte rekomenderas att planteras på hösten.. ett exempel är höstanemoner... men fråga där du köper dina perenner, så får du säkert råd...(om det inte är på stormarknader och dylikt, där dom inte är lika kunniga, som de utbildade experterna på plantskolor och handelsträdgårdar)
Förra hösten köpte jag faktiskt höstanemoner på rea i mitten av oktober. De var så billiga att jag chansade...planterade dem i mkt väldränerad rabatt och de överlevde! Även ett höstsilverax planterat lika sent klarade sig!
Bor i zon 2-3.
//Heda
mimmi 1
11-08-2008, 22:03
härligt Heda.. läste bara att det är dömt att misslyckas om man planterar höstanemoner på hösten.. men kul att höra att det inte riktigt stämmer!!
silverax planterade jag åxå förra hösten, och dom är så fina såå, och jag bor i zon 5-6...
Naturligtvis är det bättre att plantera dem tidigare....men jag tror att dräneringen är det viktigaste för en bra övervintring för känsliga sorter. Ni har ju den underbara snön som hjälper till, här är det lite si och så med det....kan vara barmark och 25 grader kallt....det är ju värre än 2meter snö. Vintern 2006 hade vi snö från 26 december till början av april, det var mumma för växterna!! Ingen tjäle!! Jag grävde ner krukor i marken under snön i januari!!
Barfrosten är värre....
Det var roligt att de överlevde men det är ena ynkliga plantor fortfarande tycker jag. De ska till att blomma iaf, men de har då inte vuxit så mycket. Är 'Prinz Heinrich'. Har en 'Königin Victoria' som växte från 9 cm kruka till 20 liters hink på två säsonger!! Jag vet för jag flyttade henne förra hösten. Dessa små prinsar är väl 1 - 2 liters storlek på nu. Kanske är det så stor skillnad på sort?? Nu vill jag ha fler 'Victoria' eller kanske 'Robustissima', som jag har hört ska vara tuffa och snabbväxande??
//Heda
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.