Sussie F-Flower
Jag håller på att förbereda lite inför nästa sommar...

Såg så fina eldröda fetbladsväxter på någon sida och blev helförtjust!
Tänkte att det skulle passa fint i framkant på min nya rabatt, 8m lång.

Någon som har och som kan avvara lite frön?

Visar en bild på vilka jag menar. Bilden är lånad från en annan sida (minns inte vilken).
Sussie F-Flower
Puffar upp.

Är det inte någon som har denna sedum, över huvud taget?
CillaM
DEN var snygg!! Måste leta efter en sådan.
Alba
Om det är Sedum Ewersii--Mongoliskt Fetblad så har jag den i stugan.
Knopparna på den är riktigt mörkt röda men har inte slagit ut än så jag är osäker på färgen.
Jag köpte den ifjol så det är första gången den ska blomma.

Jag kollar i helgen och återkommer.

Kan även vara Kaukasisk Fetblad......men då stämmer inte riktigt färgen Jag har även den men den blommar inte än alls...inte ens knoppar.
Jag såg att din bild var nog från Bakker.....i så fall kan man nog ta det där med färgen på bilden med en nypa salt. Fråga de som handlat där thumbdown.gif

Så här ser Kaukasisk Fetblad Sedum spurium 'Schorbuser Blut') ut på en annan bild på nätet-----betydligt mera rosa:
[attachment=22674:Sedum.jpg]
Eva 33c
Den här, Sedum spurium Voodoo, har jag köpt frön från Jelitto av och sått. Snygg va! Men mina har inte blommat än så jag vet inte om färgen på blommorna stämmer med bilden. Men bladen är så där mörka i allafall. Det finns lite fler arter av kaukasiskt fetblad hos dem också. Fast ingen riktigt så röd som på din bild.
Gunilla T
[attachment=22675:DSCN04570001.JPG]

Såhär såg mina ut när de blommade - är det den växten du menar?
Sussie F-Flower
-Tack för alla svar!
-Jahaaa, nu vet jag inte riktigt vad jag ska svara...

Alba: Ja, jag hade noterat "Schorbuser Blut" men var inte så smart att jag kollade dom andra och upptäckte färgnyanserna. Det var ju snopet att den du hittade var rosa... confused.gif
Jag har aldrig beställt något från Bakker så jag har ingen erfarenhet av dom. Fetbladen kanske inte ens finns i den där röda färgen som jag visade... Vore väl typiskt...

Om det är mongoliskt eller kaukasiskt spelar ingen roll för min del så om den du har i stugan är röd, ska bli intressant att höra.

Ewa: Verkligen snygg "Voodoo"!!! Dekorativt med mörka blad. Du kan väl fota och visa i den här tråden när dom blommar, så får jag se hur färgen är...? Hur hög blir den?

Gunilla: Ja, blommorna ser ut att vara lika, eller hur? Vad fin den var! Täta blommor.

Egentligen är det den starka röda färgen jag vill ha. Plus att jag vill ha en lååång blomningstid. Jag uppfattade det som att fetbladen har en lång blomningstid eller är jag ute och cyklar då?
Starkt mörkrosa skulle också kanske funka men inte bäbis-rosa som jag ser på många bilder.

Tar det lång tid att få upp plantor av sedumväxter? Har ni sått frön av dessa själva?

Alba
Nej...de plantor jag har köpte jag i fjol. Det verkar vara svårt att få tag på Sedum och få lite variationer.
Jag ser att Jelitto har en del men jag har aldrig handlat utomlands........lite feg av mig. Kanske nästa år.

Jag har däremot sått Sedum Voodo ett år och det blev en fin liten planta....inte så stor....samma sommar. Jag sådde på våren.
Tyvärr gjorde jag misstaget att ha den inomhus under vintern så den dog. Den hade nog klarat sig bättre ute under snö.
Men.....man lär sig. yes.gif
Alba
Nu har jag kollat i stugan. Min blomma är inte så röd som den du visar på bilden.
Den är mer rosaröd eller hur jag ska förklara......inte babyrosa. Knopparna som var lite utslagna var så mörkt röda så jag trodde den skulle bli lite mörkare röd än vad den är.

Kan det vara så att färgen beror mycket på förhållandena där växter gror......jorden, näringen och vattningen.

Jag läste om tex en gul pelargon där blomman skulle bli gulare i färgen om man gav den rikligt med gödning.

Till mina fetbladsväxter har jag vanlig planteringsjord rejält utblandad med sten och grus.
Resten sköter moder natur med vattning .........alltså ingen extra näring
Hur brukar ni andra göra med fetbladsväxter ?
stennie
Hittade detta på Internet...kan det vara denna du menar ! Sedum Spurium 'red carpet'

Den heter även 'Elizabeth'
LenaLo
Om man tittar på Bakkers hemsida så har de överdrivna färger på alla sina växter. Det blir så att om man "skruvar upp" rosa så ser det ut som rött. Jag har märkt att det är ganska vanligt att man piffar till färgerna på plantfirmor.

Det är svårt med rödblommande växter så här i norr. Jag har läst att den röda färgen använder växter framförallt för att locka till sig fåglar som pollinerare och det har vi ju inte så många i Sverige.

Ett tips kan vara Back nejlika, "Dianthus deltoides" som oxå blommar länge. Det finns ett antal arter som är relativt röda (även om jag tycker att man även här överdriver rödheten)
Flashing Light
Fanal
Brilliant

Lycka till
Lena
Ingrid Zon3
Jag undrar om det inte är lättare att ta sticklingar av sedum, speciellt när man är ute efter en viss färg. Kärleksörten är ju gubevars inte en sedum längre men den är ju busenkel att ta sticklingar av. Slår rot så fort man fått ner dem i vasen, nästan.
Sussie F-Flower
I tråden finns WOODOO
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon