ankiironninge
hur mycket? och när?ska man göda näckrosen?
fick sig en och annan näringskula i våras och den växer och har en knopp nu..
MariaS
Man brukar bara ge näringskulor till näckrosorna vid nyetablering. Resten sköter naturen om.
ankiironninge
CITAT (MariaS @ 10-08-2008, 17:09) *
Man brukar bara ge näringskulor till näckrosorna vid nyetablering. Resten sköter naturen om.

aha ok...skönt slipper jag tänka på det då!!! smile.gif
skogstroll
Gammal tråd, men jag återanvänder den smile.gif Mina fick näringskulor när jag satte dem i dammen. Tyvärr är det ganska fjuttigt med blommor. Kan de vantrivas på något sätt? Hur vill de "ha det"? thanks.gif
MariaS
CITAT (skogstroll @ 15-07-2009, 14:58) *
Gammal tråd, men jag återanvänder den smile.gif Mina fick näringskulor när jag satte dem i dammen. Tyvärr är det ganska fjuttigt med blommor. Kan de vantrivas på något sätt? Hur vill de "ha det"? thanks.gif

Näckrosor behöver planteras om ungefär vart tredje år. Om de trivs växer rizomen sig så stor att de inte får plats i korgen efter den tiden. Då får man dela näckrosen och sätta en mindre bit igen.

Sen kan även djupet påverka blomningen. Ju djupare, desto sämre blomning.
skogstroll
Aha.... jag får ta ett litet dopp tror jag giggle.gif Tack!
MariaS
CITAT (skogstroll @ 15-07-2009, 16:01) *
Aha.... jag får ta ett litet dopp tror jag giggle.gif Tack!

giggle.gif Kan ju vara skönt så här i värmen... whistling.gif
kina3
Har inte förstått poängen med näckroskorgar. Jag planterar i uttjänta nylonstrumpor. De håller jorden på plats och när näckrosen blir större så kommer strumpan tänjas och till slut brista.
Verkar jobbigt att plantera om. Sommarställets näckrosor har blommat snällt i över 20 år utan annan åtgärd än vintertäckning. Däremot har de vuxit sig för stora. Då är det ju bara att bryta av lite rötter och ge bort.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon