Full version: mosiga tomater
eek
Jag har odlat en ny tomatsort från weibulls i år i mitt växthus. Den ger kliovis med tomater och dom smakar gott men är liksom mosiga i köttet när dom är mogna. Tomaterna på ICA känns krispigare. Är det alltis så med växthustomater eller är det bara jag som dummat mej
jonas
MariaS
Det är nog just den tomatsorten som är mosig. Vilken sort är det?
eek
Hej MariaS
Vi bättre koll ser jag att den kommer fr Br Nelson och heter Moneymaker
MariaS
Om jag inte minns helt fel är det en mattomat. Den fungerar utmärkt att reda med i såser och dyligt, men är sämre till smörgåsen.
Till nästa år, kan du skrapa ur en tomat från affären (som du gillar) på en bit hushållspapper. Vänta ett dygn tills fröna och papperet har torkat, sen pillar du loss fröna och sår dem.
Annars håller du ögonen öppna här på forumet. Här delar vi med oss av det mesta.

Kan då samtidigt nämna att jag nu tar frön på:
Gelbe datelwein, gul coctailtomat, söt och saftig äts som godis. Ger ca 1000-1500 tomater
röd pärltomat, som namnet... fast och fin i köttet
White sweet cherry. vit coctailtomat, söt och fast
Moldawian glory, orange medelstor tomat, perfekt till ostsmörgåsen!
Solberga plommon. Egen korsning mellan black plum och Gelbe. Normalstora fasta plommontomater. Rikbärande!
Pineapple. Flerfärgad bifftomat. Väldigt köttig fast och fin, med en anings smak av annanaston. Stoooora! ½tomat räcker till en tomatsallad

Skicka ett PM till mig om du är intresserad av frön...
eek
Hej

hej

Hej
Självklart är jag intresserad av din läckra frösamling. Mitt växthus är 10 kvadrat, så det handlar inte om mer än totalt kanske sex tomatplantor. Men fröer du har över vore jätteroligt till nästa sommar. Du kan nå mej på Jonas.eek@svt.se
Dilara
CITAT (MariaS @ 10-08-2008, 17:24) *
Om jag inte minns helt fel är det en mattomat. Den fungerar utmärkt att reda med i såser och dyligt, men är sämre till smörgåsen.
Till nästa år, kan du skrapa ur en tomat från affären (som du gillar) på en bit hushållspapper. Vänta ett dygn tills fröna och papperet har torkat, sen pillar du loss fröna och sår dem.
Annars håller du ögonen öppna här på forumet. Här delar vi med oss av det mesta.

Kan då samtidigt nämna att jag nu tar frön på:
Gelbe datelwein, gul coctailtomat, söt och saftig äts som godis. Ger ca 1000-1500 tomater
röd pärltomat, som namnet... fast och fin i köttet
White sweet cherry. vit coctailtomat, söt och fast
Moldawian glory, orange medelstor tomat, perfekt till ostsmörgåsen!
Solberga plommon. Egen korsning mellan black plum och Gelbe. Normalstora fasta plommontomater. Rikbärande!
Pineapple. Flerfärgad bifftomat. Väldigt köttig fast och fin, med en anings smak av annanaston. Stoooora! ½tomat räcker till en tomatsallad

Skicka ett PM till mig om du är intresserad av frön...

Tomater är oftast inte fröäkta.
rosita
CITAT (MariaS @ 10-08-2008, 17:24) *
Om jag inte minns helt fel är det en mattomat.

Jag har odlat Money Maker och de är ungefär som Dansk Export. Mina tomater är inte alls mosiga!

Däremot odlar jag en "mosig" mattomat som heter Oregon Spring.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon