Full version: Vårlökar ?
Kia i Norr
Läckert med alla fina vårblommor, blir så sugen att beställa mängder...
Men hur blir det hos mig, flyttade till kusten norr om Piteå i våras. Gick hela våren o tittade efter tulpaner, krokus, tussilago, och till o med maskrosor.
Fick efter en tid veta att tussilago finns inte här och maskrosor kan jag vara utan, men alla andra vår/lök-blommor? Är det så att det inte är några intresserade i min omgivning eller går de inte att odla här? Ligger på gränsen på zon 6.

Tacksam för att höra från er andra norrlänningar hur ni har det med lökväxter.

Kia, tidigare smålänning
Tosan
Jag har massor med vårlökar och vill bara ha fler, de flesta går alldeles utmärkt här, även om de kommer lite senare hos mig i Lycksele, Z7. Du har betydligt snällare klimat där ute vid kusten, så gräv du ner dina vårlökar, jag lovar att du kommer få blommor på dem. Tussilago och maskrosor har vi åxå gott om här i inlandet.
Tyvärr finns det fortfarande väldigt gott om vanföreställningar här uppe i norr om att ingenting går att odla här, men det är så långt från sanningen man kan komma. På många platser har trädgårdsintresset inte riktigt kommit igång än, nyttoodlingen är fortfarande vanligare.
Sen får vi inte glömma bort fördelarna vi har av ljuset, vi får godare jordgubbar, sötare vin och högre perenner biggrin.gif

Teststationen i Öjebyn är ju ett exempel på hur mycket man kan odla här uppe med framgång.
ingrids
Håller delvis med Tosan men det finns en stor skillnad. Allt kommer himla mycket senare så jag tror att många Norrlänningar inte tycker det är så lönt med vårlökar eftersom glappet mellan lökar och tidiga perenner kan vara helt obefintligt. Det blommar helt enkelt samtidigt. Å andra sidan gör det att man kan göra planteringar och buketter som är ogörliga i södra Sverige. Så länge du bara har god dränering kommer det att gå förvånansvärt bra med vårlök (jobbar fortfarande på egen praktik, men tittar lystet på grannarna).
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon