vanjalarsa
10-08-2008, 17:04
har en sk. amerikanskt blåbär, DEt blir inte många bär på den.
Antagligen för att jag bara har en. NU undrar jag om jag kan plantera en vanlig svensk blåbärsplanta bredvid
och om de skulle pollinera varandra?
Piccante
10-08-2008, 17:51
Nja de tillhör väl inte samma släkte så jag tror inte de korspollinerar (åtminstone har en odlare påstått det).
vanjalarsa
10-08-2008, 18:23
tack för svar. Får skaffa en till amerikansk ändå. Hoppades få slippa.
Lyssna på Odla med P1 2007-07-16, innan du skaffar en till planta. Finns att ladda hem till Ipod
Där avfärdar Maj-Lis Pettersson en myt om amerikanska blåbär.
vanjalarsa
10-08-2008, 20:27
hej
Tack för tipset! Skäms att säga det men tror inte jag vet hur man gör när man laddar hem till ipod(?)
Har du möjlighet att kort berätta vad det gick ut på om amerikanska blåbär.
Tack snälla på förhand!
Är tyvärr ett BLÅBÄR ...när det gäller tekniken....
Det behöver du inte skämmas för alls. Jag fattar inte själv än, men får hjälp av "gubben".
Just nu måste jag gå och lägga mig, men i morgon ska jag lyssna igenom avsnittet och skriva ner det jag hör.
vanjalarsa
10-08-2008, 20:43
SEr fram emot det
sov gott
Så här lät det:
Ljust öppet läge med mycket sol ger fler bär.
Landets expert på blåbär, Björn Gustavsson i Kristianstad, (som disputerat på blåbär) säger att det är en myt att det behövs flera sorter eftersom alla är självfertila.
Men man kan ändå rekommendera flera sorter för att själva bären blir lite större. Det blir då troligen fler frön i varje bär och det är det som avgör om en frukt/bär blir stor eller liten.
vanjalarsa
12-08-2008, 08:56
Tack för svaret. Låter bra.
Det jag ska göra är kanske att flytta fram den lite mer i solen.
soliga hälsningar "Vanjalarsa "
Jan Lindgren
12-08-2008, 09:40
Hej!
Det råder lite delade meningar bland experterna om alla blåbär är självfertila. Särskilt V. angustifolia tycks ofta vara självsteril. Ett skäl till att ha flera sorter kan vara att vissa år kan en sort ge dålig skörd medan en annan ger bra skörd. I år har jag haft en massa Duke som stått ensamma och trots det gett en bra skörd så den är uppenbart självfertil. Tyvärr har koltrastarna upptäckt att den är god så nu blir det inga fler bär.
Jag har gått en lingonkurs för Björn så jag vet att han är mycket kunnig när det gäller blåbär och lingon så vi kan nog lita på hans uppgifter.
MVH
Jan Lindgren
vanjalarsa
12-08-2008, 17:29
tusen tack för svar!
mvh "vanjalarsa"
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.