Hej! Jag behöver lite tips på låga buskar som täckning till en slänt som angränsar till skogsdelen av tomten.
Där är inte mycket till jord, ganska torrt och stenigt. Har funderat på Stefandra?
Har någon erfarenhet eller fler tips? Tack på förhand! mvh/ Anne i skärgården
Snigelhatare
10-08-2008, 17:28
Ölandstok. Den har bra rötter för att binda slänten så att det inte rasar, den är bra på att hålla rent från ogräs under sig. Gula blommor är nog vanligast och billigast men det finns rosa och orange-röd också. Lång blomningstid.
Hej
Vi har en större slänt som inte har allt för mycket jord över sprängsten, dessutom direkt söderläge. Mao väldigt väldrenerat och torrt. Men vi var tvugna att plantera något som snabbt kunde binda jorden.Där planterade jag förra våren rosen The Fairy, Stefandra, Krypbenved samt Ölandstok (vita). Fick tips av en trädgårdsarkitekt.
Det har tagit sig jätte bra. Vi har dock vattnat en del förra året och i våras. Tänkte det kunde vara bra första året. Jag har hört att Stefanandra är det som är mest torktåligt.
Mvh
Pia
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.